2023-06-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Du har rätt i sak men det gäller att utnyttja marknadsobalanser och tjäna på arbitrage. Ibland säljs objekt till fel pris, vissa områden sticker iväg, andra släpar m.m. En skicklig bostadskännare drar nytta av det här. Ett visst område kan ha gjort +40% medan ett annat gjort +13%. Och ett annat område kanske stampat stilla för man precis byggt hyresrätter mittemot husen.

Här finns det fina spekmöjligheter.

En bostad ska inte vara spekköp men tyvärr är dom det. Som aktier.
Om du köper en bil köper du hellre bilen billigt än dyrt. Om du säljer en bil säljer du den hellre dyrt än billigt. Det är inget som är unikt med den bostad du ska bo, det funkar som att köpa eller sälja en bil du ska åka i. Har man dåligt med pengar blir ekonomin kring detta sjukt viktig, på samma sätt som du inte betalar för att någon annan ska sköta dina vardagssysslor om du har dåligt med pengar. Då klipper du gräset själv. Men när du köper din bostad eller bil eller klipper ditt gräs är det fortfarande helt orimligt att kalla det att du investerar.

Breddar vi detta till att köpa och sälja bilar eller köpa och sälja bostäder - som du varken ska bo eller åka i - så är detta investeringar, men det är efterblivna investeringar. Det är ett slags låtsasföretagande helt utan kärnverksamhet. Är man så dålig på företagande gör man bra mycket bättre i att investera i aktieindex och spendera sin tid på något annat.

Att det är standard i Sverige att köpa sitt primära boende på spekulation är inget argument. Iaf inte för annat än att svenskar bor i en väldig konstig bubbla och har en väldigt märklig bildning/obildning kring saken.

Sen kan man tvingas att köpa sin bostad på 5x hävstång, för att det är så marknaden ser ut. Men igen, det beror ju då på att man är fattig och måste lägga alla resurser man har på tak över huvudet. Det betyder inte att det plötsligt omvandlas till en lämplig monetär investering.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-06-08 kl. 18:26.
Citera
2023-06-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Medan du sitter och gråter i din lilla låda så beskriver verkligheten att HOX var ett index folk litade på.

Mäklarstatistiks index förstår du alltså fortfarande inte att det är värdelöst. Detta beror på att du är efterbliven. Inte bara obildad. Inte bara gammal och trött. Efterbliven. Så pedagogiskt har nämligen tråden förklarat det för dig.

EDIT: inte riktat mot pensionärerna eftersom dialogen redan flyger långt över deras gaggiga huvuden, men för tråden i övrigt kan man passa på att poängtera att alla index - oavsett hur bra de konstrueras och oavsett hur lydigt mäklarna skulle rapportera - är dåliga på att mäta marknaden vid volatilitet, i synnerhet när marknaden kraschar. Detta eftersom vi istället får en fallande volym medan marknadspriser ligger under försäljningspriser dvs objekt som ligger ute vid eller under marknadspris blir exremt få.

Då kanske någon optimist tänker att vi ska låta AI/ML jobba hårt för att ta fram lite mer komplexa modeller innefattande exempelvis volym, men ni kommer ändå fastna på att "bostadsmarknad" inte är homogent nog för att denna AI/ML skulle få ett tillräckligt bra underlag. Börjar vi backa historiken hundratals år blir datapunkterna bara mindre och mindre homogena.

Uppgiften (att göra ett riktigt bra index som på tex månadsbasis mäter priser i en fallande marknad) är alltså inte möjlig.

Det mest grundläggande feltänket är nog att ni ser er primära bostad som en "investering". Det är efterblivet. Det har ingen rimlig karaktärstik som investering. Acceptera att ni är fattiga istället, och faktiskt inte har råd att investera i saker för alla era pengar går till överlevnad (mat och tak över huvudet). Det är inte fult att vara fattig, och om man nu bor och äter bra är det tveksamt om det ens spelar någon större roll.

Nej det är ingen bra idé att se bostaden som ett investeringsobjekt. Ännu sämre idé är det att köpa på spekulation.

Men om man skall lägga 20-25% av sin lön på en bostad så finns det uppenbara ekonomiska fördelar med att äga en bostad.

Ingen måste ha aktier men alla måste ha en bostad.
Lägger man sin inkomst på en hyresrätt så är chansen 0% att få avkastning på den kostnaden.

Köper man en bostad och amorterar så kommer belåningsgraden minska över tid.
I tider med positiv utveckling av bostadspriserna så finns även en chans att göra en vinst.

Min familj blev dollarmiljonärer om man räknar ihop min och min frus förmögenhet.
Mina föräldrar blev miljonärer.

Jag blev av med bostadslånet innan jag fyllde femtio.
Det är givetvis aldrig möjligt om vi hyrt istället för ägt.

Att förneka detta är bara att ljuga för sig själv.

