2023-06-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanjati.
,
Serber har ingen dokumenterad migration till balkan, utan nämns för första gången när de redan befinner sig på balkan. Det finns ingen serbisk folkgrupp någon annanstans.

Men titta, du ljuger igen.
"Den slaviska dominansen är framträdande på Balkan från och med 600-talet. Stora grupper av slaver hade sedan slutet på 500-talet strömmat ner på Balkanhalvön från nordost. En del var på plundringståg, men lejonparten var kolonisatörer och jordbrukare. Det förmodas att slovenerna tillhörde denna första våg av slaver som på 500-talet slog sig ner i dagens Slovenien och i det österrikiska Karantania, Kärnten (slovenerna betraktar Kärnten som sin ”kulturvagga”). Runt år 600 befolkade slaverna även dagens Bulgarien, Serbien, Bosnien och norra Grekland. Kort därpå, under 620-talet, kom ytterligare två slaviska stammar till Balkan, kroater och serber. Enligt bysantinska källor hade Konstantinopel bjudit in kroaterna, som levde norr om Karpaterna, för att bistå imperiet med att driva ut de besvärliga avarerna. Samma källor uppger även att serberna anlände samtidigt: de var tydligen inte delaktiga i kriget mot avarerna men var besläktade med kroaterna. De slaver som redan kommit till Balkan, var ett folk, så kallade slaveni, och de mycket färre kroaterna och serberna var alltså en andra våg av slavisk migration till Sydosteuropa."
Källa: Resic Sanimir, En historia om Balkan - Jugoslaviens uppgång och fall, 2006, s. 23

Citat:
Folk som delar samma haplogrupper brukar generellt sett ha liknande drag, så givetvis finns det en koppling oavsett.

Admixture från andra raser avlas bort efter fem eller tio generationer utan ny tillförsel av rasfrämmande gener. Du pratar om hablogrupper 15.000-20.000+ år gamla.
Senast redigerad av Ominus 2023-06-04 kl. 22:06.
Citera
2023-06-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
"Den slaviska dominansen är framträdande på Balkan från och med 600-talet. Stora grupper av slaver hade sedan slutet på 500-talet strömmat ner på Balkanhalvön från nordost. En del var på plundringståg, men lejonparten var kolonisatörer och jordbrukare. Det förmodas att slovenerna tillhörde denna första våg av slaver som på 500-talet slog sig ner i dagens Slovenien och i det österrikiska Karantania, Kärnten (slovenerna betraktar Kärnten som sin ”kulturvagga”). Runt år 600 befolkade slaverna även dagens Bulgarien, Serbien, Bosnien och norra Grekland. Kort därpå, under 620-talet, kom ytterligare två slaviska stammar till Balkan, kroater och serber. Enligt bysantinska källor hade Konstantinopel bjudit in kroaterna, som levde norr om Karpaterna, för att bistå imperiet med att driva ut de besvärliga avarerna. Samma källor uppger även att serberna anlände samtidigt: de var tydligen inte delaktiga i kriget mot avarerna men var besläktade med kroaterna. De slaver som redan kommit till Balkan, var ett folk, så kallade slaveni, och de mycket färre kroaterna och serberna var alltså en andra våg av slavisk migration till Sydosteuropa."
Källa: Resic Sanimir, En historia om Balkan - Jugoslaviens uppgång och fall, 2006, s. 23
Det står ingenting om serber, bara slaver.
Citera
2023-06-04, 23:13
Medlem
Citat:
Du är tamefan en trögfattad jävel. Jag gav dig en språkvetenskaplig studie från Cambridge (2022) och en genetisk studie från University of California (2012). Språkvetenskapliga studier från de senaste hundratals åren fram till modern tid stödjer kopplingen mellan antika paleo-balkan språk och albanska. Svensken Hans Erich ThunMann var en av de första att bekräfta den kopplingen, om man nu vill gå så långt bak i tiden.

