2023-06-09, 23:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så uppfattar jag inte hennes svar.

Ja, absolut. Jag är lite psykopatisk.

Eller så är det så att jag har svårt att säga nej, hjälper till att ta reda på, när andra ber om hjälp?

För visst, förhören ligger väl ute på YouTube, FUP finns att läsa.
Man kan ta och kolla upp lite saker själv ibland, eller är det psykopatiskt att tänka så?
Du är en guldgruva för mig som behöver en halv dags sökande för att finna en liten detalj.
Citera
2023-06-09, 23:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Maja kanske ljuger för att hon också är avikande och har mörka sidor?

Precis!
Men det är onekligen lite som om det har placerats en helgongloria på på Majas huvud.

Har M sagt eller gjort något anses det visa på hennes oskuld. Har hon inte sagt eller gjort något anses det också visa att M är oskyldig.
Har J däremot påstått något om M anses det alltid visa att J ljuger och är riktigt elak och otäck.

Att M har ljugit mycket under många veckor och inte har uppvisat ett uns empati med Ts anhöriga varken under letandet efter kroppen eller under förhören är fakta.

En normalfuntat känslomässigt empatisk 18-åring gör rimligen inte så, varken med eller utan ADD/ADHD. Så nog framstår Maja som både avvikande och belastad med mörka obehagliga sidor,
Citera
2023-06-09, 23:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du är en guldgruva för mig som behöver en halv dags sökande för att finna en liten detalj.

Haha, ja, nötknäpparen är lite grann som ett vandrande lexikon

De har varit två vid obduktionen, och sedan har de gått igenom fynden med avdelningschefen, så det gör att de är tre, totalt. Därtil var det med inte mindre än tre kriminaltekniker från polisen också vid obduktionen. Det är väl också rätt troligt att avdelningschefen har synts till till och från vid obduktionen också. Det är ju trots allt rätt normalt att chefen syns till på en arbetsplats, och alldeles särskilt så när det dyker upp en högprofilerad uppgift.

Nej, jag hyser då inga tvivel om att de har gjort ett gediget arbete på rättsmedicin här, och att Alexandra som redan har gott om erfarenhet dessutom har haft en kompetent person med hela 20 års erfarenhet i ryggen vet vi nu också.
Citera
2023-06-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur kan man vara raketforskare men inte kunna stryka en skjorta? Jo, det förekommer, jag känner honom. Så jag förstår vad du menar

Ja, det ser vi väldigt mycket av i tråden, tyvärr.

Jag tyckte att förhöret med Majas Comeback-coach P.H€dström var mycket intressant, det gav intressant komplement till bilden av Maja.

Jag läste det förhöret igen i FUP nu när du skrev om det. PH säger bland annat att M 'sluter sig' när hon mår dåligt (har ångest) och 'orkar inte'. När det blir bråk så går hon 'in i sig själv'. Hon är 'fyrkantig' och har svårt för förändringar. Det kanske är detta BUP menar med autistiska drag.

Kortsiktigt var väl Komback bra för M eftersom hon började att må bättre där efter sin depression, men att placera en 14-åring med äldre elever som introducerar till fester och alkohol låter ju inte helt optimalt. Särskilt som PH också säger att M är mer omogen är jämnåriga och tar som exempel att hon som 18-åring inte hade klarat att utföra uppgifter på Nöjet som yngre 15-åriga praktikanter klarat. Det verkar som coachen jobbat där med. Nu i efterhand vet vi att det långsiktigt inte var bra.

Jag tror det var My som uppger i förhör att M inte har några 'egna åsikter' men enligt PH har hon det när det gäller i alla fall hudfärg/rasism. Enligt honom bland annat för att hon upplevt det själv. Det har synts på Ms sociala medier där hon lagt upp om BLM. Det var ju extra mycket i media under den tiden med anledning av George Floyd. Jag kommer ihåg att hon lade upp en bild också på människor med olika hudfärg med texten 'All lives matter'. Det var före M lärde känna J. Min spontana känsla är att M 'backade ur' när det gäller mord. Men det går förstås inte att veta.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-10 kl. 00:45.
Citera
2023-06-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Varför tycker hon det är bättre han är med via länk?

