2023-06-10, 13:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag börjar till och med se saker ur Arvids perspektiv, nu när jag tittar igen.
Jag som också gnällt på att han har en gnällig approach och är självuppblåst.

Kolla igen, och tänk till om Ida.
Jag har ju fallit för att hon är så charmig, men nu när jag tittat från början.
Alltså hon går igång, i 180 och som en Duracellkanin från första kyssen.
Hon är totalt såld på honom och dökär exakt från första kyssen.
Tänk er själva att ni träffar en sån person.
Det är inte alls säkert att man litar på att man vill ha en sån person.
Det är ju nästan lite "ADHD" över hela hennes person så att säga (alltså jag säger inte att hon har det. Jag beskriver bara hennes konstanta energi.).
Sånt kan ju bli för mycket för vemhelst.

Kanske Arvids sätt är han bromsiga och gnälliga approach på det är just hans dätt för att bemöta?

Och om han drar in sina ex. så kanske han tonar ner Idas totala hänförelse av honom.
Ibland kan man ju "ta till saker" för att skjuta folk ifrån sig, och det är inte för att blåsa upp sitt ego?

(Försöker se lite ur Arvids perspektiv.)
Idas personlighet såg jag omedelbart. Det är inte en diagnos att vara lite speedad, men hon har speedade kompisar och ett speedat jobb och hon är typiskt dum-speedad, en sådan som inte vill plugga i skolan utan sitter av tiden och sedan vill hänga med sina kompisar. Kanske blir hon kär på ett speedat sätt också. Arvid är motsatsen och extremt lugn, erfaren, känslomässigt stabil. Och jag har svårt att se att han går igång på hennes personlighet, han skulle nog vilja ha en fru med samma bakgrund som han själv.

Det finns kopplingar mellan vilken ort man är född eller har bott i och personligheten. Danderyds-bon är lugn och Fittja-bon är speedad (extremt generaliserande). Jag har dejtat på nätet. Man fyller i ett långt frågeformulär, och får tom en intelligenstest med svåra ord. Därefter matchar man mot 10.000 damer. Mina tre första föreslagna matcher bodde alla i Danderyd. Jag har bott 27 år i Danderyd. Total vetenskap, Födelseort ger Personlighetstyp.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-10 kl. 13:12.
Citera
2023-06-10, 13:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Idas personlighet såg jag omedelbart. Det är inte en diagnos att vara lite speedad, men hon har speedade kompisar och ett speedat jobb och hon är typiskt dum-speedad, en sådan som inte vill plugga i skolan utan sitter av tiden och sedan vill hänga med sina kompisar. Arvid är motsatsen och extremt lugn, erfaren, känslomässigt stabil. Och jag har svårt att se att han går igång på henne, han skulle nog vilja ha en fru med liknande personlighet.

Det finns kopplingar till vilken ort man är född eller har bott, Danderyds-bon är lugn och Fittja-bon är speedad (extremt generaliserande) och därför är det logiskt med Kaka söker maka.

Jag dejtar på mötesplatsen. Man fyller i ett långt frågeformulär, och får tom en intelligenstest med svåra ord. Därefter matchar man mot 10.000 damer. Mina tre första föreslagna matcher bodde alla i Danderyd. Jag har bott 27 år i Danderyd. Total vetenskap, Födelseort ger Personlighetstyp.

Speedad var ett bättre ord för henne.
Jag tycker att han verkar tycka om hennes personlighet, men kanske han tycker att hon "är lite väl på"? Det kanske kan bli för mycket?
Vad vet jag?

Och jag själv skulle också tveka på en person som var dökär direkt efter första kyssen.
Jag vill ju veta om personen tycker om allt inre jag har att erbjuda. Det är viktigt för mig.
Citera
2023-06-10, 13:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Speedad var ett bättre ord för henne.
Jag tycker att han verkar tycka om hennes personlighet, men kanske han tycker att hon "är lite väl på"? Det kanske kan bli för mycket?
Vad vet jag?

Och jag själv skulle också tveka på en person som var dökär direkt efter första kyssen.
Jag vill ju veta om personen tycker om allt inre jag har att erbjuda. Det är viktigt för mig.
Han kan ju gilla hennes blonda hår och blå ögon. Det räcker säkert för "kär" i några månader. Sedan dyker verkligheten upp, som en smocka i magen. Alla andra tre männen har redan fått smockan.
Citera
2023-06-10, 13:25
Avslutad
Citat:
"lufttryckstjosan" är ju typexempel på katastrofscenario. Som man tänker jag tvärtom så här: hur många gånger har jag sett en tidningsrubrik "öppnade bildörren och flög ut"? Noll. Det är alltså inte ett existerande problem, utom i överkänsliga kvinnohjärnor.

