2023-06-06, 19:18
Medlem
ingetbranicks avatar
Väldigt mycket i skymundan av Roland-Garros har grässäsongen dragit i gång i form av challengerturneringen i Surbiton strax utanför London. Andy Murray vann sin första match, vilket gladde britterna, men det roligaste var att hans motståndare inte var nån annan än Hyeon Chung, sydkoreanen som gick till semi i Australian Open 2018 och som bäst rankades som 19 i världen. Stora skadeproblem har gjort att han inte spelat en singelmatch på nästan tre år innan han nyligen gjorde comeback och spelade två challengers på hemmaplan i Sydkorea. Den första segern låter fortfarande vänta på sig, men bara att kunna spela igen känns nog som en seger.

Hans öde har diskuterats här i tråden tidigare, och bland annat jag befarade att han inte skulle komma tillbaka igen. Men med tanke på att han nyligen fyllde 27 år är det väl snarare rimligt att anta att hans verkliga genombrott ligger på lut.

www.atptour.com/en/news/murray-chung-surbiton-challenger-2023-monday
Citera
2023-06-07, 00:04
Avslutad
Tycker vi kör lite betting så här på kvällskvisten! Och kom ihåg - Flashback glömmer aldrig!

Frågan är:

Vilka av följande spelare vinner en GS någon gång under karriären?

Zverev
Tsitsipas
Ruud
Rune
Sinner
Rublev
Auger-Alliassime
Musetti

(Berrettini / Hurkacz / Fils? / whoever)

Ja, vad tror ni? Svårtippat, särskilt som Djokovic kommer vara med några år till, och Medvedev och framförallt Alcaraz många. Sen kan det ju komma nya namn också (som Fils).

Jag kör:

Zverev 3
Tsitsipas 0
Ruud 0
Rune 6
Sinner 2
Rublev 0
Auger-Alliassime 0
Musetti 0

Nån annan som vågar?
Citera
2023-06-07, 17:02
Medlem
Stefan4s avatar
Trollar Novak med pressen, eller vad menar han egentligen med att "nanoteknologi" är anledningen till att han kan spela tennis (på elitnivå)?

https://www.svt.se/sport/tennis/novak-djokovics-knapp-som-hela-tennisvarlden-pratar-om
Senast redigerad av Stefan4 2023-06-07 kl. 17:06.
Citera
2023-06-07, 18:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Trollar Novak med pressen, eller vad menar han egentligen med att "nanoteknologi" är anledningen till att han kan spela tennis (på elitnivå)?

https://www.svt.se/sport/tennis/novak-djokovics-knapp-som-hela-tennisvarlden-pratar-om
Jag vet inte om antidopingreglementet/reglerna skulle kunna komma in här. Men ett troll verkar han vara.

https://www.forbes.com/sites/siladityaray/2023/06/05/djokovic-claims-nanotechnology-patch-on-his-chest-boosts-his-on-court-performance-heres-what-to-know /
Senast redigerad av wwr 2023-06-07 kl. 18:47.
Citera
2023-06-08, 14:47
Medlem
wwrs avatar
Nu gör t.o.m. ryskan Kasatkina tummen upp när ukrainskan inte hälsar på henne! Kasatkina blev visst t.o.m. utbuad för det!

https://twitter.com/TheTennisLetter/status/1665403913518952451?s=20
Citera
2023-06-08, 16:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Tycker vi kör lite betting så här på kvällskvisten! Och kom ihåg - Flashback glömmer aldrig!

Tillräckligt svårt att tippa vilka av de namngivna spelarna som vinner en GS, men du drar dig inte för att tippa antalet också?

Men okej. Att Rune gör det är givet, lika givet som att Rublev inte gör det. Men sen då? Jag ser ju varken Zverev, Tsitsipas eller Ruud som spelare med det rätta vinnarpsyket, å andra sidan var Zverev ytterst nära att vinna US Open redan för tre år sen efter Djokovics diskning. Oväntade saker kan hända. Alcaraz framstår ju som ett fenomen, men att han ska vinna rubbet framöver är inte troligt. Även han kommer att få sin beskärda del av skador, för att inte tala om allt som kan hända inför en match. Dålig sömn, förkylning, bråk med flickvännen, ryggskott ... You name it.

Mitt tips:

Zverev 1
Tsitsipas 0
Ruud 0
Rune 5
Sinner 1
Rublev 0
Auger-Alliassime 3
Musetti 0

Djokovic vinner kanske Wimbledon i år, men sen vete fan om det blir så mycket mer. Det börjar gå fort för honom nu. Medvedev, absolut, men apropå psyken så inbillar han sig ju att han bara kan spela på hardcourt, och då minskar tillfällena. Auger-Aliassime var bäst i världen ett tag förra hösten, och även om han varit helt under isen i år (har haft skadeproblem) så borde han kunna vinna US Open nån gång och varför inte Wimbledon? Sinner har stått still lite och hamnat i bakvattnet bakom Alcaraz och Rune, och han känns mer begränsad som spelare än dessa. Men han är fortfarande ung, så jag är schyst och ger honom en GS ändå. Tsitsipas är ju bara att glömma med det loserpsyket och den svajiga backhanden. Ruud skulle nog kunna vinna om han fick möta en likasinnad i finalen, typ Tsitsipas eller Zverev (och vice versa), men hur stor är sannolikheten att det sker? Nej, för att kunna hota Alcaraz världsherravälde om fem, sex år krävs det nog att det kommer fram nya spelare, men vilka det är ser jag inte i kristallkulan.
Citera
2023-06-08, 17:31
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg

Frågan är:

Vilka av följande spelare vinner en GS någon gång under karriären?

