Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Men då skulle väl J inte tagit på sig att det var hon som styrde och ställde, fällde T, höll strypgreppet, flyttade cykeln, bad M om hjälp att bära ner kroppen, själv drog in den i bilen, körde bilen, kastade Ts telefon, valde dumpningsplats och tände på två gånger?
Då skulle väl J lastat mer på M om målet var att framställa sig själv som mindre abnorm och beslutande kring detaljerna?
Jag är ingen som bestämmer mig för vad jag tror, utan att grunna. Vända och vrida. Tänka.
Men det var faktiskt en helt ny aspekt på det hela, som plötsligt kändes ganska logisk.
Sedan vet vi att Johanna själv erkänner att hon den initiativkraftiga. Andra beskriver ju Maja som den som låter andra ta initiativ, den som inte svarar osv.
Hon har ju redan dragit in Maja i mordet, så vad gör det om det är Johanna som sedan är den som tar initiativet till att skaffa undan kroppen? Det är ju det som händer.
Blir det inte mer trovärdigt om allt sedan överensstämmer med det som Maja berättar? Johanna har i förhör lastats för konflikten, för sökningarna, för massor av saker. Hur torvärdigt skulle det bli om hon plötsligt skulle lägga allt möjligt på Maja?
Hon är lömsk och beräknade Johanna.