Från Cambridge:

https://www.cambridge.org/core/books...60E32DA7362DD9

Se figur 13.1 där man placerar albanska i paleo-balkan gruppen. Cambridge University rankas som nr. 3 i världen bland universiteter. Jag litar mer på de än på en patetisk horunge som ägnar hela sin tid på att ljuga.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paleo-Balkan_languages

Även i denna källa refererar man till samma figur (13.1) som i Cambridge källan.
Ja vem orkar läsa allt det där ointressanta i din källa där de kollar hur många liknande ord de hittar. Här är ett exempel:

Citat:
"Various features connect Albanian with Balto-Slavic. We mention a few here, and point interested readers to Reference PorzigPorzig 1954: 174–7, Reference JoklJokl 1963, Reference Çabej, Mareš, Miazek and Sturm-SchnablÇabej 1975, Reference HuldHuld 1984: 166, Reference Orel and RasmussenOrel 1994; Reference Orel2000: 254–6 for further details and assessment.

Citat:
Several scholars have noted sizeable lexical overlap between Balto-Slavic and Albanian. Reference OrelOrel (1998: 250–6) counts twenty-four shared items, deeming this group of isoglosses the “most important and significant” one. As many as forty-eight words are allegedly shared between Albanian and Baltic only, leading Orel to call this connection “particularly close”, while he further lists twenty-two terms shared just by Albanian and Slavic (“not as frequent as Baltic ones”).
Allt handlar inte om språk heller. Folk influeras språkligt av grannländer, folk byter språk osv.
Citera
2023-06-04, 23:18
Medlem
Citat:
Admixture från andra raser avlas bort efter fem eller tio generationer utan ny tillförsel av rasfrämmande gener. Du pratar om hablogrupper 15.000-20.000+ år gamla.
Det är ingen slump att folk som delar samma haplogrupp har liknande drag.
Senast redigerad av Sanjati. 2023-06-04 kl. 23:39.
Citera
2023-06-04, 23:38
Medlem
Citat:

Såg nu att det stod serber och kroater, men det stämmer inte. Han sitter bara och gissar. Det har inte funnits några serber och kroater utanför balkan. Dessa har skapats på balkan och även språket. Slaver har assimilerats med ursprungsbefolkningen dinarider och så kom sydslaverna till.
Citera
2023-06-04, 23:43
Medlem
Citat:
Allt handlar inte om språk heller. Folk influeras språkligt av grannländer, folk byter språk osv.

Jag orkar inte mer med dig, det är uppenbart att du är trögfattad och bortom all jävla räddning. Sista frågan. Hur kan man placera albanska som ett paleo-balkan språk om albaner kom till Balkan på medeltiden? Det är två helt olika TIDSEPOKER. Kommer man till regionen på 1000-talet så kan inte språket ha utvecklats från språk i den regionen som talades FÖRE kristus tid. Språket om något bevisar att albaner tillsammans med greker är de äldsta grupperna på Balkan. Du är helt förblindad av ditt hat mot albaner att du inte ens kan se hur ologisk ditt jävla dravel låter.
Senast redigerad av Ominus 2023-06-04 kl. 23:49.
Citera
2023-06-04, 23:50
Medlem
Citat:
Jag orkar inte mer med dig, det är uppenbart att du är trögfattad och bortom all jävla räddning. Sista frågan. Hur kan man placera albanska som ett paleo-balkan språk om albaner kom till Balkan på medeltiden? Det är två helt olika TIDSEPOKER. Kommer man till regionen på 1000-talet så kan inte språket ha utvecklats från språk i den regionen som talades FÖRE kristus tid. Du är helt förblindad av ditt hat mot albaner att du inte ens kan se hur ologisk ditt jävla dravel låter.
Om du visste att du hade rätt så hade du inte blivit så upprörd. Det är bara att kolla hur du uttrycker dig jämfört med hur jag uttrycker mig för att se vem som är förblindad av hat. Jag kan diskutera medan du kallar dina motdebattörer horunge och massa andra nedvärderande saker i varenda post. Det är du som framstår som ologisk och känslomässig.
Citera
2023-06-05, 00:00
Medlem
Citat:
Om du visste att du hade rätt så hade du inte blivit så upprörd. Det är bara att kolla hur du uttrycker dig jämfört med hur jag uttrycker mig för att se vem som är förblindad av hat. Jag kan diskutera medan du kallar dina motdebattörer horunge och massa andra nedvärderande saker i varenda post. Det är du som framstår som ologisk och känslomässig.