Jag tror att det är kostnader som drar iväg
Clea sa ju fr början hur och vem ska betala?
Kan det vara så att J familj betalat Eriksson eller kanske nån av Cleas expertvänner?
Citera
2023-06-09, 23:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu tror jag inte detta inlägg var riktat till mig . Men vill ändå svara.

Jag har varit tydlig med att jag inte har någon djupare kunskap av ADHD/ADD. Jag har givetvis träffat på personer med diagnosen ett flertal gånger. Några av dom dom utmärkte sig inte nämnvärt på ett ytligt plan, medans andra märktes det tydligare på. Exempelvis behövdes instruktioner delas ut på ett tydligt och konkret sätt. Jag har även frågat om diagnosen kan påverka empatin och har fått tydligt svar, att det gör den inte.

Att Maja lider av kognitiva svårigheter och psykiskt ohälsa är det väl ingen som ifrågasätter. Det finns tyvärr tiotusentals barn och ungdomar med samma diagnos. Hon må vara trögstartad, svårt att koncentrera sig, dåligt självförtroende, svårt för klockan osv. Även om man lägger in Johanna i ekvationen som den manipulerande mastermind som hon framställs som, så är ändå Majas beteende minst sagt udda för en 18 åring med normal känsloregister. Och inget av detta förklarar eller ursäktar vad hon gjort.

Att inte hennes föräldrar märker någon skillnad på henne, när hon ett par timmar innan sett, hanterat och tagit i en död kropp. Och därefter sett sin kompis elda på den är anmärkningsvärt!

Att hon i nästan två månader i isoleringscell, ljuger och vägrar avslöja vad hon vet trots upprepade uppmaningar att tänka på både sig själv och T s anhöriga, är långt ifrån normalt för en oskyldig 18.

Att hon efter 15 förhör inte fällt en tår eller visat några som helst tecken på ånger eller ledsamhet över vad som hänt är tydliga tecken på empatistörning.

Det är beklagligt att J och M fann varandra. Uppenbarligen klickade dom direkt och kom bara närmare varandra ju längre tiden gick. Det har vittnats av många att dom var extremt tighta och gjorde allting tillsammans. Även sånt som omgivningen uppfattade som barnsligt och märkligt. Jag tror dom anförtrodde sina innersta tankar sinsemellan. Vilka dom hatade och vad dom ville göra med dom. Själv är jag övertygad att M var delaktig i diskussionerna och planeringen av att skada både T och hennes syster. Även branden hos J s ex tror jag hon var delaktig i. Kan faktiskt inte komma på en enda sak som J gjort helt på egen hand utan M s vetskap eller delaktighet.

Därför ter det sig osannolikt att J skulle ge sig på T fysiskt utan sin vapendragare vid sin sida. Oavsett om det handlar om en 10 sek strypning eller en 3 min strypning.

Att J är den dominanta och mest högljudda av dom har sitt pris. M som stått i J s skugga har det betydligt lättare att få omgivningen att tro att hon dragits med av bara farten utan att hon haft tid att tänka.
Jo, jag håller egentligen med dig om att det mest sannolika att de hjälptes åt, men enligt M deltog hon inte i bränderna. Min magkänsla säger att M backat när det gällt att skada någon och jag tror det det är sant
Citera
2023-06-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Stackars lilla dig, var det fel person som svarade? Men det spelar ingen roll vem som svarar, om Johanna fälls endast för vållande, så kommer Maja att frikännas för mord. Det fanns då inga avsikter, inga uppsåt, och inga insikter om att mörda Tove. Då åker Johanna på vållande och Maja frias. Däremot kommer bägge fortsatt att fällas för gravfridsbrott. Men det kan då inte bli tal om något grovt brott eftersom syftet med gravfridsbrottet då inte var att dölja ett annat brott. Eftersom Maja därtill hade en relativt perifer roll i gravfridsbrottet är det tveksamt att hon ens döms till fängelse i ett sådant fall. Istället blir det böter. Och det bötesbeloppet kommer då att bli en spottstyver av det omfattane skadeståndsbeloppet staten kommer att tilldela Maja för att de har hållit henne otillbörligen inlåst i häkte i nästan ett helt år. Hon lär bli miljonär på det.

