Det här har Michael Kofman att säga om dammen.
"I doubt it will have a significant impact on UA mil operations. The Khakovka dam is at least 100 miles from where much of the activity might take place at its closest point."
"A Ukrainian cross-river operation in southern Kherson, below the dam, was always a risky and therefore low-probability prospect. There is no evidence that such an operation was under way" (Se länk nedan)
Flera skribenter skrev I går att Ukraina tänkte anfalla över floden. Jag undrar också vilka bevis som fanns för det. Jag har inte sätt något. Sovjet unionen må ha varit duktiga att ta sig över floder. Men jag tror varken Ryssland eller Ukraina är lika duktiga
"Destroying the dam does not substantially shorten Russian lines, or make defense much easier, although it does make a UA cross-river operation exceedingly difficult in that area. But, the flood will likely also destroy the initial line of Russian entrenchments along the river." (Se länk nedan)
Det här får mig att trå att Ukrainska säkerhetstjänsten har rätt - Det skedde under panik av något skäl. Eller så var det en olyckshändelse. Mineringen självantände
"If the Ukrainian plan is to break through RF lines in Zaporizhia and advance to the ground lines of communication from Crimea, or sever the 'land bridge' (and I won't speculate as to what it might be), the resultant flooding is unlikely to impede such an operation." (Se länk nedan)
Helt rätt varför gå över floden. De ryska soldaterna där kommer få det mycket svårt med logistiken on Uraina anfaller vid Zaporizhia och lycaks bryta igenom.
"This is an ecological and humanitarian catastrophe, with long term economic implications for the region, for which Russia is responsible," (Se länk nedan)
Jag undrar om han menar att det är ryssarnas fel för de kontrolerade dammen, anföll Ukraina eller om de aktivt planerade spränga den nu.
https://twitter.com/KofmanMichael/status/1666477698607087616