2023-06-06, 20:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Möller var först på Hinsan på det enda riksintaget för kvinnor, därefter Ystad.
Maja ska också till Hinsan för bedömning efter HR.
Jeeeeezuz!

Ja, just det, och Johanna Möller placerades i Ystad. Precis som jag skrev.
Jeeeeezuz!

Var Johanna hamnar återstår att se, men det lär ju bli Hinseberg eller Ystad. Hon lär få sitta på Hinseberg tills utredningen om hennes placering är klar, därefter placeras hon utifrån vad utredningen kommit fram till. Och som jag skrev, det kan bli Hinseberg eller Ystad. Hans66 var som jag skrev ute och cyklade ganska rejält med sina påståenden.

Det är inte alls säkert att Maja hamnar på Hinseberg för utredning. Det beror helt och hållet på domen i HR.
Citera
2023-06-06, 21:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du, och professor emeritus, missar själva fler saker än ni påstår att rättsläkaren missar. Den mest uppenbara saken du missar är när du påstår att Johanna inte kan dömas för mord därför att det inte går att

Men vi har inte krav på absolut bevisning i Sverige, och tur är väl det.

Det räcker med att det är bevisat utom rimligt tvivel.

Och när man tittar till rättsläkarens slutrapport samt vittnesmål, så är den betydligt mer gedigen än det skygglappsförsedda utlåtande som AE har presterat med förutbestämt resultat mot betalning.

Sedan är det bara en liten detalj att du påstår att det inte går att slå fast med säkerhet att Tove dött av strypning, samtidigt som professor emeritus skriver i sitt utlåtande att det mest sannolika är att det är just våldet mot halsen som föranlett Toves död, alltså strypningen. Vad det hela sedan handlar om är uppsåtet. Om Johanna hade uppsåt att mörda, då är det mord, om hon inte hade det, så är det vållande till annans död, givet AE's version. Men i bägge fallen så är det strypningen som lett till döden.

Och när vi då ändå hamnar här, så kan vi ta upp en andra sak som du missar, som inte är utan vikt, och det är just uppsåtet, det är bevisat utom rimligt tvivel att Johanna önskade se Tove död och att hon hade såväl motiv som avsikt och därmed uppsåt.

Att Johanna kommer att dömas för mord i HR även med den köpta gamla avdankade professor emeritus utlåtande råder det inget tvivel om, just till följd av Johannas uppsåt.

Var inte dum - det är inte bevisat bortom rimliga tvivel att Johanna ville döda Tove där och då.
Eller ens att J ville se Tove död.
.
Det handlar inte heller om det mest sannolika vore om T dött av strypning - det handlar om att det inte får finnas några tvivel att det verkligen var mord. Och det är precis vad det tyvärr gör.

Jag skulle helst sett att det blev en morddom här, helst till både J och M som jag tror deltog båda två.
Men det kommer tyvärr inte gå att döma för mord med de uppgifter som Prof Eriksson räknar upp.
Det finns för starka och för möjliga andra orsaker till att T dog.

Du som sedan du startade ditt deltagande i denna tråd för 8 veckor sedan - kortare tid än Maja ljög i förhören - har ju haft en agenda från början. Det har inte handlat om en diskussion med dig - utan ditt mål och din argumentation har ju enbart syftat till att frikänna Maja.
Du kan ju till skillnad från exempelvis mig och flera andra vara belåten nu - inte heller Maja kommer kunna dömas för mord. Tyvärr blev på köpet J också frikänd för mord.
Senast redigerad av coli 2023-06-06 kl. 21:11.
Citera
2023-06-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, jag beklagar, men jag tror att det kommer sluta med dom för dråp, inte för mord i HR.

Prof Eriksson beskriver väldigt tydligt vad AL med kollega har missat - och det är tyvärr en del viktiga punkter. Bl a har man inte undersökt/uttalat sig om petechier runt ögonen eller elasticitet på lungorna. Väldigt viktiga undersökningar vid mordmisstanke, fr a om strypmord misstänks.

När man har undersökt halsen måste detta göras blodtomt, dvs blodet i kärlen måste först spolas bort så man inte själv orsakar en ”blödning” vid dissektion. Det framgår inte i obduktionsprotokollet om undersökningen gjorts blodtomt.

Det är ytterligare ett flertal likartade punkter som Prof Eriksson slår ner på.
Han räknar upp så många punkter som är osäkra att det helt enkelt inte går att med säkerhet slå fast att T dött av strypning.

Det går inte att motsäga att dessa osäkra punkter faktiskt existerar - de går inte att göra ”säkra” i efterhand. Det är lite grovt uttryckt - kört, stekt och bortdribblad.
Det går inte att bevisa att T dött av strypning.
HR kan rimligen då inte döma för mord.

