2023-06-09, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hon sa att maten hade perfekt hetta.
"Du menar hur varm maten är?" frågade han.

Jag tror absolut att han var så naiv att han inte fattar "vad hetta" menas med.
Men för att rädda sitt ansikte så säger han på sitt insta att han skämtade.

Men dumma Lina som tvingade honom att smaka på hennes mat.
Han ville inte.

Detta var ett ÖVERGREPP på Alex. *förstorar inte alls upp*

Ja det var konstigt det där, "alla" vet väl vad het mat idag är? Eller är han helt okunnig när det kommer till matlagning?

Det var en som skrev att det är ett Göteborgsskämt att svara helt dumt och se helt okunnig ut för att se den andres reaktion. Det kanske var ett sånt skämt som fallerade.
Citera
2023-06-09, 16:13
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det sistnämnda, alkohol, kan vara en traumatisk barndomshistoria som vi inte känner till. Man ska inte dissa en person som blir rädd för fulla personer i sin närhet, alkohol är ett allvarligt problem för 100.000-tals svenskar. Jag skulle absolut jämföra problemet med otrohet, det är samma skala för mig.

Jag kan bara inte FATTA att Ida inte sa "förlåt, jag ska ta det lugnt med spriten om du säger det". Åtminstone så länge som TV filmar. Det är klara alkovibbar på henne, eller åtminstone Singel-vibbar. Hon väljer kompisar före sin egen man. Det är rätt osexigt.

Man kan såklart inte "bli rädd för fulla personer" om man ska vara en tuff militär och den enda riktiga mannen osv.
Citera
2023-06-09, 16:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Arvid ”har mod” att kräva att världen ska snurra helt runt honom. Hans ord är lag för Ida. Han bestämmer hur hon ska ha det hemma, hur hon ska umgås med vänner och att hon ska vara ok med hans umgänge med hans gamla ex. Han är en översittare och mobbare som hänger ut henne i TV, kritiserar henne och försöker forma om henne.

Det där är tolkningar i ditt huvud.

Notera att Stina och Fredrik haft liknande scener som Alex och Idas toapappersscen. Fredrik hade synpunkter på att Stina skvätte vatten på badrumsgolvet och inte la filten tillbaka ihopvikt, men ingen här tolkade in något kontrollbehov i det.

När Arvid hängt med sina ex så berättade han det för Ida och hon verkade inte bry sig, jag såg inga krav från hans sida vad jag kan minnas.
Citera
2023-06-09, 16:23
Medlem
It's getting curiouser and curiouser, som Alice sa. Märkligt hur så många tycker att det är helt ok att kränka och offentligt förnedra sin fru för att man har dåliga erfarenheter själv. Förnedringen och att offentligt bli kastad under bussen processas i hjärnans amygdala först och känslan är för många så stark att den aldrig kommer att nå upp till kortikal bearbetning. Hans fru verkar robust men känslan av utsatthet och otrygghet kommer att finnas kvar. Rekommenderar inte det som äktenskaplig uppfostringsmetod. Det här har jag skrivit mycket om, men jag föreslår någon av A Hansens böcker. Det här var mitt sista inlägg i tråden.
Citera
2023-06-09, 16:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Ja det var konstigt det där, "alla" vet väl vad het mat idag är? Eller är han helt okunnig när det kommer till matlagning?

Det var en som skrev att det är ett Göteborgsskämt att svara helt dumt och se helt okunnig ut för att se den andres reaktion. Det kanske var ett sånt skämt som fallerade.

Fast jag tror faktiskt Alex är "borta" med precis sånt där.
Undrar om det ska utredas sida efter sida här nu?

Eller att hatarna ska nappa på att Lina begick övergrepp på Alex, då han tydligt visade att han inte ville smaka på hennes mat.
Inte var den god heller. Och han kan ju dras med Covid nu också.
Citera
2023-06-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hon sa att maten hade perfekt hetta.
"Du menar hur varm maten är?" frågade han.

Jag tror absolut att han var så naiv att han inte fattar "vad hetta" menas med.
Men för att rädda sitt ansikte så säger han på sitt insta att han skämtade.

