2023-06-09, 12:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mycket ska man höra innan öronen trillar av

Om det är någon som väljer bort sin nygifta partner så är det Arvid. Det tog inte många dagar innan han bad om egentid i flera dagar och ”radiotystnad” under de dagarna från Ida. Och hur spenderade han den egentiden? Med gamla flickv… förlåt ”kompisar”. Så vem är det som väljer kompisar före sin egen fru? Ja, instämmer i att det är osexigt.
Han behövde egentid, och det gjorde hon också. Det är för att de inte älskar varann, eller att stressen blev för mycket, eller att det är jobbigt med TV. Inte något konstigt, tvärtom framstår de som det enda sunda paret som kan diskutera fram en paus, medans de andra flyr från varann innan de kräks av den obehagliga känslan av icke-kärlek.

Det är inte egentid att supa sig full framför TV-kameran. Det är ett alkoholberoende. Jag får anta att även du har ett annat förhållande till alkohol än jag. Då är Ida perfekt för dig. Jag hade dumpat henne då och där. För hon dumpade ju mig för att supa med sina kompisar. Hur ego kan man bli. Möjligen hade jag skrivit under ett kontrakt med SVT att jag inte får lämna serien och då hade jag betett mig exakt som Arvid, som en gentleman, och spelat spelet ett litet tag till. Allt för tittarna.
Citera
2023-06-09, 12:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Oavsett alkovibbar eller inte. Sånt kan vi ju naturligtvis inte veta, så tyckte jag faktiskt han gav uttryck för att han ville ha den "genuina Ida". Och jag tycker folk som dricker antingen kan bli flamsiga, tramsiga eller jobbiga.
OBS, inte alla, inte alltid.
Jag tycker inte Arvid var då dömande mot Ida.
Jag kan absolut relatera till att känna att en partner blev mindre attraktiv då han drack.
Och jag var mer markerande än Arvid var mot Ida då min partner söp till ordentligt och blev osedvanligt flamsig.

Jag är ingen nykterist eller spottar i glaset för det.
Det är faktiskt ganska stort att Arvid kan känna, att det kan bli fel just om man dricker, i barns sällskap.
Jag kände detta först när barnet fanns "det är faktiskt inte bra om vi föräldrar dricker och inte blir oss själva (även om vi är glada) i hennes sällskap. Inte om mamma och pappa flamsar till det för mycket, och gör massa infall hon inte känner igen."

Ida verkade ha såna tendenser i sitt drickande.
"Åh, nu måste jag springa fram och pussa Arvid, när han backar mat".
Visst hon kan bara vara impulsiv och glad.
Men det kan vara exakt sådana beteenden som partnern/nära relationer/barnen kan tänka "oj, var det här mammas personlighet? Eller var det något annat utsvävande jag inte känner igen?"

Arvid behöver inte vara moralist bara för att han inte diggar Idas beteende-förändring då hon dricker.
Det är inte dömande att tycka att hon blir osexig vid sprit. Det har jag också tyckt om en partner.

Jag har också bekanta som är mycket mer geuina och behagliga att umgås med som nyktra. Och att de blir jobbiga då de dricker, har inget att göra med att de skulle vara alkoholister. De blir bara jobbiga helt enkelt, av alkohol.
Jag håller med, det är inte något "uttänkt" från Arvid, han kände bara genuint obehag när han såg sin fru full. Och obehag vill man inte ha i ett äktenskap. Jag har hört flera sådana historier i mitt liv, hur en småfull farsa förstör hela familjens liv eftersom familjen inte vet på vilket humör han kommer upp från källaren. Det är uppenbart att de som ignorerar alko-varningen i tråden inte känner till hur det är att vara med fulla människor till vardags.
Citera
2023-06-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag håller med, det är inte något "uttänkt" från Arvid, han kände bara genuint obehag när han såg sin fru full. Och obehag vill man inte ha i ett äktenskap. Jag har hört flera sådana historier i mitt liv, hur en småfull farsa förstör hela familjens liv eftersom familjen inte vet på vilket humör han kommer upp från källaren. Det är uppenbart att de som ignorerar alko-varningen i tråden inte känner till hur det är att vara med fulla människor till vardags.

