Citat:
Ursprungligen postat av
Tandan
Och även om du tänker att nu minsann så skall jag göra tvärtemot det jag vill och även gör det, så är även denna handling determinerad. Även fast du i ögonblicket upplever dig själv som ett jag som är fritt så är det till syvende och sist bara komplexa hjärnprocesser.
Det har dock inget med saken att göra.
Fri vilja och determinism är två sidor av samma mynt.
Fri vilja är inget man
har eller
inte har. Det är en språklig
symbol.
De "komplexa hjärnprocesserna" har medvetandet inte tillgång till. Vi använder istället
symboler när vi kommunicerar.
Allt detta är uppbyggt kring ett socialt system där vi betraktar oss som handlande agenter.
Och när handlande agenter kommunicerar sker det med "symboler".
Vilja och
ansvar är exempel på såna symboler.
Självklart pratar vi om ett
deterministiskt system här.
Det säger sig självt att om vi kan beskriva vår verklighet bäst i deterministiska termer så kommer det sociala system (i vilket vi är handlande agenter) som utvecklats i samma verklighet att bruka den deterministiska modellen. Om vi gör A leder det till B. Om vi vill undvika B så gör vi inte A etc.
När vi väljer en handling framför en annan så är det självklart under inflytande av "komplexa hjärnprocesser", men eftersom de är dolda för oss så använder vi symboler när vi ska kommunicera vad vi gör. Vi säger att vi
ville handla som vi gjorde. Vad skulle vi annars säga? Skulle vi spotta ut en fullständig karta över biljontals neurala interaktioner? Nej vi generaliserar istället så att våra sociala interaktioner blir hanterbara. Och då pratar vi om sånt som
ansvar och
handlingar även om det kan betraktas som
fiktioner. Det spelar ingen roll att det är fiktioner, det är fortfarande symboler som leder vidare till handlingar i systemet som annars aldrig skulle inträffa. Eller se det såhär; allt är grenar i ett deterministiskt "träd". Symbolen fri vilja sitter där den sitter på sin gren och gör "trädet" till det träd det är.