Men dumma Lina som tvingade honom att smaka på hennes mat.
Han ville inte.

Detta var ett ÖVERGREPP på Alex. *förstorar inte alls upp*

Jag hade tolkat det på samma sätt som Alex, hetta = temperatur.
Citera
2023-06-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalcon
It's getting curiouser and curiouser, som Alice sa. Märkligt hur så många tycker att det är helt ok att kränka och offentligt förnedra sin fru för att man har dåliga erfarenheter själv. Förnedringen och att offentligt bli kastad under bussen processas i hjärnans amygdala först och känslan är för många så stark att den aldrig kommer att nå upp till kortikal bearbetning. Hans fru verkar robust men känslan av utsatthet och otrygghet kommer att finnas kvar. Rekommenderar inte det som äktenskaplig uppfostringsmetod. Det här har jag skrivit mycket om, men jag föreslår någon av A Hansens böcker. Det här var mitt sista inlägg i tråden.

Frågan är hur det kommer bli när hennes förälskelse har lagt sig och han tappar mer av kontrollen i äktenskapet.
Citera
2023-06-09, 16:43
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Jag hade tolkat det på samma sätt som Alex, hetta = temperatur.

Okeeej..
Citera
2023-06-09, 16:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Man kan såklart inte "bli rädd för fulla personer" om man ska vara en tuff militär och den enda riktiga mannen osv.
Jo det kan man, i sin familj. Du saknar livserfarenhet och blandar ihop "psykopat" med "tuff".
Citera
2023-06-09, 17:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Han kommer kanske kontrollera massa annat också, det som är oroväckande är att han verkar nästan för perfekt.
Kan vara så. Alla som är perfekta är varningsflagga på, vilken ångest driver dem?

Men han framstår som oerhört diplomatisk och mjuk i det han säger, och är tränad i detta i militären. Dock inte lika mjuk som de andra tre männen som är blötdjur och som har fruar som hatar det. Arvid är den enda som har chans på sin fru. Men han bör dumpa henne och hitta något smartare och mer uppfostrad.

Den bästa fru en man kan ha är den som lyssnar på mannen. Motsatsen är den värsta fru man kan ha. Om man inte heter Lilla Fridolf.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 17:15.
Citera
2023-06-09, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det där är tolkningar i ditt huvud.

Notera att Stina och Fredrik haft liknande scener som Alex och Idas toapappersscen. Fredrik hade synpunkter på att Stina skvätte vatten på badrumsgolvet och inte la filten tillbaka ihopvikt, men ingen här tolkade in något kontrollbehov i det.

När Arvid hängt med sina ex så berättade han det för Ida och hon verkade inte bry sig, jag såg inga krav från hans sida vad jag kan minnas.
Ida är tolerant inför Arvids personlighet, önskningar och behov. Arvid är intolerant inför Idas personlighet och vanor. Detsamma gäller för Alex och Lina - Alex är tolerant inför hennes sjukdom, de begränsningar den medför och hennes personlighet. Lina är intolerant och gör inte annat än kritiserar.

Den enda skillnaden mellan de här paren är att mellan Ida och Arvid finns det ömsesidig attraktion och det finns inte mellan Alex och Lina. I övrigt är Lina och Arvid identiska i hur de vill forma om och styra sin partner, och hur snabba de är på att skamma och rynka på näsan åt partnern.
Citera
2023-06-09, 17:11
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ida är tolerant inför Arvids personlighet, önskningar och behov. Arvid är intolerant inför Idas personlighet och vanor. Detsamma gäller för Alex och Lina - Alex är tolerant inför hennes sjukdom, de begränsningar den medför och hennes personlighet. Lina är intolerant och gör inte annat än kritiserar.

Den enda skillnaden mellan de här paren är att mellan Ida och Arvid finns det ömsesidig attraktion och det finns inte mellan Alex och Lina. I övrigt är Lina och Arvid identiska i hur de vill forma om och styra sin partner, och hur snabba de är på att skamma och rynka på näsan åt partnern.

Vad tycker du om Stina och Fredrik då? Är inte Fredriks pendanteri också ett kontrollbehov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in