Hej, du satte ribban lågt med många av dina inlägg samt numera bortraderade inlägg. It takes two to tango som man brukar säga. Du pratar om allt annat än själva ämnet. Troligen har du skapat ditt konto enbart för att spy ut ditt hat mot albaner. Jag lagt fram seriösa källor och du drar fram hittepå-fakta direkt från ditt rövhål.

God natt min vän, hoppas du blev lite klokare idag.
Citera
2023-06-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonios
En stor storm uppstod efter att Novak Djokovic skrivit i tv-kameran "Kosovo är Serbiens hjärta, stoppa våldet", efter segern mot Aleksandar Kovacevic i första omgången av Roland Garros. Djokovic gjorde detta för att stödja sitt folk och efter de aktuella händelserna i Kosovo och Metohija för att uppmärksamma den internationella allmänheten på våldet mot serber. Han befann sig under attacken av avsändare, brittiska och amerikanska medier, hatare på sociala nätverk

Men ingen har problem med utav hatarna mot Djokovic att ukrainare på planen mot ryssar och vitryssar säger allt möjligt om kriget. För att inte tala om presskonferensen skapade ukrainskan Marta Kostyuk först en skandal, hon sträckte inte ut sin hand till vitryskan Arina Sabalenka, och sedan pratade hon om kriget i Ukraina. Men eftersom detta är tillåtet kan Djokovic också använda nästa presskonferens för att öppna världens ögon och berätta sanningen om hur serberna terroriseras och förtrycks av albanerna i Kosovo.

– Jag skulle säga det igen. Sanning det är vad det är, jag står fast vid det. Jag vill inte kommentera det mer, jag sa vad jag sa – sa Djokovic efter segern mot Marton Fučovic i andra omgången av Roland Garros.
Djokovic kommer inte få några konsekvenser för det läste jag.
Citera
2023-06-05, 20:19
Medlem
Turkarna har skickat 450 trupper. Wow.

https://turkey.liveuamap.com/en/2023...-from-the-65th
Citera
2023-06-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambityp
Etnisk resning alltså. Låter som ett fräscht koncept 2023. Hej Fascist!!
Nej. Etnisk rensning är att döda människor. Lär dig använda ord.
Citera
2023-06-08, 13:52
Medlem
tänk så stört när ni båda grupper inte vet vem som var först i kosovo utan ni bara gissar som i andra konflikter här i världen. era föräldrars ord om det blir sanningen. tänker ni aldrig på att det kanske är lögner ni matas med?

och precis som i de flesta andra konflikter så väljer ni att lösa konflikten med vapen. har man vapenmakt och med stöd av någon större världsaktör som usa och ryssland på vardera sida i det här fallet så väljer ni så klart den vägen. inte en enda gång funderar ni på att de här två utnyttjar era folk för egen vinning. två av fem skurkstater som tvingar era folk att ta kål på varandra. trodde att ni båda var stolta folk som inte låter sig hunsas av andra men där misstog man sig.

finns ingen logik i era skäl för äganderätt. det är som i den här sjuka kampen mellan väst och öst. i väst talar man om folk som tror på tomtar och troll men samtidigt hjärntvättar människor om evidens för drakar och troll som dinosaurier tex. då har jag inte skrivit om homolobbyn. och i öst så talar man och kristna värderingar men jag ser inga såna i varken deras vanliga livsstil eller brott mot mänskligheten i tex ukraina. precis som usa utplånat mänsklighet i mellanöstern och fortfarande idag går straffria. tänk er att de fortfarande går straffria. försök sätta in er i det här om det handlat om era familjer, folkgrupp. de går fortfarande helvetes straffria.

de här två skurkarna gullar ni två idiotfolk med och så börjar ni på order från dem att döda varandra. välj den rätta vägen. upphör med våld och lägg ned era sagor om vem som äger från början och börja byggs broar mellan varandra för era barns skull och framtida generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in