Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-09, 13:07
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ja hur arbetslösheten utvecklas kommer påverka priserna mer än räntan förutsatt att riksbankens räntebana ligger fast.

Men det är inte antal arbetslösa som är det viktigaste utan vilka grupper som drabbas.

Avdankade metallare tar sällan stora lån idag heller.

Ursäkta, men vad är en avdankad metallare?
Citera
2023-06-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför det?

Vad har Riksbanken med växelkursen att göra?
Det är nu 30 år sedan man släppte tokigheterna med fast växelkurs.

Ränta har dessutom ytterst liten påverkan på växelkurs.
(Att RB däremot säljer av sina AAA obligationer kan däremot leda till att den stiger. Då växlar fonder till sig SEK och köper dessa. Det är inte så gott om AAA i värdlen).

Om KPIF håller i sig så är det ett hinder för att sänka räntan.
Men det är KPIF man tittar på. Och olika grupper i KPI. Inte växelkursen.

”Motståndskraften, inte minst på arbetsmarknaden, stärker bilden av att Riksbanken kommer att höja räntorna igen. Huvudanledningen för en räntehöjning kommer dock att vara den svaga kronan”, fortsatte Isaksson.” - Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.

https://www.di.se/live/den-norska-kronan-starks-efter-inflationsutfall/

Nu vet jag inte var du drömmer ihop dina idéer om växelkurser eller bostadsmarknader, men jag skulle vilja se dig ifrågasätta Isaksson. Herregud.

Om du får för dig att människan kan leva utan syre skulle du inte ta ett andetag och fortsätta leva, utan dö på plats för din övertygelse. Är det inte jävligt tråkigt att leva utan att ta in andra perspektiv och kunna utvecklas i tanken?
Citera
2023-06-09, 14:02
Medlem
Citat:
Vad jag argumenterar för är att det är bättre att äga
Och det är helt efterblivet. Det är någon slags perverterad kommunist-hjärna som kliver ur boxen och spekulerar, men fortsätter tänka som en kommunist.

En marknad fungerar så att folk betalar för de produkter och tjänster det är värt att betala för. Det finns massvis med scenarion där hyres-bostad är en utmärkt tjänst att köpa. Om du inte fattar det så fundera på om du någonsin bott på ett hotell och suttit och flashback-surat över hur mycket effektivare det vore om du bara kunde köpa hotellet istället, vilket du tyvärr inte hade råd med.
Citera
2023-06-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ursäkta, men vad är en avdankad metallare?

Det var en blinkning till en mindre politisk storm på nittiotalets slut.

En politiker påpekade att olika klasser i samhället hade olika behov och önskemål på bostäder, även vilka grannar man bor nära.
Då vi ju avskaffat klassamhället så fick hon lämna sin post.

Min poäng var att beroende på i vilka grupper arbetslösheten ökar så avgör det hur priserna på bostäder utvecklas.
Citera
2023-06-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Går in på din egen länk inte bara blocket. Du hamnar på 5k i månaden bara du lägger till däck. Ska du köra bilen mer än extremt sällan behöver du öka upp till åtminstone 3000 mil per år (denna bil hade redan gått 9000 mil på 3 år). Då är du uppe över 6k i mån för en beggad bil.

Dessutom var det en 190hk diesel V60 och de är törstiga. Drar lätt över 0,8 per mil. Med ett dieselpris på runt 22kr litern hamnar du i snitt på 4.4k i mån bara i diesel för 3000 mil. Alltså över 10k totalt trots att bilen är gammal och beggad.

Bo kvar stadsnära och få 10k över vilket är räntan på 4 msek netto per år vid 4%. Förståeligt att bara de som inte får lån väljer skogen

Din ”fakta” är som vanligt rena tramset där du inte läser dina egna länkar.

Undertecknat äger en V60 D4, 190hk.

Tittar i min körjournal och har 0,54L/mil i snittförbrukning. På motorvägen till och från jobbet är det 0,45L. Jag kör cirka 150mil per månad. 0.54*150 = 81 liter diesel. Med dagens priser, 21kr cirka, blir det 1700kr per månad för diesel och 150 mil per månad. Alltså 1800 mil per år.

