2023-06-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Fel. Bland samtliga de fall jag känner till där kvinnan lämnat mannen, är det för att mannen inte hjälper till hemma med hushållsbestyr och gemensamma barn. Han jobbar och sköter sina intressen och är lite macho i sitt sätt mot sin fru. Hon säger till, han ändrar sig en stund, men återgår sedan till samma stil som innan. Osv. Tills hon tröttnar på att han inte hjälper till något, utan överlåter allt till henne. Och så begär hon skilsmässa.

Visst: en man ska givetvis ha god självkänsla och veta vilken riktning han själv har i livet. Men att inte kunna anpassa sig till frugan gör att han blir ensam.

Du ser ju på Stina och Fredrik. Fredrik verkar lugn och stabil, veta vad han vill och har även en fin anpassningsförmåga. Iaf. i det vi får se. Stina verkar uppriktigt uppskatta honom.

Ni pratar ju om olika saker.

Kvinnor lämnar män som inte bidrar. Det ser man i dina exempel.

Samtidigt lämnar kvinnor mesar. Där kommer det in som mendokse pratar om.

En bra man bidrar mycket men han har också stor integritet och bra självförtroende.
Senast redigerad av Keus 2023-06-07 kl. 17:35.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Vad du är attraherad av är irrelevant.

Du är kvinna så du grundar allt i dig själv och i din egen upplevelse. Det är i princip omöjligt för dig att känslomässigt sätta dig utanför dig själv och se på saker ovanifrån.

Jag förklarar hur jag tror män och kvinnor fungerar och ditt svar är att du inte skulle kunna vara attraherad av sådana som mig och att tjejer som är det förmodligen har dålig självkänsla?

Jag försöker inte göra dig attraherad av mig, jag försöker skriva det jag tror är sant.

Du har talat i väldigt generella termer om hur du behandlar kvinnor och som att alla kvinnor vill bli behandlade så som du beskriver. Och jag säger bara att sorry, jag är inte attraherad av män som dig då jag anser att det du har beskrivit inte är nåt annat än brist på lyhördhet och respekt för andra. Och att det t om kan bli ett förtryck av det hela, man ska bryta ner andra. Dina ord faktiskt. Jag tror inte att det leder till nåt bra. Den unga tjejen blir äldre och kommer att försöka hitta sig själv och vilken världsbild hon vill ha och vilka värderingar hon vill ha. Människor är inte nåt som man programmerar enligt eget välbefinnande som du tycks tro...

[/quote]som man måste bryta ner för att sedan kunna bygga upp en flickvän eller fru som man uppskattar[/quote]
Senast redigerad av sirsia0 2023-06-07 kl. 17:40.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Du har aldrig hört talas om män som gifter om sig efter att hustrun dött? Eller skilt sig och gift om sig och den första hustrun dör? Och att den nya då räknas som en bonusmamma som blir medbjuden på bröllop och kan tacka nej av olika anledningar? Alla kanske inte är mediekåta eller så har Ida kanske en dålig relation med sina närmaste. Who knows...

Äckligt att han ens står och snackar om Ida med en skvallertidning och insinuerar grejer som kan tolkas hur som helst.
Citera
2023-06-07, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Äckligt att han ens står och snackar om Ida med en skvallertidning och insinuerar grejer som kan tolkas hur som helst.

Tolkningar faller ju på en själv, de flesta tolkar det väl som att hennes närmaste inte ville komma. Sen vet man ju inte hur reportern har vridit till det i en sån blaska. De är bara ute efter sensationsartiklar för de ger pengar.
Citera
2023-06-07, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Arvid tycker alltså att Ida får inte ta några klunkar sprit när hon är på fest men för hans egen del är det okej att han sover tillsammans med sina ex när han är borta från henne. Har nog aldrig stött på en person som har så sjuka krav på andra men inte på sig själv. Ida är alldeles för bra för honom och borde hålla sig borta från honom, han är ju helt klart psycho.

Lina är väl näst största psychot som söker magi, men pga hennes hälsotillstånd fick smekmånaden ställas in. Det är kanske svårt med magi när den ena parten inte gör det lätt med romantik pga hennes hälsotillstånd, något Alex stoiskt stått ut med. Sedan är hon politisk kommisarie hemma hos Alex och bestämmer vilka böcker han får lov att läsa. Här borde Alex lämna henne fortare än kvickt. Viss komik i att de parat ihop chefen för en akutavdelning med någon som är sjuk, egentligen borde ju Lina göra vad som helst för att hitta en person med så lämpligt yrke,

Det enda rimliga paret är Stina & Fredrik. Här har programmet lyckats hitta två icke-psychon, två bra personer som är sympatiska och som man vill väl.

Det har iofs jag stött på i många, många år genom mitt tidigare arbete, men visst är det helt knäppt. Titta på Alex som är tacksam för vad som helst med Lina, är extremt schysst och tillmötesgående (precis som Ida är). Alex hade ju kunnat snacka massa skit om Lina i synk precis som Agust hade kunnat göra om Carro, men den enda mannen som gör det är han som fått den bästa, jämte Stina, kvinnan som tar ansvar för sina känslor, är högpresterande, rolig och vacker… Otacksamme jävel… (Arvid alltså)
Citera
2023-06-07, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ni pratar ju om olika saker.

Kvinnor lämnar män som inte bidrar. Det ser man i dina exempel.

Samtidigt lämnar kvinnor mesar. Där kommer det in som mendokse pratar om.

En bra man bidrar mycket men han har också stor integritet och bra självförtroende.

