2023-06-09, 13:46
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Typiskt Alex att backa. Klart det inte var menat bokstavligt men vad han egentligen menade var att Lina var löjlig som snobbade och ville framstå som kultiverad. Hade han sagt något i stil med ”Du brukar ofta läsa krogrecensioner va? Men troligen hade Lina inte fattat då heller. Hon verkar rätt självupptagen.

Det är möjligt att Alex skämtade, eller så gjorde han det ej. Jag håller dock helt och hållet med om att Lina försökte vara lite snobbig med sin kommentar. Kanske övertolkar jag, men jag fick spontant intrycket att hon försökte "fälla" Alex och markera hur olika de är. De har känt varandra såpass länge att hon vet att han kanske inte är finsmakare på samma sätt som henne.
Hon skulle ha kunnat säga att hennes rätt smakade jättegott och direkt fråga om han vill smaka och sedan tillägga något om rätt hetta samt syrlighet och fråga vad han tycker. Att bars säga att det är perfekt hetta och syrlighet är liksom bara bla bla. Vad ska han svara? Tyvärr tyckte jag det var lite hennes negativitet som kom fram. Speciellt efter hans svar. Oavsett om det var ett skämt eller inte, är det så himla hemskt? Bara skratta åt det istället.

I det stora hela tycker Lina inte Alex är attraktiv nog och hon har hakat upp sig på detta till den grad att hon inte kan släppa det.
Citera
2023-06-09, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Samma upprepningar om och om igen. Från samma personer verkar det som. Intressant fenomen faktiskt.
Tillförde den kommentaren något, tycker du?
Citera
2023-06-09, 14:04
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Jag är absolut inte rasande. Känner bara ett obehag när jag snabbkollar dina och andras inlägg som utgör drev mot annan person, ärekränker och utövar härskartekniker. Och så framkommer det att ni är en mindre grupp som sysslar med detta. Och du verkar vara ledaren i mobbningsgänget så då kanske du känner dig särskilt påhoppad? Och alltfler börjar reagera på era elaka påhopp och ogrundade antaganden om andra som skriver och som inte håller med er. Tänk bara vad du skrivit till mig om vad jag skulle vara, bara skrattretande. Det sista var "rasande". Jag är aldrig rasande bara så du vet, återigen en projicering av dig själv. Jag tycker uppriktigt sagt synd om dig som har så mycket ilska i dig och kör med dessa nertryckande ord om andra, precis som dina gelikar här. "stalkande creep" "hur många nick har du" Det kanske är du som stalkar, du som har många nicks? För inte är det jag. Återigen projiceringar av vad du har i ditt sinne.

Genom att protestera mot Idas alkoholintag så visar Arvid just på det att han inte är medberoende, just då iallafall. En medberoende är tyst och slätar över och gömmer undan problemet och håller masken. Och kallar andra för nertryckande om de protesterar mot nån eller nåt och känner sig kränkta Fast det bara är egots röst. Alla måste jobba med sig själva, inte bara vissa. Om man vill ha en fungerande respektfull kärleksfull relation, byggd på empati och förståelse för varandra.

Väldigt bra formulerat.
Jag tror inte alla är medvetna om att de själva använder härskartekniker. Det är lättare att projicera utåt, på andra.
Citera
2023-06-09, 15:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej du, det var Arvid och enbart Arvid som behövde egentid. Och det var också enbart Arvid som valde att spendera den med sitt/sina ex - oklart hur många ex han hann med att träffa. Ida videofilmade från en träff med vänner med barn.

Eftersom du tycker att det är ett normalt beteende för en nygift man att söka upp sina ex en vecka efter sitt bröllop, och sen gnida in sina träffar med exen i sin nyblivna frus ansikte, så kan jag inte alls förstå hur du kan ha något att förebrå Ida.

Ida agerade som alla andra förutom Arvid på parmiddan. Har hon ett alkoholberoende så ha är de alla det. Mig veterligen har dock ingen annan bett sin nygifta partner om egentid och radiotystnad för att umgås med ex. Där är Arvid osmakligt ensam.
Att att ha mod att be om egentid är tvärtom en underbar egenskap som alla andra i säsongen saknar. De sitter och surar istället och kommer att skiljas.

Att tycka om sitt ex och besöka henne och tala ut om tjejer är hur gulligt som helst. Men dina ex kanske hatar dig.

