Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag vet inte om risken ökar, och fäster liten vikt vid att du och Vlad tycker det. Men förmågan minskar. Vi nöter nu ner Rysslands militära, ekonomiska och teknologiska förmåga att bedriva kärnvapenkrig (Och konventionellt krig) för varje månad som går. Vi vinner utnötningskriget, industrikriget.
Självklart, men det är lite raljerande av dig att säga att jag eller någon annan bara "tycker". Vi har en uppfattning som vilar på en grund. Grunden kan vara bra, den kan vara dålig. Vi kan ha överskattat eller underskattat saker, osv. Men det är inte "tyckande". Det är en välgrundad uppfattning som baserar sig på faktisk kunskap, analys och empiri. Det betyder inte att det inte kan vara fel, men med en välgrundad slutsats i ryggen så blottar man åtminstone sig för adekvata motargument och motbelägg. Det fungerar inte när folk bara "tycker" saker ur tomma luften. Ingenting biter på rena tyckanden men mig kan du få att ändra uppfattning. Jag är nämligen intellektuellt hederlig och jag
avser att utmana, ifrågasätta och (om jag kan) omkullkasta mina egna slutsatser.
Jag vänder mig starkt mot "tyckande" som är bortom vilken smak på glass man gillar. Jag är evidens-driven och har jag fel så
vill jag veta det eftersom alternativet är urbota dumt - att fortsätta ha fel.
Förstår du varför jag hetsar upp mig så mycket på detta? Du är varken vatnik eller idiot, men ofta är det just sådana som hela tiden ska relativisera kunskap och säga att folk bara "tycker" eller har "åsikter" (och avsluta med typ "och jag har rätt till mina åsikter"). Jag *vill* att blottor i mina resonemang ska exponeras. Jag *vill inte* försanthålla saker av ideologiska eller dogmatiska skäl.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag menar inte att Ryssland skulle vinna för ett år sedan (?!). Jag menar om väst hjälpt Ukraina att vinna för ett år sedan (USA kan ju skjuta 1000 kryssningsrobotar mot valda mål i Ukraina och RF imorgon och slå ut RF förmåga att bedriva krig i Ukraina, om man skiter i kärnvapenhotet), så hade RF varit starkare och farliga idag. Drar vi ut på det så minskar vi för varje månad RF förmåga till nya anfallskrig, och till att faktiskt kunna använda sina gamla rostiga kärnvapen. För varje månad blir det svårare ekonomiskt och teknologiskt för RF att upprätthålla denna enorma kärnvapenförmåga de eventuellt har.
Aha, då missförstod jag den biten. Ursäkta. Men jag ser ändå inte riktigt att Ryssland skulle vara mer "starkt" idag då Ukrainsk seger med nödvändighet innebär en rysk systemkollaps då Putin ser sig personifiera Ryssland. Och även om du har rätt i en sådan mening att just nu, denna tidpunkt, skulle Ryssland vara starkare om NATO kört ut Ryssland från Ukraina och Krym, så menar jag att du måste "integrera över tid". Vad spelar det för roll om Ryssland hypotetiskt skulle varit starkare just nu än vad de råkar vara just nu? Ryssland skulle ju
inte vara starkare än innan kriget, och därtill vara tillbaka på noll strategiskt (inte minst p.g.a förlusten av Sevastopol).
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
NATO väljer ju tid och plats. De har valt långsamt och gradvis, och de har valt Ukraina. Menar du att Putin valt att ha sin speciella militära 3-dagarsoperation i Donbas i 1½ år? Nej det har vi valt åt honom till hans förtret.
Tror du det? Vi har ju konsekvent
reagerat. Stoppa ryssen utanför Kyiv gjorde ju faktiskt Ukraina mer eller mindre själva och de NLAWs och fordon man hade fått från väst, var något man byggt på sig innan kriget. Vi har i stället konsekvent reagerat i stället för att agerat proaktivt. Vi har sett mördandet i Bucha och då gett mer vapen. Varje substantiell höjning av insatsen från väst, har kommit efter våldsamma övergrepp av Ryssland.
