Artur Micek:
Citat:
Vad vet jag för idag, klockan 14, om den ukrainska offensiven.
– Något går dit för att ta reda på det, men 90 % från ryska kanaler, där det finns mycket skräpinformation. UA-källor är för det mesta tysta. Vi kommer inte att lära oss något av AU-soldaterna, dessutom har många av dem ingen kontakt - en order att stänga av telefonerna. Den tillgängliga informationen i sig är mycket generell.
– För närvarande är det omöjligt att avgöra vad AU och RUS tvingar kontrollera i frontregionen.
- AU driver fortfarande hårt på totalt fyra riktningar - Wasyliwka, Tokmak, Bilmak och Roziwka (de två sista fallen är strejker från regionen Wełyka Nowosiłka).
– Situationen norr om Tokmak lär vara värst för RUS. UA här använder mycket artilleri för att slåss. Förmodligen är den första försvarslinjen för RUS att vara full av hål som schweizerost. Det finns dock inga hårda bevis.
- Ingen huvudanfall från AU-styrkorna ännu. Enligt min åsikt utförs aktiva operationer för närvarande av upp till 20 % av de styrkor som samlats av ukrainarna på fram- och baksidan. Många brigader har ännu inte börjat slåss, men väntar på att bli brutna. Dessa brigader kan dock föra en indirekt kamp, det vill säga flytta till olika platser för att införa kaos i RUS och tvinga de ryska reserverna att flytta.
- UA artilleri går på maximal kapacitet. RUS-kanaler klagar starkt på att UA verkar få slut på ammunition.
– Det verkar för mig som att UA:s attacker är väldigt metodiska än så länge. De består mer eller mindre av följande schema: drönarspaning, artilleriattack, landspaning, artilleriattack, försök till spaning med strid i mindre grupper, vid motstånd, reträtt och återigen artilleriattack... Vid upptäckt av reservrörelser, avlägsen, överliggande minläggning bakom RUS-linjernas försvar. Dessutom, trots allt, sakta bita in i försvarslinjerna i RUS med hjälp av infanteri, inklusive separata anfallsbataljoner.
- RUS flyttade reserverna från Kherson-regionen till Zaporozhye.
– RUS har stora problem i luften på grund av starkt AA-försvar av AU.
– AU använder aktivt sitt eget flyg i regionen.
– RUS klagar på kommunikationsproblem och massor av ukrainska drönare av olika slag.
Generellt är jag lite optimistisk, men först nästa vecka blir läget tydligare.