2023-06-10, 13:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Rysk soldat visar sex förstörda Bradley och Leoparder och berättar att de just avvärjat ett anfall från ukrainarna.

https://www.bitchute.com/video/POth0NouJbf7/
2023-06-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Personligen hade jag gärna sett att offensiven hade skett norrut in i Ryssland där ryssarna inte förberett några försvarslinjer. Sen använda de erövrade områdena för att förhandla fred där man byter tillbaka erövrad rysk mark emot ukrainsk. Går Putin inte med på detta så framstår han som en idiot för hemmaopinionen.

Synd bara att USA och Nato är för rädda för att stödja en sån plan.
Jag hade också hoppats på att Ukraina hade bara trängt in med rå styrka, ett par-tre hundratusen man i Bilhorod och bara kört på mot Moskva. Då hade uralnegrerna varit tvungna att dra enormt mycket från södra Ukraina och Donbass och skicka dessa mot ukrainska invasionsstyrkan. Då hade automatiskt deras försvarslinje kollapsat och UAF hade kunnat genomföra ett återtagande av eget territorium.
Men som du säger, NATO vill inte detta.
2023-06-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Rysk soldat visar sex förstörda Bradley och Leoparder och berättar att de just avvärjat ett anfall från ukrainarna.

https://www.bitchute.com/video/POth0NouJbf7/
Låt de efterblivna barbarerna fyllefesta över dessa.

De har själva förlorat tusentals stridsvagnar och APC’n. Och ännu fler zvin.
2023-06-10, 13:50
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Personligen hade jag gärna sett att offensiven hade skett norrut in i Ryssland där ryssarna inte förberett några försvarslinjer. Sen använda de erövrade områdena för att förhandla fred där man byter tillbaka erövrad rysk mark emot ukrainsk. Går Putin inte med på detta så framstår han som en idiot för hemmaopinionen.

Hade nog sett mindre bra ut för ukraina i media när det dyker upp våldtagna eller dödade civila ryssar. De lever på goodwill från oss i väst fortfarande så det måste se snyggt ut.
2023-06-10, 13:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Så under en invasion där ryssarna inte tagit sig framåt i princip någonting på snart 1,5 år, samt fått lämna ca 50% av det de ockuperade i slutet av mars 2022 och strött tusentals stridsfordon och stridsvagnar över i princip all mark de befunnit sig på, kallas det lyckat...

När Ukraina inte åstadkommer en total seger på 2-3 dagar av motoffensiv så är det en "total flopp"?

Du måste lyssna till vad Ryssland (Putin) sagt som är bekräftat.

Vilket innebär att Ryssland vill återta de östra delarna för att skapa fred i området.
Ryssland har tagit emot ca 1,4 miljoner ukrainare som flytt till Ryssland.

Nu håller Ryssland de östra delarna i stort sett.
Motoffensiven Ukraina nu säger sig vara mitt uppe i kommer vad jag tror endast få Ryssarna att än mer befästa dessa regioner.
Putin har bevisligen sagt att detta är ett "lågoffensivt krig"
Ska man tolka detta, gissar jag att det innebär att man helt enkelt "nöter ut" Ukraina och hoppas på att förlusterna till slut blir så stora att de går med på förhandlingar.
Vad Ukraina kommer vinna med denna och kanske flera motoffensiver har jag rent logiskt svårt att förstå.
Det värsta scenariot torde vara om Ukraina lyckas få till en motoffensiv som slår tillbaka Ryssarna, av den anledningen att jag då tror Ryssarna kommer gå till anfall på allvar, vilket kan få förödande konsekvenser...
2023-06-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Vilket innebär att Ryssland vill återta de östra delarna för att skapa fred i området.

Motoffensiven Ukraina nu säger sig vara mitt uppe i kommer vad jag tror endast få Ryssarna att än mer befästa dessa regioner.
Ska man tolka detta, gissar jag att det innebär att man helt enkelt "nöter ut" Ukraina och hoppas på att förlusterna till slut blir så stora att de går med på förhandlingar.
Vad Ukraina kommer vinna med denna och kanske flera motoffensiver har jag rent logiskt svårt att förstå.
Det värsta scenariot torde vara om Ukraina lyckas få till en motoffensiv som slår tillbaka Ryssarna, av den anledningen att jag då tror Ryssarna kommer gå till anfall på allvar, vilket kan få förödande konsekvenser...

