Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Nja, jag har då alltid sett mitt boende som en investering. Varför är det fel menar du?
För att det är den mest efterblivna investering du kan göra. Såklart utanför saker som scams osv. Du "investerar" i ett nollsummespel och hoppas att det ska fungera som ett framgångsrikt MLM där någon köper din position dyrare utan att något värde skapats alls (se här skillnaden mot att köpa fastigheter och hyra ut: då har ett värde skapats under hela uthyrningsperioden). Gott så; historiskt har det funkat helt okej på den här marknaden och för det mesta har slagit inflationen på lång sikt. Det är fortfarande en idiotisk placering kontra alternativen (något så enkelt som aktieindex), men det är inte totalt hål i huvudet.
Problemet är att du nu investerat
din familjs tak över huvudet i detta pyramidsspel, i en position med naturligt dålig likviditet även om vi bortser från det faktum att du limmat fast dina barn och deras framtid i din position.
Det är alltså ett odiskutabelt helt efterblivet sätt att investera sina pengar.
Vänd nu på detta och se på det för vad det är - och hur människor utanför den lilla kommunistiska fattig-bubblan Sverige hanterar sina boenden - så är det plötsligt bland det bästa du kan köpa för dina pengar. Just för att det ger en stabil grund åt dig och din familj.
Alltså, trivialt och objektivt: lägga sina pengar på ett bra primärt boende = skitbra. Hantera sitt primära boende som monetär investering = helt efterblivet. Det värde som skapas i ditt primära boende är inte ett monetärt marknadsvärde, det är ett värde för dig och din familj.
------
Om du ligger för djupt insylltad i public service-träsket för att se att detta stämmer kanske det gör det enklare om du tittar på lite mer uttarbetad finansiell reglering i tex USA. Du kommer kosekvent undanta ditt primära boende när vi tittar på dina finanser, just därför att ditt primära boende inte passar in vad gäller monetära investeringar. Så vill du exempelvis bli ackrediterad investerare behöver du har $1m i
likvider eller som väldigt likvida innehav. Du får inte räkna en krona från värdet på dina primära bostad.
Jag ser det som troligt att enda skälet att Sverige blivit såhär sjukt är en kombination av att gemene svensk har dåligt med pengar, men gemene svensk tycker också att det är olidligt pinsamt att ha dåligt med pengar så man försöker räkna med sitt primära boende så man kan säga (oftast till sig själv, antar jag) "höhö, man är minsan förmögen". De flesta andra kulturer där folk i gemen inte har så mycket pengar saknar svenskens skämskudde och skitnödighet kring siffror.