2023-06-10, 01:13
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Detta har varit på tapeten tidigare. Har dock glömt? Ryssland krig jämfört med USAs senare år? Har du koll på det?

Det har nämligen inte jag, men vore intressant att veta. Låt säga 100 år tillbaka i tiden.

Beror på om man räknar från Sovjet (1917? - 2000) eller innan. Då är det 20. Enligt wikipedia, som dock trollat sönder den sidan är de väl 4728. Många mindre konflikter inhemskt eller små uppbåd inräknade.

Men krig för Sovjet 1917- 2000 är 20 vad jag fick fram, Wikipedia exkluderat.

USA 32.

Någon får gärna korrigera dessa siffror om de är felaktiga.

Är ju dock värt att nämna att USA gett sig in världen runt, för att ge kontext till de olika orsakerna/avsikter med kriget i sig.
Citera
2023-06-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vart har jag skrivit, egentligen något av det du nämner?

Jag sa bara att de aldrig kommer släppa in Ukraina i NATO, för det kan tas som en provokation från de allierade. De vill att provokationen ska komma från Ryssland för att ett storskaligt, potentiellt världskrig ska utbyta.

Eftersom Putin och den ryska ledningen på luddigt grundade mål med dåliga argument invaderade Ukraina kommer de förlora kriget. För Ryssland kommer det då vara bra om Ukraina går med i NATO.
Citera
2023-06-10, 01:22
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Innovativa väst har kapital. Inga problem. Diktaturer som centralstyrt gräver upp tillgångsposterna till statskassans balansräkning från marken tenderar att bli ett Ryssland.

Vet inte riktigt vilket Europa du drömmer om, eller vart du skaffat din master i ekonomi, men det där stämmer inte riktigt.

Många länder i Europa, som Europas ekonomiska motor Tyskland, har enorma ekonomiska och industriella problem. Även opinionen gällande standarden i landet och vart det är på väg, är negativ. Sverige har generellt starka finanser, men det är sanning med modifikation.

Vi har 4.5 miljoner människor som arbetar och försörjer resterande. Många kapitalstarka flyr utomlands. Välfärden har det skurits i rejält många år nu. Vi är beroende av få, för många. Opinion får man oftast utefter levnadsstandard och om den fortsätter sjunka, som på många ställen i Europa, kommer stödet för vart pengarna flödar göra det likaså.

Det är ingen outtömlig skattkista i väst. Vi producerar väldigt lite, men utvecklar massor. Det försprånget kommer vi inte ha för all framtid, och när producenten kommer ikapp, tja..

Vi får se hur all-in det blir i det här kriget. Mitt bet är att det utbryter krig i Europa för att sen eskalera till världskrig. Polen är det första Europeiska landet som går in med soldater.
Citera
2023-06-10, 01:24
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Eftersom Putin och den ryska ledningen på luddigt grundade mål med dåliga argument invaderade Ukraina kommer de förlora kriget. För Ryssland kommer det då vara bra om Ukraina går med i NATO.

Under nuvarande premisser är det större chans att se en flygande gris passera ens fönster, än att Ukraina vinner kriget.
Citera
2023-06-10, 01:30
Medlem
Citat:
Under nuvarande premisser är det större chans att se en flygande gris passera ens fönster, än att Ukraina vinner kriget.

Det vore väl att ta i från fotknölen.

Vad tror du människor tänker som drabbas av att den ryska ledningen väljer att invadera ett grannaland? Fundera på vad det är du håller på med. Den ryska ledningen kommer försvinna, stödet för Ukraina kommer ej försvinna.
Citera
2023-06-10, 01:32
Medlem
barkies avatar
Citat:
Det vore väl att ta i från fotknölen.

Vad tror du människor tänker som drabbas av att den ryska ledningen väljer att invadera ett grannaland? Fundera på vad det är du håller på med. Den ryska ledningen kommer försvinna, stödet för Ukraina kommer ej försvinna.

