2023-06-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Bugar, bockar och tackar för berömmet!

Som svar på frågan om Prof Erikssons rättsmedicinska utlåtandet har jag dragit ut det i pappersform liksom ALs utlåtande och suttit och lusläst och jämnfört med läroböcker (bl a skrivna av Eriksson som medförfattare) och annan tillgänglig litteratur. Sammanfattningsvis efter att ha lagt ner lång tid på detta är jag i princip säker på följande:

Tyvärr, för att kanske göra vissa här besvikna; jag är själv besviken, men:

Det kommer inte kunna avkunnas någon livstidsdom i Tove-fallet!

Därför att det inte heller kommer att gå att döma någon för mord av Tove.

Det går med professor Anders Erikssons väl genomförda underbyggda resonemang och uppradade motsägelser och brister för strypmordsutlåtandet iNTE att utesluta att Tove verkligen dött av enbart 10 sekunders strypgrepp och inte av en manuell strypning som tar 3-4 minuter.

Då kan man inte döma för mord. Då måste man döma för dråp alternativt för vållande till Toves död.

Straffet för dråp är 6-10 års fängelse
Straffet för vållande till död är i ”normalgradsfall” böter till 2 år, i grövre fall 6 månader till 6 år.

Gissningsvis kommer Johanna få 6-8-10 år för dråp med pålaga ett par år för grovt gravfridsbrott.
Gissningsvis kommer Maja få 6-8 år för dråp och kanske något år mindre än J för grovt gravfridsbrott.

Jag beklagar att ingen kommer dömas till mord för Ts död, tycker att de åtalades agerande förtjänar en sådan dom. Men jag kan inte se det som möjligt med de rättsmedicinska fakta som presenterats. Jag tror J ströp ihjäl T under flera minuter och jag tror M höll i.

Men det går - på grund av brand, djurangrepp och förmultning - inte att finna bevis som utesluter att det kan ha gått till på ett annat sätt. Det är fördj..kligt att de åtalades agerande och långa tystnad omöjliggör en morddom. Men det är tyvärr fakta och jag tror inte heller Rullman o co kommer att kunna ändra på det.

Det här låter väldigt tragiskt om det blir så
Är det nära vad du tror att det kommer hamna?
Citera
2023-06-06, 19:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det finns nog inte en enda rättsmedicinsk utredning i hela världen utan luckor. Ingen är perfekt.

Men jag måste ändå säga att det utlåtande professor emeritus fått ur sig förefaller betydligt mer köpt än jag hade förväntat mig. Det gäller från nästan första stycket där han ägnar sig mer åt att ha åsikter om det rättsmedicinska protokollet istället för att göra sin egen bedömning av fallet till slutet där han mycket ensidigt skriver att frånvaron av petekier inte kan förklaras av ett hårt selektivt tryck på halspulsådrorna. Men det är precis vad det kan förklaras av. Vad han menar är att det inte går att åstadkomma ett selektivt tryck på halspulsådrorna, vilket må vara sant, men vilket inte heller påverkar bedömningen av avsaknad av petekier eftersom det inte behövs ett "selektivt" tryck som han försöker insinuera.

Det är ett par grejer som visar att han har gjort en allt annat än objektiv bedömning av dödsorsaken och istället fokuserat på att kritisera det rättsmedicinska utlåtandet, och där emellan går för mig skillnaden i en köpt professor emeritus och en som gör en egen objektiv bedömning.

Jag läste igenom han sutlåtande på nytt (slutet), och Som jag ser det har AL redan kommenterat de flesta invändninga han har under rättegången, vilket han ju har lyssnat till.

Han blandar också (precis som Clea) det preliminära utlåtandet i sin bedömning, vilket inte kan anses vara riktigt.