Får jag fråga är du snäll.
Är du dum på riktigt eller spelar du, om J blir dömd för vållande så blir M dömd för medhjälp.
Att du inte fattar det bevisar bara min tes att du svamlar bara massa skit här i tråden, Att bägge åker på gravfridsbrott är jävligt självklart för oss alla.

Men fatta en sak om J åker på mord/vållande/dråp så åker M med i bara dragsuget, Så lilla vän hur du än försöker få M ut ur ekvationen så går det inte så bra för dej. M blir dömd vare sej du vill eller inte
Citera
2023-06-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Precis!
Men det är onekligen lite som om det har placerats en helgongloria på på Majas huvud.

Har M sagt eller gjort något anses det visa på hennes oskuld. Har hon inte sagt eller gjort något anses det också visa att M är oskyldig.
Har J däremot påstått något om M anses det alltid visa att J ljuger och är riktigt elak och otäck.

Att M har ljugit mycket under många veckor och inte har uppvisat ett uns empati med Ts anhöriga varken under letandet efter kroppen eller under förhören är fakta.

En normalfuntat känslomässigt empatisk 18-åring gör rimligen inte så, varken med eller utan ADD/ADHD. Så nog framstår Maja som både avvikande och belastad med mörka obehagliga sidor,
Så sant
Tjejen har inte visat någon normal reaktion som empati och ånger

Hon kanske är mer rädd att bekänna för föräldrarna än rädslan för J?
Föräldrar kanske har gett henne direktiv/predikat hur hon ska hantera det här för att bli fri och få skadestånd ?
Hon kanske är van med att pappsen styr och fixar?
Deras anseende inom kyrkan är säkert jätteviktig för dem
Senast redigerad av Anedin 2023-06-10 kl. 00:31.
Citera
2023-06-10, 00:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Människor som anvönder sig av härskarteknik kan aldrig ändra på sig
De ser sig själva som störst /bäst och felfria
Fjäskar för de som håller med och nervärderar de som inte håller med

Märkligt att vissa som ser M som ett offer är tillåtandes och tysta i tråden och blundar för nervärderingar och härskarteknik

Bra analys!
J anklagas för att härska, styra, bestraffa och trycka ner andra som inte tycker som J.
Men inte alla ser när samma sak sker alldeles inpå.

Jag tror inte J var riktigt sund som hon betedde sig. Sanningen är väl att ingen som tycker att denne behöver utöva härskarteknik och trycka ner andra fysiskt eller verbalt, varken är riktigt sund eller mår riktigt bra. Frågan är väl hur länge J haft det här beteende - vad kan hon faktiskt ställt till med under några år, saker som inte kommit fram?

När mord och död sker brukar man ju rutinmässigt se över andra dödsfall och oklara olyckor. Kan paret J+M - partners in crime - under sina två intensiva år tillsammans gjort mer?
Har det hänt andra saker i Vetlanda med omnejd, mer än bilklotter, repade bilar och två mordbränder som inte tog sig? Stöder, skadegörelse, försvunna saker, skadade husdjur?

Den andra frågan är ju vad J och M egentligen råkat ut för tidigare i livet som dels gjort att de blev så oerhört tajta som hand och handske och dels så hatiska och ohämmade.

Visst, M var adopterad vid 9 månaders ålder från en rätt främmande kultur. Med det är det ju fler som är och Ms likaledes adopterade bror verkar ju inte ha problem eller är omnämnd som brottslig.
Samma sak för J, visst hon är skilsmässobarn, med det är ju fler och även i hennes fall är hennes bror skötsam.

Man skulle onekligen vilja förstå hur denna kaka J+M har bakats och hur länge den har jäst.
Senast redigerad av coli 2023-06-10 kl. 00:44.
Citera
2023-06-10, 00:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Så är det i alla ABOK trådar, men det lustiga är att när domen i HR visar sej vara tvärtemot vad dom själva högröstat framställt så försvinner dom som en öl på en löningsdag. Konstigt sa bull, ja sa bill.

