2023-06-09, 11:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Det var något nytt, alla kvinnor drömmer om en osäker kille som är kontrollerande , dömande och behöver "egentid" med sina ex

Du drömmer.
När du nämner just ordet "osäker" om Arvid, och inte de tre andra männen, så vet jag att du har noll koll på "manligt" och "vad kvinnor vill ha".

Han är militär och gillar naturligtvis att ha "kontroll". Om man inte gillar det utan vill ha en slapp och slafsig kille så är Arvid helt fel person. Arvid är inte för alla. De tre andra killarna är så konturlösa att jag nog kan säga att de är för alla. Ungefär som mellanmjölk. Arvid är Champagne.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 11:18.
Citera
2023-06-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Narcissister finns i alla samhällsklasser, tack jag vet det. Du själv? Du nämner inte dig själv. För om du inte är total-mytoman så tippar jag på att du är uppvuxen i en lägenhet på Lidingö tex och har hanterat din känsla av underlägsenhet genom att boosta ditt ego. Sånt slår över och blir bara komiskt och tragiskt. Pinsamt. Du vet ingenting om min bakgrund och jag tänker inte lägga ut den här heller. Arvid har återigen vuxit upp med alkoholiserade föräldrar i en frireligiös sekt i Småland och tycks ha samma desperata klass-skam och mindervärdeskomplex som du
Lustigt va?
Blir nyfiken, var någonstans i Småland är Arvid uppväxt?
Citera
2023-06-09, 11:17
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
När du nämner just ordet "osäker" om Arvid, och inte de tre andra, så vet jag att du har noll koll på "manligt" och "vad kvinnor vill ha".
Jag pratar inte om de andra

Det är bara du som gör.
Att Arvid har manligare attibuter och egenskaper än de andra grabbarna i programmet är det självklart ingen tvekan om.

Jag tycker ändå osäker stämmer in när man måste hävda sig om sina ex, försöker kontrollera hur mycket andra dricker osv.
Citera
2023-06-09, 11:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag pratar inte om de andra

Det är bara du som gör.
Att Arvid har manligare attibuter och egenskaper än de andra grabbarna i programmet är det självklart ingen tvekan om.

Jag tycker ändå osäker stämmer in när man måste hävda sig om sina ex, försöker kontrollera hur mycket andra dricker osv.
Det sistnämnda, alkohol, kan vara en traumatisk barndomshistoria som vi inte känner till. Man ska inte dissa en person som blir rädd för fulla personer i sin närhet, alkohol är ett allvarligt problem för 100.000-tals svenskar. Jag skulle absolut jämföra problemet med otrohet, det är samma skala för mig.

Jag kan bara inte FATTA att Ida inte sa "förlåt, jag ska ta det lugnt med spriten om du säger det". Åtminstone så länge som TV filmar. Det är klara alkovibbar på henne, eller åtminstone Singel-vibbar. Hon väljer kompisar före sin egen man. Det är rätt osexigt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 11:24.
Citera
2023-06-09, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Hon har nämnt i ett inlägg att hon vuxit upp med alkolistförälder och har gått i medboerendeterapi i många år. Bara att scrolla tillbaka så står det där, svart på vitt. Sånt kommer jag ihåg då jag försöker förstå människor utifrån deras bakgrund. Så allt hon skriver är en reflektion och projicering av henne själv. Lite tragikomiskt eller hur. Eller sorgligt snarare.