Jag tror priserna kommer falla en del till och vissa brf kommer ha problem med behov av kraftiga avgiftshöjningar.

Men efter det så kommer många tjäna rejält på att köpa sin bostad när marknaden bottnat.

Sen har jag all respekt för att man hellre vill betala en fastighetsägares lån och räntor och att man accepterar att behöva böna och be om att få byta en sliten tapet.

Frihet och självbestämmande värderas olika.
Citera
2023-06-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu pratade vi om att flytta ut från Stockholm till kringkommun och behöva köra till jobbet i stan. Bor man i Trosa, Enköping, Norrtälje etc så blir det utan problem 15 mil per dag till jobb. Har man barn ska också de köras och hämtas och lämnas så 1000 mil räcker ingenstans. Bara du bor i Täby och kör till och från ett jobb i stan varje dag så hamnar du uppemot 2000 mil per år.

Bor du i någon av dessa hålor och kör in till stan 3 dagar per arbetsvecka hamnar du över 2000 mil.

Vi pratade också om familjebilar typ minst en V60. Bilen i exemplet som angavs hade 190hk från 2019 och den drar 0,7 blandad körning enligt Volvos egna glädjekalkyl som aldrig stämmer.

Du får gärna bistå med länkar som bekräftar dina siffror. Jag har redan länkat till leasing från Bilia. Där hamnar leasing av en ny V60 över 8k.

Om man flyttar ut till en håla så att man måste ha en extra bil för att ta sig till och från jobbet så hamnar man lätt runt 10k i månaden extra. Minst. Det utrymmet hade kunnat användas till att finansiera lån på 4 msek med 4% ränta.

För att inte tala om vilken livsförsämring det innebär att sänka 4-5 timmar extra per vecka i pendling

Jag är mållös. Är du överhuvudtaget kapabel att ta till dig information eller synpunkter andra än dina egna? Du har fått fakta serverat på silverfat men gaggar om "länkar" och drar återigen upp dina egna vanvettiga fantasier.

Lycka till med takrosetterna och med din närmast erotiska Stockholms-fanfiction.
Citera
2023-06-08, 20:27
Medlem
Hur har de tänkt att människor ska bo?

Du får bara låna 4,5 x årsinkomsten
Räntan är som den är
Amorteringskrav

Man måste spara ihop miljoner för att kunna bo med bra yta i ett bra område som familj.

Årsinkomst i hushållet på över 1.5 miljoner och kanske en kontantinsats på 2 miljoner ger ändå en boendekostnad på störda pengar om man bor i Sthlm.

Är man ung , ensam och vill in. Glöm det. Du är körd. Du kan heller inte få hyresrätt innan du är 30 om du inte vill bo i Södertälje.

Vad är tanken med det här?
Citera
2023-06-08, 20:33
Medlem
Boolis värdeindikation ökade i maj för första gången sen förra hösten, har bara gått ner månad för månad hela vintern.
Citera
2023-06-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Räntan är som den är
Amorteringskrav

Man måste spara ihop miljoner för att kunna bo med bra yta i ett bra område som familj.

Årsinkomst i hushållet på över 1.5 miljoner och kanske en kontantinsats på 2 miljoner ger ändå en boendekostnad på störda pengar om man bor i Sthlm.

Är man ung , ensam och vill in. Glöm det. Du är körd. Du kan heller inte få hyresrätt innan du är 30 om du inte vill bo i Södertälje.

Ja tanken är att förflytta ägandet från personer till banker. Hyr från banken.

Det enda positiva är väl egentligen att socfall likt du själv inte beblandas med oss mer förmögna. Det ska kosta att bo, det köper jag.

Men jag motsätter mig å det grövsta konceptet att banken ska äga. Det är fel. Istället borde amorteringskraven vara mycket mer rigorösa. Så att köpare ganska fort övertar ägandet från banken.
Andra åtgärder som vore bra är slopade räntebidrag och införan av fastighetsskatt. Dessa åtgärder vore bra av andra skäl.
Citera
2023-06-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej det är ingen bra idé att se bostaden som ett investeringsobjekt. Ännu sämre idé är det att köpa på spekulation.

Men om man skall lägga 20-25% av sin lön på en bostad så finns det uppenbara ekonomiska fördelar med att äga en bostad.

Ingen måste ha aktier men alla måste ha en bostad.
Lägger man sin inkomst på en hyresrätt så är chansen 0% att få avkastning på den kostnaden.

Köper man en bostad och amorterar så kommer belåningsgraden minska över tid.
I tider med positiv utveckling av bostadspriserna så finns även en chans att göra en vinst.

Min familj blev dollarmiljonärer om man räknar ihop min och min frus förmögenhet.
Mina föräldrar blev miljonärer.

Jag blev av med bostadslånet innan jag fyllde femtio.
Det är givetvis aldrig möjligt om vi hyrt istället för ägt.

