2023-06-09, 20:21
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nädå, jag får kalla EnCarte för hon och tösen hur mycket jag vill. Skulle jag framhärda i att göra det i proffesionella sammanhang eller som lärare så vore det förmodligen kränkande särbehandling, ja. (Efter att EnCarte gjort klart att han föredrar att bli kallad han, förstås.)
Men vi i grannskapet eller umgängeskretsen får säga hon hur mycket vi vill. Det bestämmer vi vad vi vill säga och inte han.

Tycker du att det är en bra regel, för professionella sammanhang?
Citera
2023-06-09, 20:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nä precis, folk får kalla dig hon och tösen bäst de vill. Det är de som avgör vad de ska kalla dig, inte du.
Nu försöker du bara trigga mig, då du saknar mer argument. Jag menar att man bör kalla saker för vad det är. Om någon som är man blir kallad man, kan det förstås inte vara fel. Eller att kalla en kvinna för kvinna.
Men kallar man en man för kvinna är det fel. Om den personen då inte tycker om det, är det den personens problem.
Om man kallar en människa för hund är det också fel även om personen identifierar sig som hund. Om den då blir störd av att bli benämnd som människa, är det den personens problem. Det förstår du väl själv.
Citera
2023-06-09, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Tycker du att det är en bra regel, för professionella sammanhang?
Nä jag tycker alla chefer ska få kalla EnCarte för hon och tösen om det är vad de vill.
Citera
2023-06-09, 20:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nä jag tycker alla chefer ska få kalla EnCarte för hon och tösen om det är vad de vill.

Tycker du en lärare ska få kalla en elev för hon om det gäller en biologisk kvinna som vill bli kallad för han?
Citera
2023-06-09, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu försöker du bara trigga mig, då du saknar mer argument. Jag menar att man bör kalla saker för vad det är. Om någon som är man blir kallad man, kan det förstås inte vara fel. Eller att kalla en kvinna för kvinna.
Men kallar man en man för kvinna är det fel. Om den personen då inte tycker om det, är det den personens problem.
Om man kallar en människa för hund är det också fel även om personen identifierar sig som hund. Om den då blir störd av att bli benämnd som människa, är det den personens problem. Det förstår du väl själv.
Jo men dina chefer kanske tycker att du är en kvinna och då vill de också kalla dig för det. Vad spelar det för roll?
Citera
2023-06-09, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Tycker du en lärare ska få kalla en elev för hon om det gäller en biologisk kvinna som vill bli kallad för han?
Det beror på om läraren tycker att det är en hon eller han. På samma sätt som läraren kallar EnCarte för en hon eller en han beroende på vad läraren tycker att EnCarte är.
Citera
2023-06-09, 20:35
Medlem
Citat:
Jo men dina chefer kanske tycker att du är en kvinna och då vill de också kalla dig för det. Vad spelar det för roll?

Varför ska de kalla honom för kvinna om han är en man, din förvirring är total.
Citera
2023-06-09, 20:35
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Det beror på om läraren tycker att det är en hon eller han. På samma sätt som läraren kallar EnCarte för en hon eller en han beroende på vad läraren tycker att EnCarte är.

Så… är det läraren eller eleven som bestämmer vilket kön eleven har? Eller finns det något objektivt sätt att avgöra saken?
Citera
2023-06-09, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Så… är det läraren eller eleven som bestämmer vilket kön eleven har? Eller finns det något objektivt sätt att avgöra saken?
Det är läraren såklart. Tycker läraren att det är en hon trots att det står han i passet så är det lärarens uppfattning som gäller.
Citera
2023-06-09, 20:40
Medlem
Citat:
Det är läraren såklart. Tycker läraren att det är en hon trots att det står han i passet så är det lärarens uppfattning som gäller.

Varför då, är läraren Gud?
Citera
2023-06-09, 20:40
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Intressant, det var en ny variant. Hittills har det funnits två läger i diskussionen.

1: Man ska kalla personer enligt det kön de själva valt.
2: Man ska kalla personer efter deras biologiska kön.

Och nu har vi även din variant:

3: Man får kalla personer vad fan man vill.

Jag ska fundera på detta, jag har hittills hållt mig till alternativ två men trean tilltalar mig onekligen.
Citera
2023-06-09, 20:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Därför att benämna saker för vad det inte är, är det som är fel.

Det är därför det anses fel att kalla dig för en padda. Om du inte anser att det är förolämpande så får du väl tycka det. Andra normala skulle tycka det. Men du kan inte kräva att andra kallar dig för padda om du inte är det. Det är där felet ligger. Om du blir förolämpad av att bli kallad människa, vilket du faktiskt är, ligger problemet hos dig, inte andra.

Jag förstår faktiskt inte varför jag ska behöva repetera det. Anser du att jag har fel här och i så fall varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in