2023-06-10, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Avsnitten finns gratis på svtplay!

Alla män i årets säsong har utsatts för skambeläggning och bara Arvid klarar den för han är van vid känslor och är en stark person. Och jag skulle säga att nästan alla går igång på skam, men om du är "skamlös" så Good for you!.

Man kan känna andra saker istället, skam är bara en av många känslor. Det är som både du och jag säger, skam används ofta som maktmedel, du kanske har lättare att se och känna den när den uppstår. Skamlös låter negativt, som att man gör saker helt utan skuldkänsla och utan att ta hänsyn. Vet inte om det var så du menade. Men man behöver inte vara sån även om man inte känner skam. Skuldkänslan ligger väl närmare mig och då får man ju kolla på sig själv och se om jag kunde gjort nåt bättre.

Nej, jag skulle inte orka se om ett program. En gång får räcka.
Citera
2023-06-10, 13:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Man kan känna andra saker istället, skam är bara en av många känslor. Det är som både du och jag säger, skam används ofta som maktmedel, du kanske har lättare att se och känna den när den uppstår. Skamlös låter negativt, som att man gör saker helt utan skuldkänsla och utan att ta hänsyn. Vet inte om det var så du menade. Men man behöver inte vara sån även om man inte känner skam. Skuldkänslan ligger väl närmare mig och då får man ju kolla på sig själv och se om jag kunde gjort nåt bättre.

Nej, jag skulle inte orka se om ett program. En gång får räcka.
Jag skrev "skamlös" inom citat!

Skam är den allra starkaste känslan hos många jag känner, typiskt svensk, ibland större och farligare än t.ex efter otrohet, och man ska inte leka med Skam som vuxen. För det ger olycka i ett förhållande. Motsatsen till Skam är Rakhet och det är så mycket bättre utan känslor om man ska avgöra om man slår i en spik eller inte. När hon sa "man kan inte spika i en stuga" så sa hon jättetydligt "Du måste vara DUM". Ingen vill känna sig dum.
Citera
2023-06-10, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Speedad var ett bättre ord för henne.
Jag tycker att han verkar tycka om hennes personlighet, men kanske han tycker att hon "är lite väl på"? Det kanske kan bli för mycket?
Vad vet jag?

Och jag själv skulle också tveka på en person som var dökär direkt efter första kyssen.
Jag vill ju veta om personen tycker om allt inre jag har att erbjuda. Det är viktigt för mig.

Jag tror också att han tycker att hon är väl på efter ett tag, de har så olika personligheter. I början är det säkert jättekul med intensiteten. Attraktionen kan slå ner som en bomb, men det måste ju också finnas en attraktion och samstämmighet som härstammar från det inre och det är ju den som i längden bygger upp ett förhållande.
Citera
2023-06-10, 14:02
Avslutad
Citat:
Jag skrev "skamlös" inom citat!

Skam är den allra starkaste känslan hos många jag känner, typiskt svensk, ibland större och farligare än t.ex efter otrohet, och man ska inte leka med Skam som vuxen. För det ger olycka i ett förhållande. Motsatsen till Skam är Rakhet och det är så mycket bättre utan känslor om man ska avgöra om man slår i en spik eller inte. När hon sa "man kan inte spika i en stuga" så sa hon jättetydligt "Du måste vara DUM". Ingen vill känna sig dum.

Rakhet är nåt som mer ligger åt det manligare hållet. Därför trivs jag bäst att jobba och vara med inkännande, sympatiska, raka män än kvinnor som inte är det. Vi har både manligt och kvinnligt inom oss, oavsett kön.

