Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Medan du sitter och gråter i din lilla låda så beskriver verkligheten att HOX var ett index folk litade på.
Mäklarstatistiks index förstår du alltså fortfarande inte att det är värdelöst. Detta beror på att du är efterbliven. Inte bara obildad. Inte bara gammal och trött. Efterbliven. Så pedagogiskt har nämligen tråden förklarat det för dig.
EDIT: inte riktat mot pensionärerna eftersom dialogen redan flyger långt över deras gaggiga huvuden, men för tråden i övrigt kan man passa på att poängtera att alla index - oavsett hur bra de konstrueras och oavsett hur lydigt mäklarna skulle rapportera - är dåliga på att mäta marknaden vid volatilitet, i synnerhet när marknaden kraschar. Detta eftersom vi istället får en fallande volym medan marknadspriser ligger under försäljningspriser dvs objekt som ligger ute vid eller under marknadspris blir exremt få.
Då kanske någon optimist tänker att vi ska låta AI/ML jobba hårt för att ta fram lite mer komplexa modeller innefattande exempelvis volym, men ni kommer ändå fastna på att "bostadsmarknad" inte är homogent nog för att denna AI/ML skulle få ett tillräckligt bra underlag. Börjar vi backa historiken hundratals år blir datapunkterna bara mindre och mindre homogena.
Uppgiften (att göra ett riktigt bra index som på tex månadsbasis mäter priser i en fallande marknad) är alltså inte möjlig.
Det mest grundläggande feltänket är nog att ni ser er primära bostad som en "investering". Det är efterblivet. Det har ingen rimlig karaktärstik som investering. Acceptera att ni är fattiga istället, och faktiskt inte har råd att investera i saker för alla era pengar går till överlevnad (mat och tak över huvudet). Det är inte fult att vara fattig, och om man nu bor och äter bra är det tveksamt om det ens spelar någon större roll.
Nej det är ingen bra idé att se bostaden som ett investeringsobjekt. Ännu sämre idé är det att köpa på spekulation.
Men om man skall lägga 20-25% av sin lön på en bostad så finns det uppenbara ekonomiska fördelar med att äga en bostad.
Ingen måste ha aktier men alla måste ha en bostad.
Lägger man sin inkomst på en hyresrätt så är chansen 0% att få avkastning på den kostnaden.
Köper man en bostad och amorterar så kommer belåningsgraden minska över tid.
I tider med positiv utveckling av bostadspriserna så finns även en chans att göra en vinst.
Min familj blev dollarmiljonärer om man räknar ihop min och min frus förmögenhet.
Mina föräldrar blev miljonärer.
Jag blev av med bostadslånet innan jag fyllde femtio.
Det är givetvis aldrig möjligt om vi hyrt istället för ägt.
Att förneka detta är bara att ljuga för sig själv.
Jag tror priserna kommer falla en del till och vissa brf kommer ha problem med behov av kraftiga avgiftshöjningar.
Men efter det så kommer många tjäna rejält på att köpa sin bostad när marknaden bottnat.
Sen har jag all respekt för att man hellre vill betala en fastighetsägares lån och räntor och att man accepterar att behöva böna och be om att få byta en sliten tapet.
Frihet och självbestämmande värderas olika.