Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Tack. Det jag har läst mig till är
1 Det fanns skador på dammen (Från den gamla explosionen?)
Det är möjligt, både ryssar och ukrainare har ju sprängt hål i/bort delar av vägbron som löper längsmed den.
Citat:
2 April/Maj Först tömde Ryssland nästan dammen sen så höjde man vattennivån så det rann över.
japp. såg någon graf tidigare. svårt att veta varför ryssarna gjort som de gjort. förstår ju iden med att höja vattennivån för att få bort ukraina från alla öar de tagit i floden nedströms, men att spränga bort den fattar jag inte, kan vara så enkelt att de inte tror de kommer hålla den sidan av floden speciellt länge till. och då finns där ju en poäng antar jag.
Citat:
3 Sen förstördes dammen.
Ja. enligt ryssarnas första rapporter utan beskjutning av området.
Citat:
4 Översvämning
Om någon har något mer och kan förklara är jag glad.
nä det stämmer nog.
på kort sikt (nåja hyffsat lång sikt, det kommer ju vara rätt lerigt och "träskigt" även när vattenflödet är jämt i hela den odammade floden) så kan man ju inte korsa floden nedanför dammen någon större omfattning. så det är ju 70km front som kommer vara hopplös att anfalla över för ukraina.
i gengäld så kommer ju floden norr om dammen bli "mindre bred" om någon vecka.
Tror dock inte det vara någon stor genialisk stridsplan av ryssarna. det är ju själkvklart att man inte vill ge ukraina än intakt eller solid betongstruktur att kontrolera som överfart vid en eventuell offensiv i kherson oblast.