Jag hade en partner som tog tillbaka mig till att vara rak när jag ville sväva ut i underförstådda meningar som kvinnor ofta gör. Och det är jag tacksam för idag för det gör livet mycket lättare. Så Carros sätt att säga att man inte kan spika i en stuga behöver inte alls betyda att hon skambelägger om man bara ser till orden. Det handlar ju mer om HUR saker sägs.
Citera
2023-06-10, 14:22
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag tror också att han tycker att hon är väl på efter ett tag, de har så olika personligheter. I början är det säkert jättekul med intensiteten. Attraktionen kan slå ner som en bomb, men det måste ju också finnas en attraktion och samstämmighet som härstammar från det inre och det är ju den som i längden bygger upp ett förhållande.

Klokt tänkt. Man kan ju lika gärna tolka Arvid som att han försöker dra ut det från Ida (han sa faktiskt att han vill ha just hennes personlighet, då han ifrågasatte fyllan) eller så skjuter han bort henne lite? för att han vill hitta det där?
Visst han låter gnällig och knarrig. Och att han svamlade om sina ex. var konstigt.
Men jag tror inte han gjorde det för att göra henne svartsjuk.
Hon är ju så på honom, så han får nästan värja sig.
Däremot kan man ju göra sånt för att skjuta ifrån sig personen lite.

Att dra in sina ex i en dejt är ett big no no och direkt avtändande. Man gör det bara inte.
Men kan ju vara "ett tilltag" om man vill bromsa en person som är för "på" en?

Och hon är ju totalt såld på honom ändå.
Senast redigerad av dialektiker 2023-06-10 kl. 14:26.
Citera
2023-06-10, 14:37
Avslutad
Citat:
Klokt tänkt. Man kan ju lika gärna tolka Arvid som att han försöker dra ut det från Ida (han sa faktiskt att han vill ha just hennes personlighet, då han ifrågasatte fyllan) eller så skjuter han bort henne lite? för att han vill hitta det där?
Visst han låter gnällig och knarrig. Och att han svamlade om sina ex. var konstigt.
Men jag tror inte han gjorde det för att göra henne svartsjuk.
Hon är ju så på honom, så han får nästan värja sig.
Däremot kan man ju göra sånt för att skjuta ifrån sig personen lite.

Att dra in sina ex i en dejt är ett big no no och direkt avtändande. Man gör det bara inte.
Men kan ju vara "ett tilltag" om man vill bromsa en person som är för "på" en?

Och hon är ju totalt såld på honom ändå.

A prövar sig väl fram i hela processen, finns ju inga givna regler när det kommer till människor och samspelet dem emellan. Jag tror personlighet är viktigt för A, han var ju med i Agneta Sjödins program, "Så in i själen" vilket för mig betyder att han söker nåt djupare.

Jag har också varit inne på det här med att han berättade om sin/sina ex och att det kändes lite konstigt, för normalt sett är det ju som du också tycker rätt så avtändande om ens partner söker sig till sina ex. Jag har tidigare varit inne på att det är för att han behöver avstånd.

Men det kan ju också vara så att exet är en person han känner sig väldigt trygg med, de känner varandra väl utan att attraktionen finns och han behöver nån att prata med på ett djupare plan. Och då är det ju ok kan jag tycka.
Citera
2023-06-10, 15:17
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
A prövar sig väl fram i hela processen, finns ju inga givna regler när det kommer till människor och samspelet dem emellan. Jag tror personlighet är viktigt för A, han var ju med i Agneta Sjödins program, "Så in i själen" vilket för mig betyder att han söker nåt djupare.

Jag har också varit inne på det här med att han berättade om sin/sina ex och att det kändes lite konstigt, för normalt sett är det ju som du också tycker rätt så avtändande om ens partner söker sig till sina ex. Jag har tidigare varit inne på att det är för att han behöver avstånd.

Men det kan ju också vara så att exet är en person han känner sig väldigt trygg med, de känner varandra väl utan att attraktionen finns och han behöver nån att prata med på ett djupare plan. Och då är det ju ok kan jag tycka.

Jag skulle inte gilla om en partner har en så nära relation till sina ex, men vi är ju alla olika.