Var det det de var så angelägna att åka till Kiev och berätta om att de skickade en hel kolonn med fordon?
2023-06-10, 14:35
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Du menar alltså att en ev rysk respons på motoffensiven skulle vara att först låter man Ukraina vinna lite och sen, efter att man förlorat sina förberedda försvarslinjer på djupet och låtit Ukraina få ett bättre strategiskt och taktiskt utgångsläge, förstå DÅ skulle man slå tillbaka? Istället för att faktiskt bemöta offensiven medan den sker då det är mycket enklare att försvara sig?
2023-06-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är detta någonting som du med säkerhet vet (vad grundar du ditt resonemang på i så fall?)
...eller något du önskar dig?

Angående styrkeförhållandena:
Glöm inte att försvarararen måste ha ett adekvat försvar med reserver längs hela fronten (man vet ju inte om dett kommer ett genombrottsförsök någon anastans).
Angriparen har möjlighet att välja platsen (och därmed var trupperna skall koncentreras) för angreppet.
Ergo: man kan inte räkna ihjäl fienden.

Nu var detta en lite väl grov förenkling.
Alltid lika kul att läsa sådan här. Nu är ju inte offensiven över än men det ser inte ljust ut för Kievtrupperna.

Alla som kan lite om världen, geopolitik, styrkeförhållanden och matematik kunde räkna ut detta. Det Ukrainska folket blev blint ledda in i detta helvete med falska löften om storhet och stark ekonomisk tillväxt, och vem kan stå emot (fråga det tyska folket under trettiotalet). Det lockas med storhet, ära och löften om miljarder i investeringar och det ukrainska folket kommer att bada i pengar annars blir dom slavar under Ryssland och Kina.

Som den förre polska generalen Skrzypczak nu säger att ukrainarna måste visa sig värdiga och bryta igenom för annars sinar hjälpen och inga F16 levereras. Bara de orden tvingar fram ytterligare 20 000 döda ukrainska soldater, framför allt från det otränade territorialförsvaret som får agera "minröjare" och bombfoder. Ryssland får inte "vinna" och kosta vad det kosta vill.

Frågan är hur mycket vår militära och politiska elit vet och förstår här i väst. Förstår dom så är det ren ondska och annars ren dumhet, utvecklingstörning, välj själv.
2023-06-10, 14:38
Medlem
Varför anfalla överhuvudtaget.. bättre göra som ryzzarna o invänta. Onödigt spilla massa liv. Sedan göra små attacker där dom minst annar det. Eller bomba där dom tror ryssarna är utan att riskera livet.
2023-06-10, 14:47
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Varför anfalla överhuvudtaget.. bättre göra som ryzzarna o invänta. Onödigt spilla massa liv. Sedan göra små attacker där dom minst annar det. Eller bomba där dom tror ryssarna är utan att riskera livet.
Hur tar man tillbaka sin mark om man inte anfaller hade du tänkt?
Tror du ryssarna säger "Nej, nu räcker det. Vi orkar inte mer. Ni får tillbaka era områden".
2023-06-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Var det det de var så angelägna att åka till Kiev och berätta om att de skickade en hel kolonn med fordon?
Ryssarna försökte en fuling mot Kiev först, att visa upp 800 tanks på led mot Kiev så ville dom att ukraina skulle ge upp.
Nu valde ukraina kriget istället och nu har dom fått som dom ville.
2023-06-10, 14:49
Medlem
Citat:

Du tror inte att Finland och baltstaterna ligger risigt till om Kievregimen startar en ny NATO-front mot Ryssland där i norr? Självklart kommer kriget att utvidgas om Kievregimen inte hålls hårt i kopplet då dom nu inser att man förlorar och kommer att göra allt för att dra resten av Europa med sig i fallet.

Zelenskyj blir allt mer lik Hitler i sina sista veckor. Du kanske läste artikeln från tyska Bild och Paul Ronzheimer som nyligen intervjuat honom? Han beskriver Zelenskyjs förändrade personlighet.

En förlust för Zelenskyj innebär att allt skit kommer upp till ytan och någon måste stå till svars för alla ukrainska döda soldater och numera är mannen nerknarkad, desperat och brinner av hat precis som Hitler. Det gäller att de rysktalande i Ukraina ser upp den sista tiden så inte förlusterna tas ut över dom.

Vad enkelt det hade varit om man förhandlat fram en lösning tidigare istället för att ge sig på en militär stormakt och granne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in