Tack för din pedagogiska förklaring
som blir lätt att förstå
Det är fruktansvärt om det då troligtvis inte kan dömas som mord 😥
Hur det än går att förklara rättsmedicinskt så avled Tove pga av att hon blev utsatt för strypgrepp/våld
Det här ger i så fall dålga signaler till att det går att komma undan mord med strypgrepp i liknande fall
Citera
2023-06-06, 21:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack för din pedagogiska förklaring
som blir lätt att förstå
Det är fruktansvärt om det då troligtvis inte kan dömas som mord 😥
Hur det än går att förklara rättsmedicinskt så avled Tove pga av att hon blev utsatt för strypgrepp/våld
Det här ger i så fall dålga signaler till att det går att komma undan mord med strypgrepp i liknande fall

Ja.
Och att det bara kan vara en fördel för en gärningsman om det dröjer länge innan ett offer hittats.
En häktad har tydligen bara att vinna på att ett mordoffers kropp hittas sent - ju senare desto bättre för då kanske det inte går att visa på mord.

Trist lärdom för samhället och rättssäkerheten.
Citera
2023-06-06, 21:20
Medlem
Citat:
Var inte dum - det är inte bevisat bortom rimliga tvivel att Johanna ville döda Tove där och då.
.
Det handlar inte heller om det mest sannolika vore om T dött av strypning - det handlar om att det inte får finnas några tvivel att det verkligen var mord. Och det är precis vad det tyvärr gör.

Jag skulle helst sett att det blev en morddom här, helst till både J och M som jag tror deltog båda två.
Men det kommer tyvärr inte gå att döma för mord med de uppgifter som Prof Eriksson räknar upp.

Du som sedan du startade ditt deltagande i denna tråd för 8 veckor sedan - kortare tid än Maja ljög i förhören - har ju haft en agenda från början. Det har inte handlat om en diskussion med dig - utan ditt mål och din argumentation har ju enbart syftat till att frikänna Maja.
Du kan ju till skillnad från exempelvis mig och flera andra vara belåten nu - inte heller Maja kommer kunna dömas för mord. Tyvärr blev på köpet J också frikänd för mord.

Herregud...... Vilket trams!!!!!

JJ ville mörda TT och hon fullbordade sin plan. MH har vittnat om hur tillfreds och glad JJ var efter mordet.

Uppsåt att döda fanns och i det här specifika fallet är det fastställt bortom allt rimligt tvivel!
Citera
2023-06-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu hänger jag inte med.
Kan J inte dömas för mord om det gick snabbt? Oavsett tid, dog T för Js hand.

Var inte risken uppenbar att T skulle dö då J satt på bröstkorgen och tog strypgrepp? Borde J inte insett det?

Visar inte Ms handhållande på uppsåt?

Den här typen av strypmord sker dagligen runt om i världen, ofta är det en man som överfaller en kvinna, sätter sig på henne och stryper ihjäl henne, i det är fallet är mördaren en kvinna..... att vara kvinna är INGEN förmildrande omständighet.

JJ hade dessutom försökt mörda TT förut genom mordbranden... Mordet på TT var planerat och JJ genomförde sin innersta önskan..... genom att misshandla, kväva och strypa ihjäl TT.

Att JJ sitter med sina 70 kg på TT hade inverkan på förloppet, förmodligen också huvudslaget, det som var direkt dödande var strypgreppet som JJ tog på TT, ett hårt och bestämt grepp som tryckte på exakt "rätt kärl" trycker man på det sättet som JJ BEVISLIGEN gjorde infaller döden kort därpå..... JJ hade gjort sin hemläxa och planerat mordet genom eftersökningar på Google, hattexter osv......
Citera
2023-06-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Herregud...... Vilket trams!!!!!

JJ ville mörda TT och hon fullbordade sin plan. MH har vittnat om hur tillfreds och glad JJ var efter mordet.

Uppsåt att döda fanns och i det här specifika fallet är det fastställt bortom allt rimligt tvivel!

Att Johanna har sagt till folk att hon vill mörda Tove är inget bevis på att hon faktiskt har gjort det, Och det Professor Eriksson har gjort här är att han har lyckats torpedera hela åtalet, Eller på ren Svenska så har Rullman skjutit sej själv i foten.

Gravfridsbrott ja.

Dråp eller Vållande till annan död ja.

Mord nej.

Maja får om jag får gissa 4-5 år.

Johanna får 6-8 år.
Citera
2023-06-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Att Johanna har sagt till folk att hon vill mörda Tove är inget bevis på att hon faktiskt har gjort det, Och det Professor Eriksson har gjort här är att han har lyckats torpedera hela åtalet, Eller på ren Svenska så har Rullman skjutit sej själv i foten.

Gravfridsbrott ja.