Håller på med? Är jag ond för jag realistiskt sett inte tror Ukraina vinner? En objektiv åsikt.
Citera
2023-06-10, 01:36
Medlem
Citat:
Håller på med? Är jag ond för jag realistiskt sett inte tror Ukraina vinner? En objektiv åsikt.

Jag noterar att du inte tror att Ryssland vinner.
Citera
2023-06-10, 01:44
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Beror på om man räknar från Sovjet (1917? - 2000) eller innan. Då är det 20. Enligt wikipedia, som dock trollat sönder den sidan är de väl 4728. Många mindre konflikter inhemskt eller små uppbåd inräknade.

Men krig för Sovjet 1917- 2000 är 20 vad jag fick fram, Wikipedia exkluderat.

USA 32.

Någon får gärna korrigera dessa siffror om de är felaktiga.

Är ju dock värt att nämna att USA gett sig in världen runt, för att ge kontext till de olika orsakerna/avsikter med kriget i sig.

Misstänkte detta. Hade världen sett annorlunda ut hade det varit fyrfaldigt tvärtom.

Tack och lov att jag aldrig kommer få uppleva Rysslands premisser.

En toalett är viktig för mig,

Även i en småstad!

Rysslands utkanter är likt gambias och senegals av egna erfarenheter (som exempel).

Det hade man inte räknat med som turist i Ryssland.

Men så är det.... Tragiskt!
Senast redigerad av CanisMinor 2023-06-10 kl. 01:55.
Citera
2023-06-10, 01:52
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja om det gör dig lycklig att tro det Trodde du hade en uppfattning om hur peakar i industriell kapacitet fungerade . Tyvärr bedrog jag mig igen Du kan varken svarva något utan verktyg eller transportera det utan kullager . Fakta säger att Ryssland peakat och inte ens kan producera vita lador i takt med Putins löften .

Det har kommit alltmer fakta angående att Ukraina aldrig kan vinna konflikten. Det har varit känt sedan länge. Ryssland har manpower och techpower. Se bara hur ryssarna stör ut ukrainska drönare med störsändare. Se på Glossnass satelliterna. Deras allians med KIna. Väst kan inte vinna...
Citera
2023-06-10, 01:56
Medlem
barkies avatar
Citat:
Jag noterar att du inte tror att Ryssland vinner.

Tror du bör göra en 180 sväng och omvärdera dig lite. Satsa på vara nyanserad och "up to date". Förövrigt så är 90% av det du postat den senaste månaden bevisligen fel.

Du för en månad sen:

"Den ryska militären har egentligen inte rört sig framåt utöver de två första veckorna av invasionen då Ukraina inte var ordentligt förberett. Sen spöade de den ryska professionella armén. Nu möter de den mobiliserade ryska armén.

Stalin ville ena med något gemensamt, ville man inte vara en del av det kunde det bli gulag. Putin har tvärt emot försökt göra det ryska folket oengagerat och skapat en artificiell "stabilitet" där folket är tystade. Denna dåre har hållit på med detta i 20 år.

Det finns inga ryska soldater kvar. De är oengagerade. De har ingenting att göra i Ukraina. De som är där borde åka tillbaka till Ryssland bums. Det gick inte att ta över Ukraina på 3 dagar. Detta är vad som finns och den ukrainska armén kommer köra över den ryska militären som finns kvar."

Fanns inga ryska soldater kvar. Ändå ska Ukraina få ännu 2 miljarder USD till krigskassan.
Vad ska dom pengarna gå till?

I januari var det kört när Ukraina fick 100 tanks. Vad hände med dom?

Allt snack om kärnvapen från den ryska ledningen var från början menat att främja en utveckling som skulle isolera detta krig, att inget annat land skulle hjälpa Ukraina. Det har inte blivit så.

Nu har den ryska ledningen bränt det kortet och Tyskland ger den ukrainska militären närmre 100 tanks.

