2023-04-08, 13:42
Medlem
Är »pissa» i stället för »kissa» en anglicism?
Citera
2023-04-08, 17:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Är »pissa» i stället för »kissa» en anglicism?

Nej, det fanns i fornsvenskan och är en onomatopoetisk form.
Citera
2023-06-07, 19:18
Medlem
HotPopcorns avatar
Nu hände det igen. Läste en text om ostar och stötte på följande:

Citat:
Dessutom fryser de flesta ostar i denna kategori ganska bra.

Är det inte en anglicism att använda ett verb i aktiv form istället för passivt? Ostar fryser mig veterligen inte. Känns som en dålig maskinöversättning när man läser något sådant, även fast resten av sidan inte gav det intrycket.

"Dessutom fryses de flesta ostar ... med gott resultat" tycker jag hade varit bättre svenska.
Citera
2023-06-07, 23:20
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn

Är det inte en anglicism att använda ett verb i aktiv form istället för passivt? Ostar fryser mig veterligen inte. Känns som en dålig maskinöversättning när man läser något sådant, även fast resten av sidan inte gav det intrycket.

"Dessutom fryses de flesta ostar ... med gott resultat" tycker jag hade varit bättre svenska.

Eller ”dessutom går de flesta ostar bra att frysa”, på naturlig och ledig svenska.
Citera
2023-06-07, 23:42
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:

Skriver man "även fast" ska man nog inte anmärka så mycket på andra anglicismer, mycket värre än så blir det inte.
Citera
2023-06-08, 10:38
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Skriver man "även fast" ska man nog inte anmärka så mycket på andra anglicismer, mycket värre än så blir det inte.

Är det en anglicism du stör dig särskilt på? Själv har jag aldrig uppfattat det som en sådan, eller överhuvudtaget reagerat på att det skulle vara konstigt. Kanske har funnit med så länge att jag i min ungdomliga ålder fått med mig uttrycket sedan tidigt, och att man måste vara riktigt lastgammal för att störa sig på det.
Citera
2023-06-08, 13:03
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Är det en anglicism du stör dig särskilt på? Själv har jag aldrig uppfattat det som en sådan, eller överhuvudtaget reagerat på att det skulle vara konstigt. Kanske har funnit med så länge att jag i min ungdomliga ålder fått med mig uttrycket sedan tidigt, och att man måste vara riktigt lastgammal för att störa sig på det.

Ja, jag tycker som sagt att det är en av de värsta.
Even though på engelska blir "även om" eller "fastän" på svenska, inte det olyckliga "även fast".
Det har förekommit länge men blivit mycket vanligare på senare tid. Jag har gjort korrekturläsningar och språkgranskningar i ganska många år och har därför sett utvecklingen.
Citera
2023-06-08, 14:20
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ja, jag tycker som sagt att det är en av de värsta.
Even though på engelska blir "även om" eller "fastän" på svenska, inte det olyckliga "även fast".
Det har förekommit länge men blivit mycket vanligare på senare tid. Jag har gjort korrekturläsningar och språkgranskningar i ganska många år och har därför sett utvecklingen.

Hur fasansfullt ”även fast” än är, har jag aldrig uppfattat det som en anglicism. Horrören började spridas redan för 25 år sedan och jag skulle ingalunda bli förvånad om dess proveniens är någon annan än anglicismernas missljudande fatabur.
Citera
2023-06-08, 19:53
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Hur fasansfullt ”även fast” än är, har jag aldrig uppfattat det som en anglicism. Horrören började spridas redan för 25 år sedan och jag skulle ingalunda bli förvånad om dess proveniens är någon annan än anglicismernas missljudande fatabur.

Det är den enda typ av förklaring till eländet som står att finna. Frågar du folk som skriver eller säger "även fast" så är den enda förklaringen bortsett från "jag gör det för att andra gör det" att det är en dålig försvenskning av det engelska "even though".
Citera
2023-06-08, 23:00
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Det är den enda typ av förklaring till eländet som står att finna.

Nej, inte alls. Svenskan har traditionellt haft de korrekta och semantiskt närliggande koncessiva subjunktionerna även om och fastän vid sidan av den korrekta och semantiskt närliggande adversativa konjunktionen fast. En sådan morfologisk och semantisk närhet, i ett språk som inte alltid skiljer syntaktiskt på huvudsatser och bisatser, på subjunktion och konjunktion, bäddar för lexikal kontamination på rent inhemska grunder. Om du söker i t.ex. Kungliga bibliotekets tidningsdatabas eller Litteraturbanken kommer du att hitta exempel på även fast som kronologiskt föregår engelskans ställning som modespråk och maktfaktor.
Citera
2023-06-29, 14:52
Medlem
Skåda följande rubrik: (FB) Mest 'bang for the buck' (prisvärt) elgitarr audioamp till laptop.

Inte nog med att TS brukar en engelsk fras i en svensk mening, utan han gör även klart för oss alla att den engelska frasen är helt onödig genom att sätta det korrekta svenska ordet inom parentes precis efter. Frasen användes alltså inte ens för att det svenska ordet hade glömts bort, utan TS skulle bara tvunget blanda in engelska i det svenska språket.

Sedan kan man även störa sig på att TS skrev "prisvärt" istället för "prisvärd".

Vad är det för idioter vi har på det här forumet, egentligen!?
Citera
2023-06-29, 20:48
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Varför skriver majoriteten på Flashback ”top 10” och inte bara topp 10?

Se här till exempel: (FB) Skvaller om tennisspelaren Mikael Ymer

Mig veterligen betyder top på engelska exakt samma sak som topp gör på svenska. Därför borde väl det naturliga vara att skriva topp 10 (eller vilken siffra det nu rör sig om).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in