Vi verkar vara helt överens om *varför*. Väst rampar upp försiktigt, för man tänker på kärnvapenhotet. Hade man gett Leopard, F16 och HIMARS dag ett, så - föreställer man sig - hade man korsat en av Putins röda linjer. Man försöker koka grodan långsamt. Så långt är vi överens. Frågan är om västs analys är 1) riktig, 2) faktiskt totalt sett minimerar risken för eskalering och 3) fungerar i längden. På 1 säger jag bara mycket delvis och möjligtvis accidental och på 2 säger jag definitivt nej och på 3 är jag osäkrare än Vexler. Han tror ju iaf inte det och jag tror inte det
generellt, dvs om vi pratar utanför kriget och i stället tänker på saker som relationen till Kina, till Nordkorea, hur konflikten i Syren borde ha hanterats, osv. Jag är tämligen övertygad om, och tycker mig ha god empiri för att 3 inte fungerar. Det är därför att trean inte fungerar som vi ö.h.t hade andra världskriget, som Nordkorea är ens en grej och därtill kärnvapenmakt och varför kriget i Syrien pågår fortfarande och också därför vi ö.h.t. hade irakkriget ("andra gulfkriget") och också därför Afghanistan vände sig mot väst efter att man kickat ut Sovjet. Det är också därför att vi vägrade pyssla med dylika dumheter som Västtyskland faktiskt blev en stabil demokrati och juntan i Argentina föll. Ju snabbare det anständiga väst använder övervåld och ju mer resurser vi använder för att faktiskt sedan bygga upp det vi just krossat, ju bättre och stabilare blir följden. Vi kan inte ha en Versaillefred med Ryssland, vi behöver ovillkorlig kapitulation och massiv avputinisering och miljarders miljarder i form av skolor, infrastruktur och utbildning i decennier. Det kommer kosta oss, våra skattemedel, etc. Men vi gör det för att vi är anständiga människor, inte för att vi ska "tjäna" på det. Och det kommer att betala tillbaka sig med råge. Tyskland som failed state hade varit billigt initialt, men vi hade gått miste om den ekonomiska och industriella motor som Tyskland varit för Europa i decennier.
Du vet den morallösa skitstöveln Mearsheimer va? Han som bränt alla sina broar genom att bli lillpappa för vatniks och därmed förgört all sin akademiska legitimitet (likt Jordan Peterssons idiotier lett till att han är hjälte för brunhöger och alla möjliga knäppgökar men att ingen som vet någon om det han faktiskt ska veta något om, tar honom på allvar längre då han likt Göbbels är ett retoriskt geni, men bakom fernissan finns just ingenting)? Mearsheimer har ju som bekant sagt att situationen (han sade det första gången långt, långt innan kriget) i Ukraina är "västs fel". Samtidigt som han på 90-talet var solklart emot Budapestöverenskommelsen därför att han mycket riktigt *visste* att det vore farligt för Ukraina att överge sina kärnvapen. Han har ju helt rätt på helt fel sätt. Ukraina är västs fel. Men det beror inte på att vi inte helgat Rysslands "intressesfär" utan tvärt om därför att vi accepterat den alldeles för mycket. I själva verket skulle vi ha satt ner foten vid kriget i Georgien redan och förklarat lugnt och tydligt för Putin att nu lämnar gunstig herrn Georgien i fred. Alla senast 2014 borde vi ha meddelat att Ryssland ska vara ute ur Krym inom si eller så många timmar, annars blir det all out-attack på Ryssland.
Kärnvapenrisken är värd att accelerera tillfälligt, om det innebär att den integrerat över tid blir mindre. På så vis kan den rent av få ett slutdatum där efter detta finns ingen meningsfull kärnvapenrisk, därför att Ryssland är antingen besegrat i grunden, eller en demokrati välkommen i EU och NATO. Piska och morot. Inte koka grodan långsamt.
De sista styckena
är ren åsikt och tyckande, inte empiri. Det handlar mer om en moralisk utgångspunkt och axiom som människans värde, än om en hållning grundad i mätbara ting. /Rant over.