Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Utmärkt, då avvisar du alltså inte användningen av begreppet "fri vilja" syftande på libertariansk fri vilja om man anser att detta är den enda rimliga betydelsen. Min användning av begreppet "fri vilja" är alltså enligt dig fullt korrekt och användbar om man har min utgångspunkt.
När du skrev att man inte förstår begreppet om man har min definition så menade du alltså bara att man inte förstår begreppet utifrån din personliga utgångspunkt.
Det var bra att vi nu fastslagit att vi är överens om att jag inte använder begreppet felaktigt.
Jag avvisar inte användning av några begrepp och jag har inte anklagat dig för att använda
LF felaktigt.
Jag säger att libertariansk fri vilja är en fantasi. Och den bygger på, som du själv uttrycker det, att människor inte riktigt vet vad de tror på.
Libertariansk fri vilja går därför inte att definiera på ett meningsfullt sätt hävdar jag.
Däremot går det att definiera fri vilja som en gränssnittssymbol i ett socialt nätverk av agenter.
(Och när man gör det så får man på köpet en förklaring på varför den libertarianska fria viljan existerar som filosofiskt begrepp.)