Var får du din fakta ifrån och varför ljuger du?
Citera
2023-06-09, 14:09
Medlem
Citat:
Det var en blinkning till en mindre politisk storm på nittiotalets slut.

En politiker påpekade att olika klasser i samhället hade olika behov och önskemål på bostäder, även vilka grannar man bor nära.
Då vi ju avskaffat klassamhället så fick hon lämna sin post.

Min poäng var att beroende på i vilka grupper arbetslösheten ökar så avgör det hur priserna på bostäder utvecklas.

En "metallare" har cirka 35000kr i lön idag. Om han är gift med en annan metallare så är lönen 70000kr för hushållet. Dessa kan låna 4 miljoner kronor till ett bostadsköp. Det täcker i majoriteten av Sveriges bostäder idag.
Citera
2023-06-09, 14:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Skojar du med mig?
Du fick några frågor. Detta är alltså vad du klarar av att producera som svar.

Citat:
Riksbanken kommer inte tveka på att försvara deras inflationsmål
Det är riktigt. Men har inget med det du skulle svara på att göra.

Citat:
och inte heller kommer de tveka på att försvara kronan, för det är vad som har betydelse långsiktigt.
Du verkar inte ha förstått vad som hände för 30 år sedan.

Även Thedeen har känt sig tvungen att kommentera att RB inte har något ansvar för växelkursen.
(Finns länkat av mig tidigare).

Citat:
”Motståndskraften, inte minst på arbetsmarknaden, stärker bilden av att Riksbanken kommer att höja räntorna igen. Huvudanledningen för en räntehöjning kommer dock att vara den svaga kronan”, fortsatte Isaksson.” - Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.

https://www.di.se/live/den-norska-kronan-starks-efter-inflationsutfall/

Nu vet jag inte var du drömmer ihop dina idéer om växelkurser eller bostadsmarknader, men jag skulle vilja se dig ifrågasätta Isaksson. Herregud.
Den som drömmer om växelkurser och bostäder är du. Inte jag.

Skulle jag uppmärksamma detta för Torbjörn Isaksson skulle han genast backa och hålla med om att RB inte har något ansvar för växelkursen.
Och sedan lägga till att det är KPIF dom bryr sig om. Och att en försvagad växelkurs bidrar en tid till högre KPIF.

Citat:
Om du får för dig att människan kan leva utan syre skulle du inte ta ett andetag och fortsätta leva, utan dö på plats för din övertygelse. Är det inte jävligt tråkigt att leva utan att ta in andra perspektiv och kunna utvecklas i tanken?
Har man inget sakligt att komma med så får man väl fantisera ihop halmgubbar. Det verkar vara ditt recept.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-06-09 kl. 14:22.
Citera
2023-06-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Och det är helt efterblivet. Det är någon slags perverterad kommunist-hjärna som kliver ur boxen och spekulerar, men fortsätter tänka som en kommunist.

En marknad fungerar så att folk betalar för de produkter och tjänster det är värt att betala för. Det finns massvis med scenarion där hyres-bostad är en utmärkt tjänst att köpa. Om du inte fattar det så fundera på om du någonsin bott på ett hotell och suttit och flashback-surat över hur mycket effektivare det vore om du bara kunde köpa hotellet istället, vilket du tyvärr inte hade råd med.

Nu är jag motsatsen till kommunist, sedan när blev iden att äga och bygga upp en personlig förmögenhet i en familj en kommunist idé?

Här är en idé för hur du kan skaffa din TV hyr den!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Thorn_(företag)

Visst behövs hyresrätter, har man inte råd med något annat så är det utmärkt. Jag bodde själv i hyresrätter som student och som ny på arbetsmarknaden. Ingen skam i det.

Men hur tror du min och min familjs förmögenhet utvecklats om vi bott i hyresrätter i 25 år jämfört med om vi ägt våra bostäder i 25 år?