Och en bra kvinna har stor integritet, är trygg i sig själv och har bra självkänsla. Människor som bara har bra självförtroende men dålig självkänsla, de försöker ofta trycka ner andra för att själv må bättre.
Citera
2023-06-07, 17:46
Avslutad
Citat:
Tolkningar faller ju på en själv, de flesta tolkar det väl som att hennes närmaste inte ville komma. Sen vet man ju inte hur reportern har vridit till det i en sån blaska. De är bara ute efter sensationsartiklar för de ger pengar.

Hur vet du vad dom flesta tolkar? Arvid är och snackar i skvallerpressen för jämnan, sjukt mediakåt. Bara Carro och möjligtvis Lina som håller jämna steg där. Ida håller inte på och uttalar sig tvetydigt om Arvid i media. Tex i programmet har hon inte sagt ett ont ord om Arvid (eller nån annan) EN enda gång. Det hade hon lätt kunnat göra. Tex lär ju kamerateamet ha pressat henne på en kommentar om Arvids avslöjande att hans söndertjatade egentid spenderades hemma hos ett ex, med övernattning. Hon sa inte ett enda ord om det i synk. Eller om hans pedanteri eller sjuka krav. Arvid däremot har öppnat och visat hennes bestickslåda demonstrativt, anmärkt på hennes lägenhet och kök, påstått att han kommer få dra det tyngsta lasset i hushållet, avslöjat något hon fnissigt sagt emellan dom (grejen med ”Kerstin”). Det har hon sagt i ett privat samtal men Arvid bara avslöjar det inför hela Sverige och gör antagligen ett privat internskämt mer problematiskt än det är. Det där valde inte Ida att säga själv. Jag vet ingen i programmet tidigare som suttit i synk och avslöjat privata detaljer deras match delat med dom.
Citera
2023-06-07, 17:52
Avslutad
Citat:
Det har iofs jag stött på i många, många år genom mitt tidigare arbete, men visst är det helt knäppt. Titta på Alex som är tacksam för vad som helst med Lina, är extremt schysst och tillmötesgående (precis som Ida är). Alex hade ju kunnat snacka massa skit om Lina i synk precis som Agust hade kunnat göra om Carro, men den enda mannen som gör det är han som fått den bästa, jämte Stina, kvinnan som tar ansvar för sina känslor, är högpresterande, rolig och vacker… Otacksamme jävel… (Arvid alltså)

Vad har han snackat för massa skit om Ida? Det enda jag vet är att han har uttryckt att han inte gillar när folk blir en annan personlighet när de dricker på grund av barndomsminnen, att han inte vill att hans barn ska får uppleva det (vilket jag tycker är helt rimligt) och att hennes föräldrar inte ville komma på bröllopet (i Häntblaskan). Vad är det för konstigt med det, blåser du inte upp en fjäder till en höna nu? Du får gärna beskriva vad det är som är så hemskt som han har sagt om henne, för jag vet inte trots att jag sett programmen.
Citera
2023-06-07, 17:57
Medlem
Citat:
Och en bra kvinna har stor integritet, är trygg i sig själv och har bra självkänsla. Människor som bara har bra självförtroende men dålig självkänsla, de försöker ofta trycka ner andra för att själv må bättre.

Skillnaden är att män inte lämnar kvinnor eller väljer bort kvinnor för att de har dåligt självförtroende eller brist på integritet.
Citera
2023-06-07, 17:58
Avslutad
Citat:
Kan ni ta er off-topic diskussion privat istället?

Varför då, första gången jag svarar Keus. Du får väl bara bläddra förbi om du inte orkar läsa. Själv verkar du vara en grälsjuk en, som bara gillar att hacka på andra. Jag brukar bara bläddra förbi dina inlägg, ger inget att läsa dom. Så du kanske gillar att tysta andra också som inte behagar dig. Men det funkar inte så på FB. Bläddra förbi bara, jag missade att jag svarade på ditt inlägg. Sorry.
Citera
2023-06-07, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Skillnaden är att män inte lämnar kvinnor eller väljer bort kvinnor för att de har dåligt självförtroende eller brist på integritet.

Ok, är det så. Kanske är lättare att leva med sådana kvinnor än i ett förhållande i djupare samförstånd. Livet har så många faser, vet själv när jag var ung och osäker och hur jobbigt det var i kärleksförhållanden. Tur att den tiden är över.
Citera
2023-06-07, 18:24
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Haha, vad ni går igång på klippningarna och vinklingarna tv4 gjort på de olika personerna och situationerna. Vad har de tagit med och vad har de inte tagit med? Ni har ju inte en aning om vad som försiggår, egentligen. Och vilka personerna är och vad de har varit med om och som präglat dom. Och ändå så är det inlägg efter inlägg med tyckanden och dömanden.

Jag har full förståelse om Arvid har dåliga erfarenheter av alkohol från sin barndom, och den medföljande otryggheten. Ida vill bli accepterad som hon är säger hon. Men förhållanden går ut på att anpassa sig till varandra, och är osunda alkoholvanor och medföljande personlighetsförändringar en stor grej så är det bara att dra sig ur om den andre framhärdar och man själv inte gillar det. De är ju inte tonåringar längre... Kerstin får nog ta ett steg tillbaka, hon gillar att flippa ut verkar det som, om man följt programmet. Om de nu klippt rätt och gestaltat Ida rätt.

Det kan ju vara kluvet för en person som är mitt i passionen att dra sig ur när negativa personlighetsmönster framträder mer och mer och som man inte vill leva med. Man både vill och inte vill. Passionen brukar lägga sig och då kan allt förändras.

Först tycker du att andra går igång på klippningarna och vinklingarna och att ingen har en aning egentligen.
Låt mig säga att den åsikten inte åldrades väl när du direkt efter i samma inlägg gör egna antaganden efter de klipp du sett
Alltså kom igen, lite bättre närminne har du väl än att säga emot dig själv i ett och samma inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in