2023-06-08, 11:28
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Tydligen har man sett Leopard 2 på slagfältet och då kan väl man säga att offensiven är igång.

Pro-ukrainsk OSINT:are (bilder):

OSINTdefender
@sentdefender
Russian Sources have released Drone Images that reportedly show the Ukrainian Offensive yesterday near the City of Orikhiv in the Zaporizhzhia Region, in the Photos there appears to be at least 2 German-Produced Leopard 2 Tanks alongside a number of APCs including American M113 Armored Personnel Carriers that come “Under Fire” from Russian Artillery with multiple pieces of Equipment seeming to have been Destroyed. These Photos if True are the 1st Visual Confirmation that Leopard 2s are being used by Ukrainian Forces in Frontline Combat though nothing in the Photos show that either of the Tanks were Damaged or Destroyed with the Equipment that was hit by Russian Artillery seeming to be APCs or IFVs.
I have Analyzed all of the Photos in AI and Photoshop Checkers and none of them appear to be Edited and/or Altered in anyway besides the Watermark added by a Russian Channel.
Något är boinkat iaf:
Additional Photos from the Russian Artillery Attack on the Ukrainian Advance near the City of Orikhiv yesterday; again there is No Evidence to suggest that the Equipment on Fire are Leopard 2s although it is a possibility.
https://twitter.com/sentdefender/status/1666725274308706305?s=20
Citera
2023-06-08, 11:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja en s.k. "stark ledare" sitter ju bara så länge denna är just en "stark ledare". När denna inte längre är "stark" brukar han falla och någon (eller några) andra som är starkare ta över. Och ofast kan det gå väldigt fort dessutom. När korthuset väl börjar falla är det oftast väldigt svårt att stoppa det. Dessutom brukar de "starka ledarna" som försöker göra det agera alldeles för sent, förmodligen för att de vaknar upp inför verkligen alltför sent och även då inte har en klar bild av vad som egentligen sker omkring dem och därmed är oförmögna att agera på ett (från deras perspektiv) korrekt vis.

Men vilka ledare tänker du på konkret? Jag kan bara komma på Ceaușescu i Rumänien. Saddam, Khadaffi, Hitler, har ju alla avsatts efter utländska militära ingripanden. Är det inte extremt ovanligt att diktatorer blir avsatta av sina egna?
Citera
2023-06-08, 11:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Ryssarna har modifierat sitt uppträdande i fält till det bättre.

Under de här förberedande striderna har man kunnat se följande:

När ukrainska förband bryter igenom efter en kort artilleriförberedelse, så viker ryssarnas främre linje tillbaka ganska fort. Men numera har ryssarna ofta samlat en taktisk reserv bortom det ukrainska artilleriets porté. vilken snabbt kan rycka fram och förhindra att ukrainarna kan utnyttja vad de har vunnit och kanske avancera ytterligare. Detta betyder att ryssarna själva kan sätta in sitt artilleri när den ukrainska framryckningen stannar upp, vilket gör att förbanden ibland måste dras tillbaka.

Det här måste ukrainarna lösa genom att raketartilleri med längre räckvidd finns på plats när den ryska reserven påbörjar sin framryckning. Med drönare och salvpjäser borde den ryska taktiken kunna stävjas, tycker man.

Trots det ofattbara larm som florerar på den proryska sidan så anser jag att offensiven ännu inte har börjat på riktigt. Och vilka skäl har jag för det? Jo, tre saker:

1) Antalet ukrainska förband som hittills involverats är för få.

2) Inga angrepp av "penetrationskaraktär" har ännu utförts.

3) Förlusterna på båda håll verkar vara ganska måttliga.

Ukrainarna känner lite på sin motståndare, försöker förbättra sina utfallspositioner och låter de förband som ännu inte varit i strid (eftersom de är nybildade) få lära sig vad allt kommer att handla om. Att bli varse om en sådan sak som att ryssarna har ändrat sin taktik är en bra sak att få reda på så tidigt som möjligt, till exempel.
Citera
2023-06-08, 11:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Civilbefolkningen på Krim klagar på att det inte finns rent dricksvatten att tillgå. https://t.me/Donbas_Operativniy/42872 Dom skanderar ”ge oss vatten”

