2023-06-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Haha, vad ni går igång på klippningarna och vinklingarna tv4 gjort på de olika personerna och situationerna. Vad har de tagit med och vad har de inte tagit med? Ni har ju inte en aning om vad som försiggår, egentligen. Och vilka personerna är och vad de har varit med om och som präglat dom. Och ändå så är det inlägg efter inlägg med tyckanden och dömanden.

Jag har full förståelse om Arvid har dåliga erfarenheter av alkohol från sin barndom, och den medföljande otryggheten. Ida vill bli accepterad som hon är säger hon. Men förhållanden går ut på att anpassa sig till varandra, och är osunda alkoholvanor och medföljande personlighetsförändringar en stor grej så är det bara att dra sig ur om den andre framhärdar och man själv inte gillar det. De är ju inte tonåringar längre... Kerstin får nog ta ett steg tillbaka, hon gillar att flippa ut verkar det som, om man följt programmet. Om de nu klippt rätt och gestaltat Ida rätt.

Det kan ju vara kluvet för en person som är mitt i passionen att dra sig ur när negativa personlighetsmönster framträder mer och mer och som man inte vill leva med. Man både vill och inte vill. Passionen brukar lägga sig och då kan allt förändras.

Det är inte förståeligt att vara oförmögen se skillnad mellan sina föräldrars och Idas alkoholintag. Hans reaktion är inte rationellt vilket går stick i stäv med hans ambition att hela tiden framstå som logisk och samlad.
Citera
2023-06-07, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Först tycker du att andra går igång på klippningarna och vinklingarna och att ingen har en aning egentligen.
Låt mig säga att den åsikten inte åldrades väl när du direkt efter i samma inlägg gör egna antaganden efter de klipp du sett
Alltså kom igen, lite bättre närminne har du väl än att säga emot dig själv i ett och samma inlägg.

Jo jag vet, tänkte på det när jag skrev. Men valde utifrån vad de själva har sagt så att det inte skulle ha med klippningen att göra. Det var ju tydligt och klart vad Arvid menade och varför han blev obehaglig till mods. Och att Ida gillar att bete sig gränslöst när hon blir full har inte heller så mycket med klippningen att göra anser jag. Hon står ju för det själv enligt vad hon själv sagt.

Så det är svårt att bedöma, men en uppfattning får man ju och i vissa fall reflektioner kring att bara vissa delar visas upp.
Citera
2023-06-07, 18:41
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Jo jag vet, tänkte på det när jag skrev. Men valde utifrån vad de själva har sagt så att det inte skulle ha med klippningen att göra. Det var ju tydligt och klart vad Arvid menade och varför han blev obehaglig till mods. Och att Ida gillar att bete sig gränslöst när hon blir full har inte heller så mycket med klippningen att göra anser jag. Hon står ju för det själv enligt vad hon själv sagt.

Så det är svårt att bedöma, men en uppfattning får man ju och i vissa fall reflektioner kring att bara vissa delar visas upp.

Jag har aldrig hört att Ida uttalat att hon blir gränslös.
Citera
2023-06-07, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Det är inte förståeligt att vara oförmögen se skillnad mellan sina föräldrars och Idas alkoholintag. Hans reaktion är inte rationellt vilket går stick i stäv med hans ambition att hela tiden framstå som logisk och samlad.

Barndomens traumatiska upplevelser sätter såna spår så de är varken logiska eller rationella i livets situationer som väcker upp dem. Det blir bara en traumatisk känsloreaktion som styr en antingen undermedvetet eller medvetet. Arvid är medveten om sin reaktion och väljer att uttrycka den i hopp om förståelse.

Har man inga barndomstrauman, eller har förträngt dem, så är det kanske svårt att förstå hur verkliga minnesbilderna och känslan är och hur lätt det är att man till varje pris vill skydda sig från det som återuppväcker dem.
Citera
2023-06-07, 18:47
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Man kan dock ha mer sympati med Carros drickande eftersom det är någon form av självmedicinering. Idas drickande däremot handlar mer om narcissism, redan nu kräver hon att Arvid ska omfamna det och den jävla flaskan ska ha sin självklara plats på piedestalen.

Okej, du har fulat ut dig så många gånger i tråden nu att det står helt klart att du är ett troll. Igår skrev du nåt i stil med att Arvid har ett redigt paket, det såg du genom byxorna. Före dess var jag inne på att du trollade men kunde inte bestämma mig eftersom det finns normal-knepiga personer i mängder och du skulle ju kunna vara en av dem.
Men inlägget om Arvids genitalier avgjorde saken. Jag ska ignorera dig och råder andra att gör detsamma. Inget du skriver tar jag seriöst. Tack och hej
Citera
2023-06-07, 18:48
Medlem
Citat:

Vi vet ju faktiskt inte heller vad de valt att inte ta med. Det kanske fanns bra anledningar till att Arvid kände sig illa till mods där.
Citera
2023-06-07, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag har aldrig hört att Ida uttalat att hon blir gränslös.