Gissningsvis är alla de härinne som skriver skit om Arvid glada för alkohol, de såg Arvids kommentar som ett personligt påhopp mot de själva, blev kränkta etc.
Citera
2023-06-09, 12:24
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Som sagt, oavsett om det skulle vara alkovibbar (behöver det inte alls vara, men det kan vara. Sånt är omöjligt för oss att döma i tråden för övrigt) så var min poäng att Arvid ville ha den "genuina Ida" ihop med att han kände farhåga för drickande i barns närhet, i framtiden.
Det är fel att klistra på honom moralist, för den farhågan.
Det behöver inte vara alkoholintag som gör att man oroas, utan just att föräldern inte fattar "att den blir någon annan" och det kan vara jobbigt för omgivningen.
Hon vilar och mår bra av att hon till och med tar fram alter egot Kerstin. Jag har förståelse om Arvid inte är bekväm med detta. Jag skulle nog också backa. Utan att vara moralist.
Citera
2023-06-09, 12:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Gissningsvis är alla de härinne som skriver skit om Arvid glada för alkohol, de såg Arvids kommentar som ett personligt påhopp mot de själva, blev kränkta etc.
För oss som dricker normalt, aldrig redlösa, är alla påhopp på Arvid totalt obegripliga. Han uttryckte sig extremt diplomatiskt, till skillnad från andra i serien när problem uppstår och de blir sura, inklusive Ida. Hon saknade totalt diplomati utan gick på konfrontation direkt "Jag gör som jag vill". Mot sin egen man, i en mycket viktig fråga.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 12:36.
Citera
2023-06-09, 12:29
Medlem
Kärnan i tråden är ju vilken partner som du själv skulle tycka passa och som du vill levs med.
Så hur många skulle välja en partner som använder kränkande och förnedrande adjektiv om dig, säljer ut dig inför hela bekantskapskretsen och dessutom prompt vill ha egentid för att umgås med sina ex? Alla med grundkurs i psykologi kan berätta att all tillit därmed är borta. Men det verkar som om många här tycker att det här är det ideala partnerskapet. Det är inte min värld.
Citera
2023-06-09, 12:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalcon
Kärnan i tråden är ju vilken partner som du själv skulle tycka passa och som du vill levs med.
Så hur många skulle välja en partner som använder kränkande och förnedrande adjektiv om dig, säljer ut dig inför hela bekantskapskretsen och dessutom prompt vill ha egentid för att umgås med sina ex? Alla med grundkurs i psykologi kan berätta att all tillit därmed är borta. Men det verkar som om många här tycker att det här är det ideala partnerskapet. Det är inte min värld.
Du bortser då från pressen att vara med på TV och pressen att fösas ihop med en människa dygnet runt som man sannolikt inte är kär i. I denna situation testas människan maximalt, och 6 av 8 i årets säsong drar sig tillbaka och gråter eller skriker eller hatar eller tystnar, medans Arvid lugnt säger att han vill ha Egentid. Den som uppför sig bäst rankar du som sämst. Din dåliga analys bygger troligen på fördomar och dina egna misslyckanden.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 12:34.
Citera
2023-06-09, 12:45
Medlem
dialektikers avatar
Jag fattar inte hur deltagare står ut med att vara med i såna här serier då de vet att allt vrids och vänds i all oändlighet i sociala medier, av sånt de sagt.
Det förstoras upp något enormt.

Tänk om man skulle filmat allt irrationellt man själv gjort med omgivningen, alla grodor man sagt. Och folk irl kan vara dödselaka om de inte är intresserade.
Här måste deltagarna verkligen vara tålmodiga och väga sina ord på guldskål, samt vakta sina beteenden och ÄNDÅ kan de få hela svenska folket mot sig.

Folk i relationer, speciellt i ett inledningsskede beter sig hästlängder mer illa än paren i serien, irl.
Eller hur?
Tur att STASI inte bevakar raggande par med kamera irl.

