2023-06-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Klart det är en flopp när Shoigu går ut och meddelar att Ukraina förlorat nästan 4000 man och en herrans massa material på tre dagar medan Ryssland enbart förlorat 71 soldater. Låter såklart fullständigt rimligt i pro-ryska öron.
på ryskt sätt att räkna under afghanistankriget betyder det 400 Ukrainska och 710 ryska soldater som satt livet till. Men denhär gången verkar ryssarna multiplicera Ukrainas förluster med mer än 10 och också dividera de egna förlusterna med mer än 10. Det är väl fortfarande bara 1 omkommen när Moskva (vraket) sjönk enligt officiella uppgifter.
Citera
2023-06-06, 21:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ja, jag är iaf inte i den gruppen som sa att bakhmut aldrig skulle falla, och gick på medias propaganda som sa att ryssarna måste slåss med spadar för att man inte har vapen. Så nej, jag skäms inte över mina kommentarer

Som sagt, från fotbollshuligan rakt in i den militärstrategiska eliten.

Gillar du alla former av våld? Både att slåss själv, och när Ryssland invaderar, mördar och terroriserar?

Ligger dina egna organiserade slagsmål till grund för din analytiska förmåga, eller varifrån kommer din kompetens?
Senast redigerad av Clay Allison 2023-06-06 kl. 21:29.
Citera
2023-06-06, 21:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Drönarvideos i södra ukraina där stora mängder ukrainska fordon blir utslagna.

Med "ukrainska fordon" så syftar du på ukrainska jordbruksmaskiner?:

https://twitter.com/Faytuks/status/1666096685112762369
https://twitter.com/wartranslated/status/1666094209978470403
Citera
2023-06-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ja, jag är iaf inte i den gruppen som sa att bakhmut aldrig skulle falla, och gick på medias propaganda som sa att ryssarna måste slåss med spadar för att man inte har vapen. Så nej, jag skäms inte över mina kommentarer

De flesta var övertygade om att Bakhmut skulle falla förr eller senare. Har media sagt att ryssarna slåss med spadar?
Citera
2023-06-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är inte säkert offensiven har ett så exakt startdatum, jag anser att den har startat. Den kanske bara ökar gradvis i intensitet med en kulmen där de bäst utrustade brigaderna sätts in på en plats där man redan har viss framgång. Leopard 2, Challenger, Bradleys, Stridsfordon 90. Och jag tror denna kulmen kan komma när som helst när man ser en bra möjlighet. I natt eller om en vecka.

Några mindre probing-attacks verkar ha gett lite framgång och avancemang. Runt Bakhmut är krigföringen annorlunda, jag ser att man försöker omringa och demoralisera.

Håller med om att Leopard 2 och CV-90 används när man ser största blottan och möjligheten.

Ett problem är nog att även Ryssland ser var stridsgrupperna formeras. Men jag tror på Ukraina.
Citera
2023-06-06, 21:34
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det sägs råda allmän kaos även på den ryska sidan efter sprängningen av dammen. Uppenbarligen har inhemska federala myndigheter för ”katastrofhjälp” noll närvaro, allt läggs i knät på lokala myndigheter.

Folk som borde vara på plats och leda arbetet är antingen på semester, frånvarande eller så är rollerna vakanta. Och ansvarig minister är intresserad av att resa från Moskva.

Inte så oväntat. Där ryssen tar över blir allt elände och misär, han är oförmögen att skapa välstånd eftersom ryska samhällets fundament bygger på lögner och korruption. Alla vill till väst, några få lyckas att lämna kloaken men majoriteten är förslavade att leva i ryska misären. Enda trösten kloakråttorna har i misären är illusionen av att de är ett herrefolk i en "stormakt" med "mäktig" militär och "stark" ledare. Nu börjar det bli uppenbart för kloakråttorna att illusionen om "starke" ledaren och "mäktiga" militären även det var en stor lögn, ännu ett luftslott. "Russia forever" var inte ens vatten värt för ryssarna i ockuperade Kherson oblast.
Citera
2023-06-06, 21:37
Medlem
Citat:
Jag håller inte på någon sida. Följer det bara. Jag skriver tyvärr därför att jag anser att mängder med ukrainare kommer att dö i offensiven.

Det hade inte behövts någon ukrainsk offensiv om ett visst shithole-country gett fan i att invadera. Orolig för hur många orcher som kommer att stryka med i kommande stridigheter?
Citera
2023-06-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som sagt, från fotbollshuligan rakt in i den militärstrategiska eliten.

Gillar du alla former av våld? Både att slåss själv, och när Ryssland invaderar, mördar och terroriserar?

Ligger dina egna organiserade slagsmål till grund för din analytiska förmåga, eller varifrån kommer din kompetens?

Håll dig till tråden ist. Ge mig din prognos, vore intressant att höra vad du tror.
Citera
2023-06-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vid invasionen var Z beteckningen på alla ryska militärfordon som kom från ett och samma militärdistrikt. Sedan antogs den som en sorts fascistsymbol av ryska imperialister som stödde den olagliga folkmordsinvasionen. Efter det tog även ryska myndigheter till sig symbolen.
Z är ju ett halvt hakkors, så ganska passande för fascist-ryssland, de är inte ens halvdana
Citera
2023-06-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Med "ukrainska fordon" så syftar du på ukrainska jordbruksmaskiner?:

https://twitter.com/Faytuks/status/1666096685112762369
https://twitter.com/wartranslated/status/1666094209978470403

Den videon är helt klart jordbruksmaskiner. Såg det nu. Dom andra är det dock inte.
Citera
2023-06-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
De flesta var övertygade om att Bakhmut skulle falla förr eller senare. Har media sagt att ryssarna slåss med spadar?

Inte som jag minns det. Ja, media la upp bilder på ryska trupper med spadar, och skrev att man inte har vapen, så trupperna använde sig av spadar för att ta bakhmut. Helt galet jag vet.
Citera
2023-06-06, 21:43
Medlem
Citat:
Jag håller inte på någon sida. Följer det bara. Jag skriver tyvärr därför att jag anser att mängder med ukrainare kommer att dö i offensiven.
så du anser att ryska liv är mindre värda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in