Mord nej.

Johanna får 6-8 år.

Lägg ner.

JJ har fått livvstid för mord!!!!!

Släpps hon ut om 8 år kommer hon med hög sannolikhet mörda igen.

Lägg ner med det här daltandet med livsfarliga mördare, det börjar bli patetiskt och riktigt löjligt!!!!!!!!!!
Citera
2023-06-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, just det, och Johanna Möller placerades i Ystad. Precis som jag skrev.
Jeeeeezuz!

Var Johanna hamnar återstår att se, men det lär ju bli Hinseberg eller Ystad. Hon lär få sitta på Hinseberg tills utredningen om hennes placering är klar, därefter placeras hon utifrån vad utredningen kommit fram till. Och som jag skrev, det kan bli Hinseberg eller Ystad. Hans66 var som jag skrev ute och cyklade ganska rejält med sina påståenden.

Det är inte alls säkert att Maja hamnar på Hinseberg för utredning. Det beror helt och hållet på domen i HR.

Det har före din uppkomst i tråden gång efter gång repeterats hit och dit vilka riksintagningarna är, Kumla för män och Hinseberg för kvinnor, Hans var liksom inte ute och cyklade, allt han säger stämmer.
Jag blir inte klok på dig men orkar inte gå in i en konflikt med dig för du vill ryka ut tråden så att endast du är kvar.
Förstår du inte att många är trötta på dig och ditt sätt?

Du hävdade att Hans66 hade fel för minsann Möller sitter på Ystad, överprojicering av ditt egna misstag much?
Även det här med Ritalinsyra gällande Majas vakenhet, då går du till Wikipedia och rabblar upp copypaste, det blir bra för att Wikipedia har rätt.

Du skrev något liknande som att ”man blir snarare trött av Ritalin”, är du helt tappad?
Reboundeffekten kan vara trötthet i jämförelse med när man precis ha tagit den, men inte så att man sover sig genom ett mord med dörrklocka som ringer på (två gånger) och ett epilepsianfall med dödsryckningar med hälar och ben som dunkar mot väggen neråt.

Svara mig inte mer, fucking, jag är trött på dig.
Ordbajsande i en evighet mer än Carola.
Citera
2023-06-06, 21:42
Medlem
Citat:

Gravfridsbrott ja.

Mord nej.

Johanna får 6-8 år.

JJ stryper ihjäl TT samtidigt som hon sitter med full kroppstyngd på mordoffrets bröstkorg.

JJ håller ett hårt strypgrepp på exakt rätt punkter på halsen och håller hårt tills hon är 100% säker på att TT är DÖD!!!!

Ett uppenbart uppsåtligt, planerat och fullbordat mord!!!!!!
Citera
2023-06-06, 21:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Var inte dum - det är bevisat bortom rimligt tvivel att Johanna ville döda Tove. Och tänka sig, det var precis vad hon gjorde.

Citat:

Ja, det här är då ännu en av de saker du missar, eller möjligen inte förstår. Ingen tvivlar på att Tove dog som resultat av Johannas gärning, det vill säga att det var Johanna som orsakade Toves död, inte ens professor emeritus tvivlar på detta. Det enda som då avgör om det var mord eller inte, är uppsåtet. Om Johanna gjorde det med uppsåt att döda Tove - Mord, om hon gjorde det utan uppsåt att döda Tove - Vållande. Och som jag skrev så finns det en hel räcka med bevis för Johannas uppsåt. Hon är precis lika skyldig till mord på Tove som Peter Madsen var till mord på Kim Wall, även om det inte heller i det fallet gick att fastställa en exakt dödsorsak. Men det behövs inte en exakt dödsorsak för att fastställa mord, hur gärna du än vill tro det. Skillnaden på fallet Tove och Kim är möjligen att det i fallet Tove finns direkta bevis för Johannas vilja att se Tove död och för hennes förberedelser kring det.

Citat:

Nej, det funkar inte så. Det är inte så att det är mord om det tog 3-4 minuter att döda Tove men inte mord om det tog 10 sekunder. Det är mord därför att Johanna hade uppsåt att döda Tove, och gjorde det.

Citat:

Skillnaden på dig och på mig är att jag försöker se objektivt till vad som skett, vilka bevis som finns och inte, medans du bara är intresserad av att vräka ur dig dina egna helt ogrundade påhitt, och att ge dig på andra med personangrepp, precis som du gör i inlägget ovan både i inledningen och i avslutningen av ditt inlägg. Patetiskt agerande från dig.
Citera
2023-06-06, 21:49
Medlem
Citat:

Gravfridsbrott ja.

Mord nej.

Johanna får 6-8 år.

Det innebär väl att socialstyrelsens rättsmedicinska utlåtande kommer att få stor betydelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in