2023-06-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukrainas materiel räcker max över helgen. Genombrottet måste komma idag.
Tror knappast Ukraina drar igång en för landets framtid i frihet så avgörande offensiv mot dom ryska varelserna med materiel för bara några dagar. Då riskera man ju göra en Putin där ju tre dagar krig mot ett "försvarslöst Ukraina" hittills blivit över ett år av krig med enorma ryska förluster.
Är därför helt säker på att Zelenskyj har bättre och mer verklighetsförankrade rådgivare än Putin, rådgivare som ger råd i stället för att leverera underdånigt smicker.
Citera
2023-06-09, 13:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat det. Att förlusterna blir 3-10 gånger större för anfallaren är etablerat. Lägre siffran om det bara handlar om försvar på lika villkor som anfallaren, högre siffror om försvararen har befäst sin position, och allra högst vid strid i bebyggelse. Ryssland har befäst sina positioner i området.
Det är inte alls etablerat. Det är endast en uppskattning av nödvändigt övertag vid ett anfall. Övertaget kan vara kvalitativt istället för kvantitativt också.

Möjligtvis kan man få sådana siffror om man anfaller en position befäst av infanteri med infanteri. Eller likvärdiga stridsfordon mot varandra.
Citera
2023-06-09, 13:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat det. Att förlusterna blir 3-10 gånger större för anfallaren är etablerat. Lägre siffran om det bara handlar om försvar på lika villkor som anfallaren, högre siffror om försvararen har befäst sin position, och allra högst vid strid i bebyggelse. Ryssland har befäst sina positioner i området.

Men sådana siffror är bara antagna och något man använder för att se om man kan klara av att anfalla. Om man ser på Tyskarnas anfall i operation Barbarossa, var de försvarande ryssarnas förluster skyhögt över tyskarnas.
Så man måste se varje offensiv för sig. De faktiska siffrorna går inte att beräkna teoretiskt genom att bara ta en siffra.
Citera
2023-06-09, 13:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssar som flyr över ängarna till fots. De får inte med sig någon tung utrustning eller ammunition om de måste springa.
https://twitter.com/SmartUACat/status/1667119180951289858
Storozhove, jag tror det är här: https://deepstatemap.live/en#14/47.7980/36.8101
Namnen på platser stavas alltid olika med latinska bokstäver. Men det är bara 2km från den gamla frontlinjen.
Citera
2023-06-09, 13:45
Medlem
Citat:

Får väl säga som HoChiWin; ok, du har kanske inte sagt det. Men det finns hundratals - eller snarare, tusentals - inlägg i tråden som hävdar det.
Citera
2023-06-09, 13:58
Medlem
Reimers avatar
Ukraina fortsätter offensiven vid Robotyne med viss framgång.

Citat:
Ukrainian forces continue counterattacks near Robotyne where battles and heavy shelling take place on the outskirts.
There is also battles reported now south east direction from Mala Tokmachka.

Russian attempt to Re-seize initiative N of Robotyne was stopped.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1667129358400585728
Citera
2023-06-09, 14:02
Medlem
Citat:

Jasså. O det vet du självklart för du har fått den informationen direkt till dig.......
Citera
2023-06-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Nja, nu har du missat några detaljer, man släpper inte av infanteri på detta sättet utan artilleri och pansarstd. Sedan är det ingen svensk doktrin, används bland annat av NATO och exempelvis Frankrike.
Jodå. Men det var oidentifierat pansar, vilket jag tyckte kunde passa in på CV90. Sedan kan det såklart vara Franska eller Amerikanska IFVer här.
Citera
2023-06-09, 14:20
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Mycket givande inlägg! 🤣

Kontrar i ren sarkasm.

https://youtube.com/shorts/woaJNl_yiK4?feature=share4

Skillnaden är dock ganska stor. Ukrainska fångar har försvarat sitt land medans ryska fångar terroriserat ett annat.

Uppenbarligen har vissa personer väldigt svårt att förstå det!

Nästan så man blir mörkrädd.
Man får verkligen hoppas att han inte blir tillbakaskickad hem förrän det blir Regime Change i Kiev. Då har han en chans att leva ut sitt liv.

Och ja, det börjar pratas om det i Kreml även av andra än Medvedev.

Så slipper fler ukrainska män tvingas till en ganska säker död som canon fodder.

Som svar på vad jag anser om Zelensky et consortes och mina tankar om Ukraina.
Citera
2023-06-09, 14:26
Medlem
Citat:

Så hur mycket har ryssarna förlorat i sina anfall emot ukrainarnas befästa positioner tidigare Ex Bakhmut? 3 gånger eller 1ogånger eller något i mellan?

Hur som helst jag tror inte på dina siffror. Under d-dagen förlorade allierade ungefär lika mycket eller kanske upp till dubbelt så många som tyskarna. De allierade anföll väl skyddade platser under en amfibieoperation. Så dina siffror 3-10 tror jag inte på. Anfallares siffror kan vara från 0 till 1000 gånger högre än försvaren och tvärt om, dvs försvaren tar mycket högre förluster i förhållande till den som attacker. Det hela beror på situationen.
Citera
2023-06-09, 14:29
Medlem
Citat:

Du kan lyssna på denna podcast. Där säger en av de ledande experter på rysk militär och Ukraina kriget att offensiven kommer pågå hela sommaren.

https://podcast.silverado.org/episodes/ukraines-offensive-has-begun-analysis-with-michael-kofman-and-rob-lee

Du kanske har en källa som styrker ditt påstående.
Citera
2023-06-09, 14:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina fick med sig sin skadade Leopard-stridsvagn. Kanske de kan laga den?
https://twitter.com/NOELreports/status/1667145299473715200
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in