Enligt dig kan Ryssland som mest producera 25.000 artillerigranater som mest om dagen

"Har väl hört 25 000 som mest under tunga perioder. Det är ganska illa. Då bombar alltså den ryska militären allt de kan, den ryska ledningen har ingen stake att kalla det krig, och några nötter sitter på sociala medier och säger att det inte är ett krig (du).

Den ukrainska militären får och kommer få allt de behöver kommande tid. Det kan du lugna dig med. Den ukrainska militären kommer köra ut den ryska militären från sitt territorium. Ta in det innan du ser dum ut."

Jösses....

Förutom dessa axplock, så kan du inte hålla dig från att komma med personliga angrepp i varje inlägg, oavsett om personen ifrågasätter, påstår eller frågar.

Och du tror du är kapabel till att ha en seriös diskussion?
Citera
2023-06-10, 01:57
Medlem
DeekinTTs avatar
Ukraina har börjat sin motoffensiv.

Verkar dock gå trögt?

Har de ens gjort några framsteg?

Finns det info från neutral källa?

Dvs inte väst el öst.
Citera
2023-06-10, 02:04
Medlem
Citat:
Tror du bör göra en 180 sväng och omvärdera dig lite. Satsa på vara nyanserad och "up to date". Förövrigt så är 90% av det du postat den senaste månaden bevisligen fel.

Du för en månad sen:

"Den ryska militären har egentligen inte rört sig framåt utöver de två första veckorna av invasionen då Ukraina inte var ordentligt förberett. Sen spöade de den ryska professionella armén. Nu möter de den mobiliserade ryska armén.

Stalin ville ena med något gemensamt, ville man inte vara en del av det kunde det bli gulag. Putin har tvärt emot försökt göra det ryska folket oengagerat och skapat en artificiell "stabilitet" där folket är tystade. Denna dåre har hållit på med detta i 20 år.

Det finns inga ryska soldater kvar. De är oengagerade. De har ingenting att göra i Ukraina. De som är där borde åka tillbaka till Ryssland bums. Det gick inte att ta över Ukraina på 3 dagar. Detta är vad som finns och den ukrainska armén kommer köra över den ryska militären som finns kvar."

Fanns inga ryska soldater kvar. Ändå ska Ukraina få ännu 2 miljarder USD till krigskassan.
Vad ska dom pengarna gå till?

I januari var det kört när Ukraina fick 100 tanks. Vad hände med dom?

Allt snack om kärnvapen från den ryska ledningen var från början menat att främja en utveckling som skulle isolera detta krig, att inget annat land skulle hjälpa Ukraina. Det har inte blivit så.

Nu har den ryska ledningen bränt det kortet och Tyskland ger den ukrainska militären närmre 100 tanks.

Enligt dig kan Ryssland som mest producera 25.000 artillerigranater som mest om dagen

"Har väl hört 25 000 som mest under tunga perioder. Det är ganska illa. Då bombar alltså den ryska militären allt de kan, den ryska ledningen har ingen stake att kalla det krig, och några nötter sitter på sociala medier och säger att det inte är ett krig (du).

Den ukrainska militären får och kommer få allt de behöver kommande tid. Det kan du lugna dig med. Den ukrainska militären kommer köra ut den ryska militären från sitt territorium. Ta in det innan du ser dum ut."

Jösses....

Förutom dessa axplock, så kan du inte hålla dig från att komma med personliga angrepp i varje inlägg, oavsett om personen ifrågasätter, påstår eller frågar.

Och du tror du är kapabel till att ha en seriös diskussion?

Gulligt!

Allt stämmer bra, Ryssland kan inte mobilisera eftersom ryssar mer och mer förstår att det är omoraliskt att invadera ett grannland där tusentals artillerigranater skickas iväg per dag. Den ryska militären plockar från sitt lager bakåt i tiden. Den ryska ledningen sitter i ett skruvstäd precis som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in