Ja, man skulle ju kunna tro att du enbart börjat skriva i tråden för att du är rasande över just mina inlägg, ditt stalkande creep. Hur många nick har du? Får intrycket av att ni är två personer som spammar tråden från 5 nick var för att dölja kritiken mot Arvid.
EN av mina föräldrar är nykter alkoholist, han har dock dolt det väldigt bra utåt. Något mer du vill veta som sitter med ett anteckningsblock och lusläser allt jag skriver?
Projicerar inte mot Arvid, tvärtom påpekar jag att han inte har rätt att förtrycka Ida pga sin uppväxt. Jag är stolt över att jag själv tog tag i att gå på al-anon redan i tonåren och jobbade med mitt medberoende. Arvid verkar helt ha missat att det är hans ansvar att jobba med det. Dessutom var inte mitt hem helt förstört av alkohol så som Arvids var. Hans skickades fram och tillbaka mellan olika adresser och växte upp delvis hos sin mormor, jag har ändå haft ett stabilt hem och min ena förälders (dolda) missbruk har inte påverkat hans anseende. Så nej jag känner inte igen mig i honom och det är det som är min poäng. Flera i tråden skriver att han beter sig som han gör för att hans föräldrar är alkoholister, men det stämmer inte. Man har ett eget ansvar att jobba med sig själv. Ser inte att han gjort det så som han beter sig, det ser mer ut som ett yttre arbete och skört ego.
Citera
2023-06-09, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Ja, man skulle ju kunna tro att du enbart börjat skriva i tråden för att du är rasande över just mina inlägg, ditt stalkande creep. Hur många nick har du? Får intrycket av att ni är två personer som spammar tråden från 5 nick var för att dölja kritiken mot Arvid.
EN av mina föräldrar är nykter alkoholist, han har dock dolt det väldigt bra utåt. Något mer du vill veta som sitter med ett anteckningsblock och lusläser allt jag skriver?
Projicerar inte mot Arvid, tvärtom påpekar jag att han inte har rätt att förtrycka Ida pga sin uppväxt. Jag är stolt över att jag själv tog tag i att gå på al-anon redan i tonåren och jobbade med mitt medberoende. Arvid verkar helt ha missat att det är hans ansvar att jobba med det. Dessutom var inte mitt hem helt förstört av alkohol så som Arvids var. Hans skickades fram och tillbaka mellan olika adresser och växte upp delvis hos sin mormor, jag har ändå haft ett stabilt hem och min ena förälders (dolda) missbruk har inte påverkat hans anseende. Så nej jag känner inte igen mig i honom och det är det som är min poäng. Flera i tråden skriver att han beter sig som han gör för att hans föräldrar är alkoholister, men det stämmer inte. Man har ett eget ansvar att jobba med sig själv. Ser inte att han gjort det så som han beter sig, det ser mer ut som ett yttre arbete och skört ego.

Jag är absolut inte rasande. Känner bara ett obehag när jag snabbkollar dina och andras inlägg som utgör drev mot annan person, ärekränker och utövar härskartekniker. Och så framkommer det att ni är en mindre grupp som sysslar med detta. Och du verkar vara ledaren i mobbningsgänget så då kanske du känner dig särskilt påhoppad? Och alltfler börjar reagera på era elaka påhopp och ogrundade antaganden om andra som skriver och som inte håller med er. Tänk bara vad du skrivit till mig om vad jag skulle vara, bara skrattretande. Det sista var "rasande". Jag är aldrig rasande bara så du vet, återigen en projicering av dig själv. Jag tycker uppriktigt sagt synd om dig som har så mycket ilska i dig och kör med dessa nertryckande ord om andra, precis som dina gelikar här. "stalkande creep" "hur många nick har du" Det kanske är du som stalkar, du som har många nicks? För inte är det jag. Återigen projiceringar av vad du har i ditt sinne.

Genom att protestera mot Idas alkoholintag så visar Arvid just på det att han inte är medberoende, just då iallafall. En medberoende är tyst och slätar över och gömmer undan problemet och håller masken. Och kallar andra för nertryckande om de protesterar mot nån eller nåt och känner sig kränkta Fast det bara är egots röst. Alla måste jobba med sig själva, inte bara vissa. Om man vill ha en fungerande respektfull kärleksfull relation, byggd på empati och förståelse för varandra.
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-09 kl. 12:20.
Citera
2023-06-09, 11:44
Avslutad
Citat:
När du nämner just ordet "osäker" om Arvid, och inte de tre andra männen, så vet jag att du har noll koll på "manligt" och "vad kvinnor vill ha".

Han är militär och gillar naturligtvis att ha "kontroll". Om man inte gillar det utan vill ha en slapp och slafsig kille så är Arvid helt fel person. Arvid är inte för alla. De tre andra killarna är så konturlösa att jag nog kan säga att de är för alla. Ungefär som mellanmjölk. Arvid är Champagne.

Ja, och just därför kommer det inte hålla i längden mellan dessa två. Lika söker lika, speciellt hur man vill ha det i sin hemmiljö som är en förlängning av en själv.

Och det handlar inte om att klanka ner på varken Arvid eller Ida, man är bara olika. Och så länge man vill andra gott så är allt väl. Och man har rätt att uttrycka sin åsikt om vad nån eller nåt väcker i en själv utan att det ska klassificeras som att man trycker ner andra.

Nu för tiden blir alla så kränkta här i Sverige. Vaddå, förändra och ta ansvar över dig själv istället för att egoboostad ropa "Jag känner mig sååå kränkt"! Stackars människor som inte förstått vad att leva tillsammans med en annan människa innebär. Curlandet de sista decennierna har haft en stor negativ påverkan på barnen.
Citera
2023-06-09, 11:46
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Blir nyfiken, var någonstans i Småland är Arvid uppväxt?

Kom han inte från Knutby? Som inte ligger i Småland.
Citera
2023-06-09, 11:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja, och just därför kommer det inte hålla i längden mellan dessa två. Lika söker lika, speciellt hur man vill ha det i sin hemmiljö som är en förlängning av en själv.