Att förneka detta är bara att ljuga för sig själv.

Jag tror priserna kommer falla en del till och vissa brf kommer ha problem med behov av kraftiga avgiftshöjningar.

Men efter det så kommer många tjäna rejält på att köpa sin bostad när marknaden bottnat.

Sen har jag all respekt för att man hellre vill betala en fastighetsägares lån och räntor och att man accepterar att behöva böna och be om att få byta en sliten tapet.

Frihet och självbestämmande värderas olika.
Javisst, men detta är ju just att blanda ihop det. Du beskriver anledningar att äga en bostad. Det är inte några slags argument för att det är en rimlig monetär investering. Det är olika saker.

En klassisk public service-fälla dock:
Citat:
Sen har jag all respekt för att man hellre vill betala en fastighetsägares lån och räntor
Detta är ett exempel på en typisk fullständigt bisarr floskel som liksom cementerar sig i det svenska obildade folkhemmet, och det blir någon slags episk ryggdunkning som gör att även i övrigt rimligt funtade svenskar plötsligt beskriver samma fullständiga idioti.

Men det är just ett magiskt missförstånd. När du går in på ICA och köper potatis betalar du ICAs lån och räntor. Det är så företagande fungerar. Varför tar du inte ett eget lån så du kommer igång med din egna potatisodlning? Varför sitter du och betalar ICAs räntor? Det låter ju dumt när du kan odla din egen potatis och dessutom får styra fritt hur potatisen odlas.

Dessa missförstånd i folkhemmet är helt bisarra. Vissa saker kan härledas från den kommunistiska staten då den har en minst sagt stark informations-kanal mot folket. Men vissa saker är svåra att härleda. Jag ser inte varför svenska staten skulle skapa just denna svenska floskel tex. Dvs att det skulle vara någon skillnad på att betala en fastighetsägares räntor än någon annan företagares räntor. Man betalar för en produkt eller tjänst, och på en fungerande marknad går ägaren under om inte kunderna får ut mer värde av produkten eller tjänsten än de betalar till företagaren.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-06-08 kl. 20:48.
Citera
2023-06-08, 21:28
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Hur tror ni en eventuell krasch av bostadsmarknaden kommer drabba hyresmarknaden?
Känns inte särskilt troligt att politikerna kommer rulla tummarna om svenne 1 med hyresrätt får betala 8000 kr i hyra när svenne 2 plötsligt måste betala 30 000 kr i avgift, ränta, amortering osv för en likvärdig lägenhet som tappat 50% i värde.
Kommer moderaterna få igenom marknadshyror med hjälp av Centerpariet?
Om det är något politikerna är duktiga på så är det att alla ska ha det lika dåligt.

Centern är ett stödparti åt vänstern och blev rejält tilltryckta när de började mumla om marknadshyror.

Det kommer helt enkelt vara fördelaktigt att hyra närmaste åren då räntekostnader förblir höga och priserna går ner.
Citera
2023-06-08, 21:41
Medlem
Citat:
Och som vanligt ingen länk. Tror inte ett smack på dina påstådda samtal. Finns flera sidor på nätet där man får prisuppgifter på nära 10k i mån för Model Y ink moms
Redan gett dig länk innan. 6 papp per månad, jag gav dig precis kalkylen.
Vill du ha en ny Y LR så blir det såklart dyrare med leasing. Som sagt du har fått alla fakta
Citera
2023-06-08, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Räntan är som den är
Amorteringskrav

Ja alltså det hör ju till vanligheterna att man bor lite trångt och avigt som ung. Man bildar par är det tänkt och efter 10 år och ett barn finns det lite mer att köpa radhus för eller ett hus på landet. Man gör som tidigare årskullar gjort.

"Bo i Södertälje". Är det något fel med det? Hela staden är ju inte ett mångkulturellt ghetto.
Citera
2023-06-08, 21:46
Medlem
Citat:
Foliehatten sitter på. Du påtår en massa smörja som vanligt utan bevis
Faktaredovisat sen tidigare. Att den reala nedgång varit 20/25% kan du själv surfa upp. Nominell nedgång + inflation. Inflationen tickar väl på med 11% eller så. Sen har såklart valutan gjort sitt också, men det kan vi bortse ifrån. Vi börjar bli ett lågkostnadsland.
Citera
2023-06-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Jaja, grattis att du så framgångsrikt spelat ett nollsummelotteri med dina barns förutsättningar i livet som insats. Det resultatet måste ju betyda att det är en förträfflig typ av monetär investering.
Är inget privatekonomiskt nollsummespel, har lyft ut delar av vinsterna. Dessa pengar är långt ifrån bostadsbubblan och Seketas. Mina barns förutsättningar, löser vi med kronkalle så att de också kan få komma in på marknaden tids nog. Kan säkert glädja någon fordringsägare när en BLT defaultar med blankolån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in