Det konstiga är att Ukraina hade kanalen avstängd 2014-2022 och på något vis fick de ju vatten då. Varför får de inte vatten nu?
Citera
2023-06-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att bilden är dålig hindrar inte att se att

luckan till höger finns inte, inga strukturer som påvisar detta
det finns en ytterligare en kant ovan bakpartiet som inte CV90 har
det finns ett klart fyrkantig formad struktur som ser ut som en öppning till vänster som inte finns på CV90
skydden för larvbanden är mer avlånga än CV90

Jag tycker det är svårt med den bilden. Vi vet inte heller vad Sverige eller UA kan ha skruvat på för extra på dom när det gäller paneler. Det fyrkantiga bak stämmer bättre än på andra möjliga fordon jag kan komma på som finns där. Om bilden visar sig vara spegelvänd vilket jag antar är fullt möjligt med tanke på att kvaliteten ser ut att kunna vara fotad från skärmar i flera led stämmer den också bättre med 90. Möjligen ett avgasrör uppe till vänster och luckan bortsprängd. Jag kommer inte bli säker med den bild som finns helt enkelt.
Citera
2023-06-08, 11:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Tydligen har man sett Leopard 2 på slagfältet och då kan väl man säga att offensiven är igång. Pro-ukrainsk OSINT:are (bilder): OSINTdefender
@sentdefender
I have Analyzed all of the Photos in AI and Photoshop Checkers and none of them appear to be Edited and/or Altered in anyway besides the Watermark added by a Russian Channel.
Något är boinkat iaf:
Additional Photos from the Russian Artillery Attack on the Ukrainian Advance near the City of Orikhiv yesterday; again there is No Evidence to suggest that the Equipment on Fire are Leopard 2s although it is a possibility.
https://twitter.com/sentdefender/status/1666725274308706305?s=20

Jag är inte så bra på stridsvagnar (Eller snarare jag är dålig på stridsvagnar), men vi får nog vänta på bättre bilder. När ryssarna har tagit fram sin videokamera från 1970 så blir jag alltid lite skeptisk. Bilderna är nog medvetet gryniga.
Citera
2023-06-08, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Kina kan göra vad fan de vill. Hela världen är totalt beroende av dom. USA har minskat sin inhemska produktionion med 80% sen 50-talet. Allt kommer från Kina. Finns inte en chans att man kan sätta någon ekonomiskt press på dom utan att begrava sig själva. Snacka om korkat påstående.

USA lyfte förövrigt många sanktioner redan ett par månader efter Ryssland gick in i Ukraina. De låter sin leksak Europa ta smällen, så tjänar det pengar under tiden på det hela.

Kina lever på våra investerade pengar, på vår teknologi och på lånad tid, utlånad av oss det kollektiva väst. En stenhård militärdiktatur kan aldrig tävla med fria världen. Världens största open air prison, hela världens tvångsarbetsläger i princip.
Citera
2023-06-08, 11:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Det här med ryssarnas gryninga bilder på allt möjligt. Här är först en bild på en stridsvagn från första världskriget. Sedan en bild på en stridsvagn från ryssar mer än hundra år senare. Snälla rara ryssar köp bättre kameror!
https://s.wsj.net/public/resources/images/BN-CG764_0408WW_G_20140408073134.jpg
https://twitter.com/sentdefender/status/1666725274308706305/photo/3
Citera
2023-06-08, 11:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är inte så bra på stridsvagnar (Eller snarare jag är dålig på stridsvagnar), men vi får nog vänta på bättre bilder. När ryssarna har tagit fram sin videokamera från 1970 så blir jag alltid lite skeptisk. Bilderna är nog medvetet gryniga.
Det är i alla fall inte AMX-10 eller skördetröskor som det har varit förut när dom har skrutit om att dom har plockat Leoparder..
Citera
2023-06-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Haha, du länkar alltså till en sida som heter rusi.org för att försöka bevisa något? Hur dumma tror du att folk är?

Att du har fel är uppenbart då HIMARS alltid når sina mål. HIMARS används förövrigt mot ryska skyttegravar nu.
Rusi är ett brittiskt forskningsinstitut
https://www.rusi.org/
Citera
2023-06-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det konstiga är att Ukraina hade kanalen avstängd 2014-2022 och på något vis fick de ju vatten då. Varför får de inte vatten nu?

De fraktade in vatten från Ryssland har jag för mig.
Citera
2023-06-08, 11:53
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
De fraktade in vatten från Ryssland har jag för mig.

Ja, det finns tydligen vattenledningar längs med Kertj-bron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in