Vad tror du har varit bäst för vår privatekonomi?
Citera
2023-06-09, 14:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
En "metallare" har cirka 35000kr i lön idag. Om han är gift med en annan metallare så är lönen 70000kr för hushållet. Dessa kan låna 4 miljoner kronor till ett bostadsköp. Det täcker i majoriteten av Sveriges bostäder idag.
Mja, dom kan köpa för 5 MSEK.
Och av de 31500 bostäder som nu finns på Hemnet är det ca 4800 dom inte har ekonomi till.
Det är alltså 15% dom inte har råd med.

Jag ser nog inte riktigt problemet.
Och inte bubblan heller.
Citera
2023-06-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du fick några frågor. Detta är alltså vad du klarar av att producera som svar.

Det är riktigt. Men har inget med det du skulle svara på att göra.

Du verkar inte ha förstått vad som hände för 30 år sedan.

Även Thedeen har känt sig tvungen att kommentera att RB inte har något ansvar för växelkursen.
(Finns länkat av mig tidigare).

Skulle jag uppmärksamma detta för Torbjörn Isaksson skulle han genast backa och hålla med om att RB inte har något ansvar för växelkursen.
Och sedan lägga till att det är KPIF dom bryr sig om. Och att en försvagad växelkurs bidrar en tid till högre KPIF.

Har man inget sakligt att komma med så får man väl fantisera ihop halmgubbar. Det verkar vara ditt recept.

Bara för att Riksbanken inte har ett uttalat ansvar för växelkursen innebär det inte att de inte tar hänsyn till den. Jag vill påstå att de är högst intresserade av hur värdet på kronan utökas då den kan ha stor inverkan på deras officiella ansvar, inflationsmål 2%.

Du vägrar ha två tankar i huvudet samtidigt och det är därför det är så enormt tröttsamt att försöka diskutera med dig vilket framgår tydligt om man följer den här tråden.

Det är klart han skulle backa på påståendet att Riksbanken är ansvarig för växelkursen.

Däremot är de ansvariga för inflationen som i detta läge kan påverkas enormt mycket av växelkursen därav konstaterandet av Isaksson.
Citera
2023-06-09, 14:35
Medlem
Citat:
Nu är jag motsatsen till kommunist, sedan när blev iden att äga och bygga upp en personlig förmögenhet i en familj en kommunist idé?

Visst behövs hyresrätter, har man inte råd med något annat så är det utmärkt. Jag bodde själv i hyresrätter som student och som ny på arbetsmarknaden. Ingen skam i det.

Men hur tror du min och min familjs förmögenhet utvecklats om vi bott i hyresrätter i 25 år jämfört med om vi ägt våra bostäder i 25 år?

Hur svårt är det för dig att läsa, ta in och reflektera över det enkla exemplet med hotell din idiot? För jag har svårt att tro att du aldrig har bott på ett hotell, hur märklig verklighet du än bor i.

Du befinner dig i en relativt fattig arbetarklass i en liten håla i en liten prick på kartan där du levt ett stillsamt liv. Väldigt specifika förutsättningar, och under dessa förutsättningar kommer du fram till att du inte är intresserad av att betala för att hyra.

Andra har andra förutsättningar. Exempelvis finns det gott om människor som har väldigt mycket pengar och därför ganska ofta hyr - oftast gör de båda delarna. Det spelar nämligen ingen roll att de betalar X% för att hyra, de betalar för en tjänst i sammanhang där de inte är intresserade av att äga objektet. Alla har inte dåligt med pengar bara för att du har det. Därav kommunist-hjärna, du tror att det finns en viss passform snarare än en marknad.

Det är - igen och för i helvete - en tjänst. Som ibland är intressant och ibland inte är intressant. Precis som att det ibland är intressant att odla sin egen potatis istället för att köpa den.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-06-09 kl. 14:41.
Citera
2023-06-09, 14:40
Avslutad
Citat:

Att hyra och investerat i aktier.
Hade du varit rik idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in