Den är inte upp till dig att säga till Arvid hur han ska tolka sin fru och alkohol. Tvärtom ska du lyssna på honom. Han verkar vettigast i hela säsongen. Ida får lägga ner sitt singel-supande om hon vill vara gift med en fantastisk man.
Citera
2023-06-09, 15:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag fattar inte hur deltagare står ut med att vara med i såna här serier då de vet att allt vrids och vänds i all oändlighet i sociala medier, av sånt de sagt.
Det förstoras upp något enormt.
Självklart läser de inte här eller kommentarer på facebook osv. Det hade varit outhärdligt. Jag hade själv varit helt under radarn om jag var med på TV.

Däremot är det helt klart att t.ex Ida skickat sina kompisar till FB. Det ingår. Det är ett barnsligt gäng.
Citera
2023-06-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att att ha mod att be om egentid är tvärtom en underbar egenskap som alla andra i säsongen saknar. De sitter och surar istället och kommer att skiljas.

Att tycka om sitt ex och besöka henne och tala ut om tjejer är hur gulligt som helst. Men dina ex kanske hatar dig.

Den är inte upp till dig att säga till Arvid hur han ska tolka sin fru och alkohol. Tvärtom ska du lyssna på honom. Han verkar vettigast i hela säsongen. Ida får lägga ner sitt singel-supande om hon vill vara gift med en fantastisk man.

Känns dock lite suspekt att han blir mörk i ögonen när frugan sveper några shots. Frågan är hur kontrollerande han kommer vara i äktenskapet.
Citera
2023-06-09, 15:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Känns dock lite suspekt att han blir mörk i ögonen när frugan sveper några shots. Frågan är hur kontrollerande han kommer vara i äktenskapet.
Helt klart kommer han att kontrollera hennes supande. Men den suspekta personen i det sammanhanget är då Ida, som inte är villig att ge upp sprit för en fantastisk man.
Citera
2023-06-09, 15:45
Medlem
dialektikers avatar
Det är en efterkonstruktion att Alex säger på sin insta att han skojade då hon trodde att Lina pratade om hur varm maten var, då hon pratade om hetta.

Så nu vet ni det.

Nu kan vi vända och vrida på detta i all oändlighet.

Detta har han dock gått ut med för han står inte ut med att skämmas inför halva svenska folket.

Han ville förresten inte smaka hennes mat heller. Det var ett övergrepp. Nu kan han fått covid.
Senast redigerad av dialektiker 2023-06-09 kl. 15:48.
Citera
2023-06-09, 15:46
Medlem
Citat:
Helt klart kommer han att kontrollera hennes supande. Men den suspekta personen i det sammanhanget är då Ida, som inte är villig att ge upp sprit för en fantastisk man.

Han kommer kanske kontrollera massa annat också, det som är oroväckande är att han verkar nästan för perfekt.
Citera
2023-06-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det är en efterkonstruktion att Alex säger på sin insta att han skojade då hon trodde att Lina pratade om hur varm maten var, då hon pratade om hetta.

Så nu vet ni det.

Nu kan vi vända och vrida på detta i all oändlighet.

Detta har han dock gått ut med för han står inte ut med att skämmas inför halva svenska folket.

Varm och hetta är synonymer med varandra, du menar hur stark maten var?
Citera
2023-06-09, 15:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Varm och hetta är synonymer med varandra, du menar hur stark maten var?

Hon sa att maten hade perfekt hetta.
"Du menar hur varm maten är?" frågade han.

Jag tror absolut att han var så naiv att han inte fattar "vad hetta" menas med.
Men för att rädda sitt ansikte så säger han på sitt insta att han skämtade.

Men dumma Lina som tvingade honom att smaka på hennes mat.
Han ville inte.

Detta var ett ÖVERGREPP på Alex. *förstorar inte alls upp*
Senast redigerad av dialektiker 2023-06-09 kl. 15:58.
Citera
2023-06-09, 16:03
Avslutad
Citat:

Arvid ”har mod” att kräva att världen ska snurra helt runt honom. Hans ord är lag för Ida. Han bestämmer hur hon ska ha det hemma, hur hon ska umgås med vänner och att hon ska vara ok med hans umgänge med hans gamla ex. Han är en översittare och mobbare som hänger ut henne i TV, kritiserar henne och försöker forma om henne.

Om Arvid har en lång kravlista som inte är förhandlingsbar så får han lägga fram den för experterna och klaga hos dem om han inte får sina krav mötta. Att försöka forma om sin partner är oattraktivt, oavsett vem av parterna som gör det. Tolerans och generositet - som Ida har massor av - är så mycket mer attraktivt än Arvids småskurenhet och eviga kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in