Citat:
Är du dum på riktigt eller spelar du, om J blir dömd för vållande så blir M dömd för medhjälp.
Att du inte fattar det bevisar bara min tes att du svamlar bara massa skit här i tråden, Att bägge åker på gravfridsbrott är jävligt självklart för oss alla.

Men fatta en sak om J åker på mord/vållande/dråp så åker M med i bara dragsuget, Så lilla vän hur du än försöker få M ut ur ekvationen så går det inte så bra för dej. M blir dömd vare sej du vill eller inte

Ja jag instämmer - om J döms för antingen mord, dråp eller vållande kommer naturligtvis M också bli dömd för samma sak. Dessutom blir båda dömda för gravfridsbrott.

De var två som tidigare jagat T, två som lockade med henne, två som gemensamt överföll och skadade T i badrummet, två som bar iväg och dumpade kroppen, två som kastade iväg Ts saker, två som ljög och höll tyst.

Detta är ett brottsfall med ett dödat offer och två gärningsmän.
Allt annat är fullkomligt orimliga teorier. Det vore fullkomligt rättsvidrigt om M skulle gå helt friad ur detta.
Citera
2023-06-10, 00:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Medhjälp till vållande?
Snacka om att vara dum på riktigt.

Näseru, åker Johanna på vållande då vinner Maja storslam. Då får hon inte ens fängelse, bara ett jäkla stort skadestånd.

Det hade varit enormt tragiskt för Toves efterlevande, men högst komiskt med tanke på alla Maja-hatare här i tråden.
Citera
2023-06-10, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Bra analys!
J anklagas för att härska, styra, bestraffa och trycka ner andra som inte tycker som J.
Men inte alla ser när samma sak sker alldeles inpå.

Jag tror inte Js var riktigt sund som hon betedde sig. Sanningen är väl att ingen som tycker att denne behöver utöva härskarteknik och trycka ner andra fysiskt eller verbalt, varken är riktigt sund eller mår riktigt bra. Frågan är väl hur länge J haft det här beteende - vad kan hon faktiskt ställt till med under några år, saker som inte kommit fram?

När mord och död sker brukar man ju rutinmässigt se över andra dödsfall och oklara olyckor. Kan paret J+M - partners in crime - under sina två intensiva år tillsammans gjort mer?
Har det hänt andra saker i Vetlanda med omnejd, mer än bilklotter, repade bilar och två mordbränder som inte tog sig? Stöder, skadegörelse, försvunna saker, skadade husdjur?

Den andra frågan är ju vad J och M egentligen råkat ut för tidigare i livet som dels gjort att de blev så oerhört tajta som hand och handske och dels så hatiska och ohämmade.

Visst, M var adopterad vid 9 månaders ålder från en rätt främmande kultur. Med det är det ju fler som är och Ms likaledes adopterade bror verkar ju inte ha problem eller är omnämnd som brottslig.
Samma sak för J, visst hon är skilsmässobarn, med det är ju fler och även i hennes fall är hennes bror skötsam.

Man skulle onekligen vilja förstå hur denna kaka J+M har bakats och hur länge den har jäst.

Ja de passade ju ihop som handen i handsken och jag kan också mycket väl tro att dessa tjejer är skyldiga till mer som inte kommit fram

Jag tror inte det har med adoption eller skilsmässa att göra

Jag tror att det är något som ligger i uppväxten
De flesta tror att har det inte varit droger sprit misshandel på barn i uppväxten så är föräldrar felfria
Skenet kan bedra och utåt ser det perfekt ut
men det stämmer inte alltid
Det kan tex räcka med dominanta fäder som har typ narc drag eller våld i hemmet psykisk fysisk mot mamman
för att barn ska ta skada
Så jag får lite den bilden av J och M att det trasiga /mörka känslomässiga i dem förenade dem
De andra friska ungdomarna skulle aldrig aceptera de här galna grejerna som J/M höll på med
de skulle säga ifrån direkt och ta avstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in