Jag lyssnar på flera militära experter (amerikanska) och alla säger att Ryssland har inte längre någon offensiv förmåga. Om inte Ukraina har det så kan det sluta som Irak-Iran kriget tills någon efter x lång tid lyckas bygga upp det. Så vi får se hur det går för Ukraina. Jag blev lite mer negativ efter läst detta
https://warontherocks.com/2023/06/what-the-ukrainian-armed-forces-need-to-do-to-win/
Risken är att det finns för mycket Sovjet unionen kvar i Ukrainska armen. Så det kommer ner till kan man lära gamla hundar att sitta. Ryssland har misslyckats kapitalt, men de hade inte hjälp av NATO. Problemet för Ukraina är ju tidsfaktorn. Dessutom har båda sidor förlorat sina bästa soldater. Det är helt normalt i ett modernt krig. Sen tar det tid att lära nya soldater. Ryssland struntade i det och gick tillbaks Rysslands "gamla" sätt att kriga. Men även de verkar få slut på sådana (fängelsekunder) de kan offra. Man ska komma i håg att i Sovjet unionen blev folket riktigt upprörda efter förlusterna i Afghanistan.
Så vi får se hur den Ukrainska offensiven går. Det kan sluta med total katastrof för Ryssland till ingenting.
När det gäller dammen så börjar jag tro på två möjliga scenarion.
1 Ukrainska säkerhetstjänstens version - Ryssland gjorde det i panik - Det finns saker som talar i mot det. Till ex har dammen varit överfull i cirka månad. Vatten har runnit över slussportarna. Normalt ska det inte få dammen att rasa
2 Skador fick dammen att rasa. Det fanns äldre skador, sen när ryssarna först sänkte nivån till dammens lägsta nivån sen till den högsta under månad fick den skadade dammen att rasa. Frågan är så fall varför höjde ryssarna nivån så kraftigt under en månad. Kanske för höja vattenståndet högre upp. Vissa ukrainska öar blev långsamt översvämmade.
https://twitter.com/davidhelms570/status/1655588357475278856
Men man kan vänta och se vad som kommer ut. Det samma gäller Nordstream. Det sista nu är ju att
1 USA kände till de Ukrainska planer
2 Tyskarna DNA-testar ett barn för att se om barnets far (Ukrainare) var med på båten.
Jag fattar inte varför folk skulle bli upprörda om Ukraina sprängde Nordstream. Det är krig! Och det gäller att stoppa Ryssen. Då var det väl bra att spränga Nordstream för tvinga Europa ta sida. EU och Tyskland behövde ju uppenbart en spark i baken. Det dåliga, om det är Ukraina, är ju att de riskerar att åka fast.
Det sagt Det kan fortfarande Ryssland som ligger bakom Nordstream.