Om man ser det objektivt och generellt, så gör han verkligen inte reklam för sig genom att ha en så nära relation till sina ex.
Låt oss säga att jag gått igång på honom på alla andra sätt (vilket jag inte gör. Jag tycker varken han är snygg, eller att hans yrkeslivsstil är tilldragande. Går verkligen inte igång på militärer i uniform), men om då,
det där med att han har en nära relation till sina ex är en dealbreaker för mig.
Citera
2023-06-10, 15:40
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Nej, vilket skitprogram. Ingenting vettigt hände ute på Grinda.

Om man ändå fått se Ida och Arvid förenas i en munter sittgök på utedass. Men icke.
Citera
2023-06-10, 15:46
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Rakhet är nåt som mer ligger åt det manligare hållet. Därför trivs jag bäst att jobba och vara med inkännande, sympatiska, raka män än kvinnor som inte är det. Vi har både manligt och kvinnligt inom oss, oavsett kön.

Jag hade en partner som tog tillbaka mig till att vara rak när jag ville sväva ut i underförstådda meningar som kvinnor ofta gör. Och det är jag tacksam för idag för det gör livet mycket lättare. Så Carros sätt att säga att man inte kan spika i en stuga behöver inte alls betyda att hon skambelägger om man bara ser till orden. Det handlar ju mer om HUR saker sägs.

Detta är pudelns kärna. När relationer mellan manligt och kvinnligt funkar bra och man litar på varann så är mannen stabil när kvinnan svävar ut på fåniga utbrott och övertolkningar. Mannen följer inte med i dramat och blir heller inte arg. Efter ett tag börjar hon acceptera att hon kan lita på honom, och realationen blir starkare. August stängde ner och började tjura istället, och då blir det bara fel.

Motsvarande åt andra hållet i en bra relation så vet kvinnan hur hon ska hantera hans ömtåliga och många gånger fånigt känsliga ego. Det har vi inte sett mycket av i det här programmet.
Citera
2023-06-10, 17:01
Avslutad
Citat:
Jag skulle inte gilla om en partner har en så nära relation till sina ex, men vi är ju alla olika.

Om man ser det objektivt och generellt, så gör han verkligen inte reklam för sig genom att ha en så nära relation till sina ex.
Låt oss säga att jag gått igång på honom på alla andra sätt (vilket jag inte gör. Jag tycker varken han är snygg, eller att hans yrkeslivsstil är tilldragande. Går verkligen inte igång på militärer i uniform), men om då,
det där med att han har en nära relation till sina ex är en dealbreaker för mig.

Jag skulle inte vilja påstå att det inte skulle vara en utmaning för mig om det hände mig. Vilket det aldrig gjort, men om relationer utvecklas till vänskap, varför inte. Nu är ju A i en speciell situation och behöver det tydligen. Så vi får se hur det går i nästa avsnitt
Citera
2023-06-10, 17:21
Medlem
Citat:
Mensas förre ledare i Sverige var bagare så det är inte omöjligt! Men som sagt tror jag Arvid är mer EQ än IQ. Ida är under medel i IQ och det skär sig naturligtvis. Mina IQ-analyser är gjorda efter hur de talar, vilka ord de använder, vad de talar om.

Tveksamt om man klarar av att utbilda sig till mäklare med en IQ under genomsnittet, folk som klarar en högskoleutbildning brukar tvärtom ha en IQ över genomsnittet.
Citera
2023-06-10, 17:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Tveksamt om man klarar av att utbilda sig till mäklare med en IQ under genomsnittet, folk som klarar en högskoleutbildning brukar tvärtom ha en IQ över genomsnittet.
Jag håller på mycket med bostäder. Mäklare är bland de dummaste man kan hitta (undantag finns) och det är mindre Högskola över dem än över en sjuksköterska. Lustigt att du inte, som jag, direkt på Idas ordval och uttal och samtalsval kan höra att hon inte precis är intellektuell utan en äkta lantis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in