Felet med henne är egentligen inte att hon är rädd för ingenting, som öppna bildörrar. Felet är att hon går igång känslomässigt på detta och skambelägger sin man. Som är mycket skötsam och som inte tycker han gjort något fel. Och då går han igång och blir sur. Och just han drar sig undan och kan inte prata när han är sur. Man måste alltså göra allt för att inte göra honom sur.

Kvinnan är alltså skulden till bildörrs-ångesten och spik-ångesten. För hon hade på ett lugnt och trevligt sätt kunnat säga "nä jag tycker inte vi spikar här kan vi tejpa?" och så hade hon haft kvar sin man. Men hon valde ångest och skam för hon vet inte något annat.

Råd från erfaren man: ganska viktigt att välja en fru som inte har katastrofscenarier som vardag. MYCKET viktigt att inte välja en kvinna som skambelägger dig.

I denna säsong skambelägger alla 4 kvinnorna sina män. Möjligen skambelägger Arvid Ida om alkohol, men väldigt mjukt. De andra tre männen skambelägger absolut inte sina kvinnor. De är så gulliga. Jag vill bo med dem.

Du vill undvika skamkänslan med andra ord.

Jag har tänkt över det du skrivit och jag tycker inte nån gör fel när nån uttrycker sina känslor om nåt som påverkar dem starkt. Frågan är bara HUR man gör det. Det är ok att reagera, men det blir svårt när man börjar anklaga andra. Där måste bägge parterna se på sig själv och sin egen reaktion. Det går att finnas i sin egen känslomässiga reaktion utan att anklaga andra för den, för jag vet vilket känslomässigt mönster den kommer från. Och Carro skulle kunna få hjälp av den typen av insikter.

Om jag får en skamkänsla av att bli anklagad, då är det nåt JAG måste jobba med. För jag kan bara förbli helt neutral inför andras känsloyttringar om jag klarar av att vara i jobbiga situationer utan att reagera. Eller välja förståelse och empati för den andre som har det jobbigt.

Svårigheten är att vi projicerar våra egna känslor på andra och inte vill ha dom och tycker andra gör fel när de åstadkommer situationer där vi blir påminda om just de känslorna. Som skam i en konfliktsituation. Jag kan välja nåt helt annat att känna om jag rensat i mitt undermedvetna som är präglat av tidigare upplevelser, oftast barndomen, och som kommer upp i konflikter med andra.

Skam är en vanlig känsloreaktion hos många och är också en vanlig del i barnuppfostran, att barnet ska känna skam över något. Men det behöver inte vara så man uppfostrar barn; att bara låta ett barn finnas i sin känsla, krama om det, inte lägga nån värdering i känslan utan bara låta barnet finnas i känslan och acceptera den, och samtidigt sätta gränser naturligtvis, men på ett ömsint och förstående sätt, så kan man ge barnet en värdefull grund att stå på.
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-10 kl. 14:07.
Citera
2023-06-10, 13:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Han kan ju gilla hennes blonda hår och blå ögon. Det räcker säkert för "kär" i några månader. Sedan dyker verkligheten upp, som en smocka i magen. Alla andra tre männen har redan fått smockan.

Nej, han gillar hennes personlighet.
Det är uppenbart.
Och hon är härlig. Men lite väl "på" (totalsåld av honom), lite väl mycket energi och klackarna i taket hela tiden, positiv, vinnarskalle, fart nonstop. Alltså det kan bli lite jobbigt att umgås med såna människor om det alltid är nonstop i energin.

Då kan man vilja dra sig undan. Bemöta med att dra ner energin på personen.
Och vi gör det på olika sätt.
Citera
2023-06-10, 13:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Du vill undvika skamkänslan med andra ord.

Jag har tänkt över det du skrivit och jag tycker inte nån gör fel när nån uttrycker sina känslor om nåt som påverkar dem starkt. Frågan är bara HUR man gör det. Det är ok att reagera, men det blir svårt när man börjar anklaga andra. Där måste bägge parterna se på sig själv och sin egen reaktion. Det går att finnas i sin egen känslomässiga reaktion utan att anklaga andra för den, för jag vet vilket känslomässigt mönster den kommer från. Och Carro skulle kunna få hjälp av den typen av insikter.

Om jag får en skamkänsla av att bli anklagad, då är det nåt JAG måste jobba med. För jag kan bara förbli helt neutral inför andras känsloyttringar om jag klarar av att vara i jobbiga situationer utan att reagera. Eller välja förståelse och empati för den andre som har det jobbigt.

Svårigheten är att vi projicerar våra egna känslor på andra och inte vill ha dom och tycker andra gör fel när de åstadkommer situationer där vi blir påminda om just de känslorna. Som skam i en konfliktsituation. Jag kan välja nåt helt annat att känna om jag rensat i mitt undermedvetna som är präglat av tidigare upplevelser, oftast barndomen, och som kommer upp i konflikter med andra.