Zverev
Tsitsipas
Ruud
Rune
Sinner
Rublev
Auger-Alliassime
Musetti

(Berrettini / Hurkacz / Fils? / whoever)

Ja, vad tror ni? Svårtippat, särskilt som Djokovic kommer vara med några år till, och Medvedev och framförallt Alcaraz många. Sen kan det ju komma nya namn också (som Fils).

Jag kör:

Zverev 3
Tsitsipas 0
Ruud 0
Rune 6
Sinner 2
Rublev 0
Auger-Alliassime 0
Musetti 0

Nån annan som vågar?

Känns som ni är för generösa, att killen med kepsen bak och fram skulle ta lika många GS som Edberg och Becker håller jag för osannolikt. Såhär tippar jag:

Zverev 1

Tsitsipas 0

Ruud 1

Rune 0 (Kan få fel här, är ju som alla andra imponerad av hans ungdomliga entusiasm, stora aptit på tennisframgångar, och lusten att ta stora skalper - som vinster mot Djokovic och Alcaraz. Men jag tror den där energin kommer att mattas av. Och under den där fernissan av geist finns inte tillräckligt med skicklighet och endurance för att vinna sju matcher i rad i bäst av 5 set. Inte som jag bedömer det iaf.)

Sinner 1

Rublev 0

Alex de Minaur 7

Auger-Aliassime 1

Musetti 0

Hurkacz 0

Taylor Fritz 1 (Killen har faktiskt ett stort spel i sig, verkar utvecklas fortfarande. Tror han plockar hem en Wimbledon-titel under karriären. Spelar övertygade på gräs, åkte ut i en knallhård kvartsfinal mot Nadal förra året efter supertiebreak i femte set. 40% av hans titlar har kommit på gräs. 2 titlar i Eastbourne, turneringen med det finaste gräset av alla.)

Khachanov 0 (Är imponerad över hur välförberedd han kommer till GS-turneringar på senare tid. Kvartsfinal som sämst senaste året. De tre senaste GS, alltså USO, AO och RG, har han presterat SF, SF, QF. Hatten av för det. Men han kommer nog aldrig gå hela vägen. Men förtjänar att vara med på min lista iaf, som typ tänkbar kandidat.)

Senast redigerad av TupolevTu-144 2023-06-08 kl. 17:51.
Citera
2023-06-10, 18:45
Medlem
Kul att Muchova kommit tillbaka så starkt efter skada, hon satte Swiatek på rejält prov i finalen i franska öppna. Jag skulle tro att Muchovas varierade och "luriga" spel och en bra serve och bra volley kan få ganska bra utdelning med det spelet i Wimbledon.
Citera
2023-06-11, 13:18
Medlem
ingetbranicks avatar
Det vore ju en rejäl knäpp på näsan på oss besserwissrar om Ruud tar sin första GS-titel redan i dag efter att vi sågat hans chanser att ta nån överhuvudtaget under karriären . (Okej, Tupolev gav honom en titel, men det var nog för att han tyckte synd om honom.)

Trots denna uppenbara prestigeförlust så håller jag nog en tumme för Ruud i dag ändå. Fast det vet jag först när matchen börjar. Om t.ex. Djokovic skulle få skadekänningar (eller kramp ) så väger så klart mina sympatier genast över till honom.
Citera
2023-06-11, 16:18
Medlem
Imorgon gör han comeback. Giocos svåraste utmanare på gräs i år: Milos Raonic. Spelar mot Kecmanovic i s’Hegortenbortenbusch
Citera
2023-06-11, 17:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Imorgon gör han comeback. Giocos svåraste utmanare på gräs i år: Milos Raonic. Spelar mot Kecmanovic i s’Hegortenbortenbusch

Då påminner jag om att Nick Kyrgios samtidigt gör comeback i Stuttgart ... Möter kinesen Wu Yibing.
Citera
2023-06-11, 18:47
Medlem
Citat:
The jet-set cheers for Novak! Among them are Kylian Mbappe, a French football player who plays for Paris Saint-Germain, Zlatan Ibrahimovic, a famous and recently former football player, and Tom Brady, according to many the best American football player in history, who has a special place. Namely, the legendary quarterback is in Novak Djokovic's box, right next to his wife Jelena and Nolet's closest associates.
https://tinyurl.com/2vcrxx3p
Citat:
With his win, the three-time Roland Garros titlist Djokovic also reclaimed the No. 1 spot in the Pepperstone ATP Rankings from Carlos Alcaraz, eclipsed Rafael Nadal as the oldest Roland Garros champion at the age of 36 years and 20 days and became the first man to win all four Grand Slam events at least three times.
https://www.atptour.com/en/news/djokovic-ruud-roland-garros-2023-sunday-final

Citat:
Vilken tennisspelare, och vilket mentalt monster han är, säger Discovery-experten Fredrik ”Fidde” Rosengren.
https://www.svt.se/sport/tennis/casper-ruud-novak-djokovic-franska-oppna-2023
Senast redigerad av Antonios 2023-06-11 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in