Jag hade aldrig kunnat bemöta Agust med så snälla, tålmodiga meningar som Carro hade, när han skulle spika i stugan i serien.
Detta eftersom jag bara ser en stor vuxenbebis i honom.
Jag hade fått spader i umgänget med Agust.
Citera
2023-06-09, 13:20
Avslutad
Citat:
Han behövde egentid, och det gjorde hon också. Det är för att de inte älskar varann, eller att stressen blev för mycket, eller att det är jobbigt med TV. Inte något konstigt, tvärtom framstår de som det enda sunda paret som kan diskutera fram en paus, medans de andra flyr från varann innan de kräks av den obehagliga känslan av icke-kärlek.

Det är inte egentid att supa sig full framför TV-kameran. Det är ett alkoholberoende. Jag får anta att även du har ett annat förhållande till alkohol än jag. Då är Ida perfekt för dig. Jag hade dumpat henne då och där. För hon dumpade ju mig för att supa med sina kompisar. Hur ego kan man bli. Möjligen hade jag skrivit under ett kontrakt med SVT att jag inte får lämna serien och då hade jag betett mig exakt som Arvid, som en gentleman, och spelat spelet ett litet tag till. Allt för tittarna.
Nej du, det var Arvid och enbart Arvid som behövde egentid. Och det var också enbart Arvid som valde att spendera den med sitt/sina ex - oklart hur många ex han hann med att träffa. Ida videofilmade från en träff med vänner med barn.

Eftersom du tycker att det är ett normalt beteende för en nygift man att söka upp sina ex en vecka efter sitt bröllop, och sen gnida in sina träffar med exen i sin nyblivna frus ansikte, så kan jag inte alls förstå hur du kan ha något att förebrå Ida.

Ida agerade som alla andra förutom Arvid på parmiddan. Har hon ett alkoholberoende så ha är de alla det. Mig veterligen har dock ingen annan bett sin nygifta partner om egentid och radiotystnad för att umgås med ex. Där är Arvid osmakligt ensam.
Citera
2023-06-09, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej du, det var Arvid och enbart Arvid som behövde egentid. Och det var också enbart Arvid som valde att spendera den med sitt/sina ex - oklart hur många ex han hann med att träffa. Ida videofilmade från en träff med vänner med barn.

Eftersom du tycker att det är ett normalt beteende för en nygift man att söka upp sina ex en vecka efter sitt bröllop, och sen gnida in sina träffar med exen i sin nyblivna frus ansikte, så kan jag inte alls förstå hur du kan ha något att förebrå Ida.

Ida agerade som alla andra förutom Arvid på parmiddan. Har hon ett alkoholberoende så ha är de alla det. Mig veterligen har dock ingen annan bett sin nygifta partner om egentid och radiotystnad för att umgås med ex. Där är Arvid osmakligt ensam.

Samma upprepningar om och om igen. Från samma personer verkar det som. Intressant fenomen faktiskt.
Citera
2023-06-09, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag hade aldrig kunnat bemöta Agust med så snälla, tålmodiga meningar som Carro hade, när han skulle spika i stugan i serien.
Detta eftersom jag bara ser en stor vuxenbebis i honom.
Jag hade fått spader i umgänget med Agust.

Ja hon gillar inte rollen av den tjatande mamman, och jag förstår henne. De passar inte alls ihop. Han verkar vara en go' kille men omogen i sitt gensvar på hennes ansvarskänsla. Han blir mer som ett trotsigt barn inför den. Ja, inte lätt att vara med i tv...
Citera
2023-06-09, 13:39
Medlem
Citat:
För oss som dricker normalt, aldrig redlösa, är alla påhopp på Arvid totalt obegripliga. Han uttryckte sig extremt diplomatiskt, till skillnad från andra i serien när problem uppstår och de blir sura, inklusive Ida. Hon saknade totalt diplomati utan gick på konfrontation direkt "Jag gör som jag vill". Mot sin egen man, i en mycket viktig fråga.

Hon borde ta hänsyn till att Arvid är uppväxt med alkoholism i familjen och inte bara se det som en feministisk grej att ta shots.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in