Skam är en vanlig känsloreaktion hos många och är också en vanlig del i barnuppfostran, att barnet ska känna skam över något. Men det behöver inte vara så man uppfostrar barn, att bara låta ett barn finnas i sin känsla, krama om det, inte lägga nån värdering i känslan utan bara låta barnet finnas i känslan och acceptera den, och samtidigt sätta gränser naturligtvis, men på ett ömsint och förstående sätt, så kan man ge barnet en värdefull grund att stå på.
Intressanta tankar. Jag håller dock inte med. Skam mellan vuxna är förskräckligt, känslosamt, nedbrytande, icke-reversibelt, man kan inte argumentera mot den. Det var "skam" som gjorde att Sverige tog emot för många flyktingar och tiggare ("du är rasist") och när man använder skam-argument så är det för att man inte vill diskutera och förbättra utan för att man mår dåligt. Man ska aldrig skambelägga sin partner! Utom vid problem typ Du luktar svett eller Du ska inte ligga med andra.

Inte ens alkohol ska skambeläggas. För Skam gör att motparten reser ragg, slutar lyssna på dig, mår dåligt, och i många fall vill göra tvärtom som försvarsinstinkt ("vi ska bara vara svenskar i Sverige")

Man kan helt utan skam säga åt någon att stänga en bildörr och Inte spika i en vägg. Om hon gjort detta hade de kunnat vara ett par. Hon måste jobba med sig själv. Och han bör träna sig i att inte gå undan när han känner sig kränkt, inte gå in i en sur-bubbla. Det hade Arvid aldrig gjort.
Citera
2023-06-10, 13:33
Medlem
Citat:
Jag tror inte han är mensa...
JAG tror att Arvid är med i Mensa!
Citera
2023-06-10, 13:36
Avslutad
Citat:
Intressanta tankar. Jag håller dock inte med. Skam mellan vuxna är förskräckligt, känslosamt, nedbrytande, icke-reversibelt, man kan inte argumentera mot den. Det var "skam" som gjorde att Sverige tog emot för många flyktingar och tiggare ("du är rasist") och när man använder skam-argument så är det för att man inte vill diskutera och förbättra utan för att man mår dåligt. Man ska aldrig skambelägga sin partner! Utom vid problem typ Du luktar svett eller Du ska inte ligga med andra.

Inte ens alkohol ska skambeläggas. För Skam gör att motparten reser ragg, slutar lyssna på dig, mår dåligt, och i många fall vill göra tvärtom som försvarsinstinkt ("vi ska bara vara svenskar i Sverige")

Man kan helt utan skam säga åt någon att stänga en bildörr och Inte spika i en vägg. Om hon gjort detta hade de kunnat vara ett par. Hon måste jobba med sig själv. Och han bör träna sig i att inte gå undan när han känner sig kränkt, inte gå in i en sur-bubbla. Det hade Arvid aldrig gjort.

Jag har inte sett om det avsnittet och kan inte säga om hon skuldbelade honom där. Men oavsett om nån annan skuldbelägger en så behöver man inte reagera på det. Skuldbeläggande är absolut ett maktmedel och används säkert ofta. Men själv går jag inte igång på skam, för jag vet att det är den andres problem. Men det betyder inte att jag inte kollar upp varför jag gjorde si eller så.
Citera
2023-06-10, 13:37
Medlem
Låt oss säga så här:
Jag hoppas för Idas skull att de monterar bort alla dörrar i bostaden om hon flyttar ihop med Arvid...
Citera
2023-06-10, 13:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Jag har inte sett om det avsnittet och kan inte säga om hon skuldbelade honom där. Men oavsett om nån annan skuldbelägger en så behöver man inte reagera på det. Skuldbeläggande är absolut ett maktmedel och används säkert ofta. Men själv går jag inte igång på skam, för jag vet att det är den andres problem. Men det betyder inte att jag inte kollar upp varför jag gjorde si eller så.
Avsnitten finns gratis på svtplay!

Alla män i årets säsong har utsatts för skambeläggning och bara Arvid klarar den för han är van vid känslor och är en stark person. Och jag skulle säga att nästan alla går igång på skam, men om du är "skamlös" så Good for you!.
Citera
2023-06-10, 13:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
JAG tror att Arvid är med i Mensa!
Mensas förre ledare i Sverige var bagare så det är inte omöjligt! Men som sagt tror jag Arvid är mer EQ än IQ. Ida är under medel i IQ och det skär sig naturligtvis. Mina IQ-analyser är gjorda efter hur de talar, vilka ord de använder, vad de talar om.
Citera
2023-06-10, 13:42
Medlem
Citat:
Mensas förre ledare i Sverige var bagare så det är inte omöjligt! Men som sagt tror jag Arvid är mer EQ än IQ. Ida är under medel i IQ och det skär sig naturligtvis. Mina IQ-analyser är gjorda efter hur de talar, vilka ord de använder, vad de talar om.
Okej, men DU är nog inte med i Mensa, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in