Och det handlar inte om att klanka ner på varken Arvid eller Ida, man är bara olika. Och så länge man vill andra gott så är allt väl. Och man har rätt att uttrycka sin åsikt om vad nån eller nåt väcker i en själv utan att det ska klassificeras som att man trycker ner andra.

Nu för tiden blir alla så kränkta här i Sverige. Vaddå, förändra och ta ansvar över dig själv istället för att egoboostad ropa "Jag känner mig sååå kränkt"! Stackars människor som inte förstått vad att leva tillsammans med en annan människa innebär. Curlandet de sista decennierna har haft en stor negativ påverkan på barnen.
Ida är en drömtjej för rätt person: tillräckligt smart för att driva företag och tjäna pengar, har lätt att få vänner, snygg. Men inte heller hon är för alla och det är troligen min egen personliga värdering, att hon inte är för mig pga B-uppfostran och att hon saknar djup och inte är intellektuell och för egoistisk/hård för en tjej, som gör att jag dissar henne. Antagligen är det en stor del av tanken med serien, våra personliga preferenser för de som är med. Även i år hatar jag brudarna och älskar männens personligheter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-09 kl. 11:53.
Citera
2023-06-09, 11:54
Avslutad
Citat:
Det sistnämnda, alkohol, kan vara en traumatisk barndomshistoria som vi inte känner till. Man ska inte dissa en person som blir rädd för fulla personer i sin närhet, alkohol är ett allvarligt problem för 100.000-tals svenskar. Jag skulle absolut jämföra problemet med otrohet, det är samma skala för mig.

Jag kan bara inte FATTA att Ida inte sa "förlåt, jag ska ta det lugnt med spriten om du säger det". Åtminstone så länge som TV filmar. Det är klara alkovibbar på henne, eller åtminstone Singel-vibbar. Hon väljer kompisar före sin egen man. Det är rätt osexigt.
Mycket ska man höra innan öronen trillar av

Om det är någon som väljer bort sin nygifta partner så är det Arvid. Det tog inte många dagar innan han bad om egentid i flera dagar och ”radiotystnad” under de dagarna från Ida. Och hur spenderade han den egentiden? Med gamla flickv… förlåt ”kompisar”. Så vem är det som väljer kompisar före sin egen fru? Ja, instämmer i att det är osexigt.
Citera
2023-06-09, 12:00
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Folk har glömt vad parbildning innebär. De ser varje individ som en pusselbit, och någonstans därute finns en partner som passar perfekt för just mig. Om partnern ställer krav eller har synpunkter på något så är det inte mitt problem, partnern ska "ta ansvar för sina egna känslor", inte fan ska jag behöva anpassa mig. Och funkar inte det så kan man ta fram termerna från sin senaste självhjälpsbok som man köpt och inbillat sig att man "jobbat på sig själv" när man i själva verket bara gött sin egen självbesatthet.
Citera
2023-06-09, 12:04
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Oavsett alkovibbar eller inte. Sånt kan vi ju naturligtvis inte veta, så tyckte jag faktiskt han gav uttryck för att han ville ha den "genuina Ida". Och jag tycker folk som dricker antingen kan bli flamsiga, tramsiga eller jobbiga.
OBS, inte alla, inte alltid.
Jag tycker inte Arvid var då dömande mot Ida.
Jag kan absolut relatera till att känna att en partner blev mindre attraktiv då han drack.
Och jag var mer markerande än Arvid var mot Ida då min partner söp till ordentligt och blev osedvanligt flamsig.

Jag är ingen nykterist eller spottar i glaset för det.
Det är faktiskt ganska stort att Arvid kan känna, att det kan bli fel just om man dricker, i barns sällskap.
Jag kände detta först när barnet fanns "det är faktiskt inte bra om vi föräldrar dricker och inte blir oss själva (även om vi är glada) i hennes sällskap. Inte om mamma och pappa flamsar till det för mycket, och gör massa infall hon inte känner igen."

Ida verkade ha såna tendenser i sitt drickande.
"Åh, nu måste jag springa fram och pussa Arvid, när han backar mat".
Visst hon kan bara vara impulsiv och glad.
Men det kan vara exakt sådana beteenden som partnern/nära relationer/barnen kan tänka "oj, var det här mammas personlighet? Eller var det något annat utsvävande jag inte känner igen?"

Arvid behöver inte vara moralist bara för att han inte diggar Idas beteende-förändring då hon dricker.
Det är inte dömande att tycka att hon blir osexig vid sprit. Det har jag också tyckt om en partner.

Jag har också bekanta som är mycket mer geuina och behagliga att umgås med som nyktra. Och att de blir jobbiga då de dricker, har inget att göra med att de skulle vara alkoholister. De blir bara jobbiga helt enkelt, av alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in