Om du ser om avsnitten så är det den uppfattningen man får, att hon blir det (Kerstin) när hon blir full. Kanske för att jag själv varit gränslös som jag kan se det beteendet. Sprit-Karin, var det det hon kallade sig för i samtalet med sin kompis? Eller var det det andra namnet som jag inte kommer ihåg? Där spriten går in går förnuftet ur, det är väl känt? Och hon duckar inte för att supa till, hon gav nåt exempel vad hon ville göra med kompisarna på nåt uteställe. Klart man blir gränslös när man blir tillräckligt full, och hon gillar att släppa loss. Det såg man redan i första programmet.
Hon har själv inte använt det ordet, men jag känner igen beteendet och den gränslösa känslan. Inget ont i det om man gillar det livet, tonårslivet som hon verkar leva kvar i. Men det är ju bara den uppfattning man får. Sen känner jag också igen mentaliteten från supandet i Norrland, kommer själv från samma område som hon. Så det lever hon kvar i, supandet och Kerstin som kommer fram. det är ju inget hitte-på. Det står hon ju för. Samtidigt är det bara en bild som tv4 förmedlar, vi har ju inte sett henne dyngfull framför kameran. För jag antar att det är det hon menar med Kerstin. Men det är bara vad jag tror utifrån programmet och det hon sagt.
Citera
2023-06-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ok, är det så. Kanske är lättare att leva med sådana kvinnor än i ett förhållande i djupare samförstånd. Livet har så många faser, vet själv när jag var ung och osäker och hur jobbigt det var i kärleksförhållanden. Tur att den tiden är över.

Det är det här klassiska mönstret att kvinnor gifter sig uppåt medan män gifter sig neråt.

Någon skrev att Lina är uppvuxen i rika förhållanden och någonstans där förlorade Alex sitt enda triumfkort att han är mer framstående i karriären. För i Linas bok är hon av högre samhällsklass än Alex. Hon blev säkert irriterad på parhelgen då hon insåg att hon mycket hellre hade blivit ihopparad med Fredrik eller Arvid.
Citera
2023-06-07, 19:09
Avslutad
Citat:

Hon beter sig inte gränslöst din misogyna #%^*. Arvid säger att hon gör det, lär dig tänka själv och inte bara köpa vad nån realitydeltagare säger om en tredje person. Ida gjorde ingenting konstigt på festen under parhelgen. Hon stack inte ut från mängden men Arvid skiljde ut henne från mängden och pekade på henne. Ida betedde sig också helt enligt normerna på bröllopsfesten, alla runt henne gjorde exakt vad hon gjorde.
Citera
2023-06-07, 19:11
Avslutad
Citat:
Barndomens traumatiska upplevelser sätter såna spår så de är varken logiska eller rationella i livets situationer som väcker upp dem. Det blir bara en traumatisk känsloreaktion som styr en antingen undermedvetet eller medvetet. Arvid är medveten om sin reaktion och väljer att uttrycka den i hopp om förståelse.

Har man inga barndomstrauman, eller har förträngt dem, så är det kanske svårt att förstå hur verkliga minnesbilderna och känslan är och hur lätt det är att man till varje pris vill skydda sig från det som återuppväcker dem.

Det har inte med saken att göra. Dom flesta misshandlare i relationer skyller på barndomstrauman tex. Jag har själv en förälder som är nykter alkoholist och har arbetat med medberoendet i många år mellan 16-30 år ungefär. Det är absolut INTE ok att trycka ner och kontrollera sin partner och skylla på att ens förälder är alkoholist.
Citera
2023-06-07, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Vi vet ju faktiskt inte heller vad de valt att inte ta med. Det kanske fanns bra anledningar till att Arvid kände sig illa till mods där.

Det är Baluba vi talar om, dom mjölkar alla tillfällen till ”drama”. Ta inte en duperande persons skitsnack om sin fru på allvar när du inte sett det med egna ögon.
Citera
2023-06-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det har inte med saken att göra. Dom flesta misshandlare i relationer skyller på barndomstrauman tex. Jag har själv en förälder som är nykter alkoholist och har arbetat med medberoendet i många år mellan 16-30 år ungefär. Det är absolut INTE ok att trycka ner och kontrollera sin partner och skylla på att ens förälder är alkoholist.

Håller med om det. Men vissa här inne är otroligt känsliga. Arvid har inte tryckt ner Ida. Det är en befängd anklagelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in