2023-06-10, 12:18
Medlem
Obekräftade uppgifter från en pro Ukrainsk källa som sammanställt uppgifter från soldater som deltar i offensiven:

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1667276726127443968

Jag vill åter påminna om att upgifterna fortfarande är inofficiella.

Men om de stämmer så har Ukraina åstadkommit detta när de bara använt sig av 15-20% av sina reserver. Räkna med att trycket kommer öka de närmaste dagarna.

Ett genombrott räcker för att hela fronten ska kollapsa.
2023-06-10, 12:20
Medlem
ArgusStarks avatar
Vare inte nån ukrainsk general som sa inför våroffensiven att "ni kommer veta när offensiven börjar, ingen kommer tveka". Tänker då med tanke på alla attacker på rysk mark, om det kanske är så att offensiven till stor del handlar om att anfalla mål inne i ryssland för att skapa kaos i Kreml? Målet kanske i slutändan är att inspirera ett regimskifte?
2023-06-10, 12:26
Avstängd
Ukraina kommer rent logiskt att förlora detta krig.
Hanteringen av motoffensiven bekräftar med tydlighet hur dåligt det skötts.

Först gick Zelenskyjs rådgivare ut i pressen för 2 veckor sedan och talade om att motoffensiven redan inletts " för några dagar sedan"..

De deklarerade i början av veckan att den var i full gång.

Igår bekräftade Ryssland att Ukrainas motoffensiv var igång.

Enligt uppgifter har det väl inte gått speciellt bra.

Ukraina har förluster, men hur mycket räknat i militär och utrustning varierar beroende på källa.

Tyvärr tror jag inte det här kommer sluta lyckligt för Ukraina.
2023-06-10, 12:33
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Först gick Zelenskyjs rådgivare ut i pressen för 2 veckor sedan och talade om att motoffensiven redan inletts " för några dagar sedan"..

Ukraina har förluster, men hur mycket räknat i militär och utrustning varierar beroende på källa.

Fast det vet vi först om någon månad.
Ryska försvarets sodater på plats är sannolikt inte särskillt motivetade och mer än lovligt krigströtta.
Tror det blir en jämn kamp.
2023-06-10, 12:34
Medlem
KillPus avatar
Det är omöjligt att attackera utan egna förluster. Ja, ukrainarna förlorade en del teknik, men det är nödvändigt, för att kunna avslöja ryZZens starkaste ställningar och artilleripositioner i anfallsriktning. Blir nog liten paus när Himars och Storm Shadow får ta hand om dessa.
Och den positiva nyheten är även att UAF:s manskapsförluster är minimala pga att västlig militäreknik är byggd för att skydda soldater ordentligt till skillnad fr sovjetproducerat skrot som ryZZen använder.
2023-06-10, 12:36
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Ryssland anföll med våg efter våg av alkoholiserade minoriteter beväpnade med spadar i bakhmut som ukrainarna pepprade ner innan dom tog till taktiskt reträtt så tror inte Ryssland har mycket kvar att ge. Särskilt inte när Putin är dödssjuk och verkar agera känslostyrt…

han är väl redan död? ryssland har ju redan förlorat över fem miljoner soldater, samtliga beväpnade med mosin nagant-bössor och flintlåsmusköter. ghost of kuyiuv (senaste stavningen, häng med) har utplånat alla ryssarnas T-34or. jag läser bara expressens pepp-rubriker
2023-06-10, 12:36
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Du har rätt, motoffensiven är en total flopp. Ryssland styr kriget och Ukraina vill ha mera och mera.
2023-06-10, 12:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
Du har rätt, motoffensiven är en total flopp. Ryssland styr kriget och Ukraina vill ha mera och mera.

Så under en invasion där ryssarna inte tagit sig framåt i princip någonting på snart 1,5 år, samt fått lämna ca 50% av det de ockuperade i slutet av mars 2022 och strött tusentals stridsfordon och stridsvagnar över i princip all mark de befunnit sig på, kallas det lyckat...

När Ukraina inte åstadkommer en total seger på 2-3 dagar av motoffensiv så är det en "total flopp"?

2023-06-10, 12:53
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Ett kort klipp ifrån ukrainska sidan, när det blir stopp på tanksen.. kör på minor, skjuter lite hejvilt.

https://t.me/the_Right_People/18575
För stor länk. Går inte att spela upp. Hur går jag ? -Ö L-k<.jcvm
2023-06-10, 13:19
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
För stor länk. Går inte att spela upp. Hur går jag ? -Ö L-k<.jcvm

https://www.youtube.com/watch?v=0Fro0MT_lds
2023-06-10, 13:20
Medlem
Tilteds avatar
Personligen hade jag gärna sett att offensiven hade skett norrut in i Ryssland där ryssarna inte förberett några försvarslinjer. Sen använda de erövrade områdena för att förhandla fred där man byter tillbaka erövrad rysk mark emot ukrainsk. Går Putin inte med på detta så framstår han som en idiot för hemmaopinionen.

Synd bara att USA och Nato är för rädda för att stödja en sån plan.
2023-06-10, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Personligen hade jag gärna sett att offensiven hade skett norrut in i Ryssland där ryssarna inte förberett några försvarslinjer. Sen använda de erövrade områdena för att förhandla fred där man byter tillbaka erövrad rysk mark emot ukrainsk. Går Putin inte med på detta så framstår han som en idiot för hemmaopinionen.

Synd bara att USA och Nato är för rädda för att stödja en sån plan.

Synd att USA och NATO inte har dig som militär rådgivare, hade kanske gått mycket bättre än vad det verkar göra med våroffensiven.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in