Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det sistnämnda, alkohol, kan vara en traumatisk barndomshistoria som vi inte känner till. Man ska inte dissa en person som blir rädd för fulla personer i sin närhet, alkohol är ett allvarligt problem för 100.000-tals svenskar. Jag skulle absolut jämföra problemet med otrohet, det är samma skala för mig.
Jag kan bara inte FATTA att Ida inte sa "förlåt, jag ska ta det lugnt med spriten om du säger det". Åtminstone så länge som TV filmar. Det är klara alkovibbar på henne, eller åtminstone Singel-vibbar. Hon väljer kompisar före sin egen man. Det är rätt osexigt.
Oavsett alkovibbar eller inte. Sånt kan vi ju naturligtvis inte veta, så tyckte jag faktiskt han gav uttryck för att han ville ha den "genuina Ida". Och jag tycker folk som dricker antingen kan bli flamsiga, tramsiga eller jobbiga.
OBS, inte alla, inte alltid.
Jag tycker inte Arvid var då dömande mot Ida.
Jag kan absolut relatera till att känna att en partner blev mindre attraktiv då han drack.
Och jag var mer markerande än Arvid var mot Ida då min partner söp till ordentligt och blev osedvanligt flamsig.
Jag är ingen nykterist eller spottar i glaset för det.
Det är faktiskt ganska stort att Arvid kan känna, att det kan bli fel just om man dricker, i barns sällskap.
Jag kände detta först när barnet fanns "det är faktiskt inte bra om vi föräldrar dricker och inte blir oss själva (även om vi är glada) i hennes sällskap. Inte om mamma och pappa flamsar till det för mycket, och gör massa infall hon inte känner igen."
Ida verkade ha såna tendenser i sitt drickande.
"Åh, nu måste jag springa fram och pussa Arvid, när han backar mat".
Visst hon kan bara vara impulsiv och glad.
Men det
kan vara exakt sådana beteenden som partnern/nära relationer/barnen kan tänka "oj, var det här mammas personlighet? Eller var det något annat utsvävande jag inte känner igen?"
Arvid behöver inte vara moralist bara för att han inte diggar Idas beteende-förändring då hon dricker.
Det är inte dömande att tycka att hon blir osexig vid sprit. Det har jag också tyckt om en partner.
Jag har också bekanta som är mycket mer geuina och behagliga att umgås med som nyktra. Och att de blir jobbiga då de dricker, har inget att göra med att de skulle vara alkoholister. De blir bara jobbiga helt enkelt, av alkohol.