Visserligen nämnar han den microskopiska undersökningen av bronkiolerna/alveolerna, men inte i det sammanhang där han för diskussionen om möjliga dödsorsaker:

Avsaknad av petekier har AL redan förklarat, vilket då även inluderar cyanosen. Hudavskrapningar har hon även det diskuterat under rättegångenvarör detta kan saknas. Vad gäller avsaknad av blödning vid tugroten, det har jag inget svar på, men AL har nämnt mjukdelsvullnade vid sköldbroskets bakre övere horn, samt matstrupen, och varför frakturer saknas på tungben, sköldbrosk och ringbrosk.

Om jag inte minns fel (får kolla närmare) säger AL heller inte att man undersökt det som JJ berättat om att hon suttit på Toves bröskorg, då man inte kan avgöra det, men att det kan uteslutas att det påverkat.

Här ser man alltså att han blandar in det preliminära utlåtandet, och nämner hellr inte att man efter sett gjort microskopisk us. De adra fynden har ju AL kommenterat redan, tt de kan finnas även vid strypning (utspända lungor, skummigt slem).

Så när han skriver så här, stämmer väl inte det då:

"Det enda fynd som påvisats, och som bekräftar att ett visst våld utövats mot
TTs hals, är de fokala blödningarna i halsens mjukdelar. Min bedömning är därför att uttalandet
om dödsorsaken – dvs att obduktionsfynden ”talar starkt för” att dödsorsaken varit kvävning till
följd av manuell strypning – är felaktigt.
"

Mycket diskussion om saker som sakans i det preliminära utlåtandet. Tänker att där kan han väl inte komma så långt? T ex att det inte står något om mjukdelsblödningarna i halsen.

Här kan det visserligen låta som att han har något på spåren, men så kommer då diskussionen om att man kan typ sätta någon större matbit i halsen och kvävas, vilket ju inte är applicerbart här.

Och så diskusson om de två alternativ han har, varav den ena, tryck på sinus croitcus, vilken han själv menar är omtvistat (så varför ta han då upp det?) och så aspiration, som då verkar vara ändå hans huvudtes.

Han tror ju på kortvarigt tryck, då han menar att de mjukdelsblödningar som finns inte bevisar hårt långvarigt tryck. Där ser de två rättsläkarna på dessa blödningar på helt olika sätt.

Och så tar han upp att AL använt felaktigt en preparationsteknik som löser upp fett. Man undrar.

Ja, finns redan mycket som jag ser att AL svarat på, verkat säker på.

Jag tror att AE invändningar inte är felaktiga, men till stor del lönlösa, då AL har svar på de flesta av dessa frågor.

Han pratar också om at maginnehåll kan rinna in i lungorna efter döden, men så blandar han ju in det preliminära utlåtandet i diskussionen, vilket kan verka diskutabelt.

Det ska bli spännande att se hur Socilastyrlesen svarar på det här; om inte mjukdelsblödningarna ändå visar på hårt och långvarigt tryck, avsaknad av petekier (som ju Al har förklarat med det hårda trycket på artärerna) och avsknad av matrester och avsaknad av påverka på epitelet i bronkiolrna/alveolerna som styrker att inandning ej skett.
Citera
2023-06-06, 19:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det här låter väldigt tragiskt om det blir så
Är det nära vad du tror att det kommer hamna?

Ja, jag beklagar, men jag tror att det kommer sluta med dom för dråp, inte för mord i HR.

Prof Eriksson beskriver väldigt tydligt vad AL med kollega har missat - och det är tyvärr en del viktiga punkter. Bl a har man inte undersökt/uttalat sig om petechier runt ögonen eller elasticitet på lungorna. Väldigt viktiga undersökningar vid mordmisstanke, fr a om strypmord misstänks.

När man har undersökt halsen måste detta göras blodtomt, dvs blodet i kärlen måste först spolas bort så man inte själv orsakar en ”blödning” vid dissektion. Det framgår inte i obduktionsprotokollet om undersökningen gjorts blodtomt.

Det är ytterligare ett flertal likartade punkter som Prof Eriksson slår ner på.
Han räknar upp så många punkter som är osäkra att det helt enkelt inte går att med säkerhet slå fast att T dött av strypning.

Det går inte att motsäga att dessa osäkra punkter faktiskt existerar - de går inte att göra ”säkra” i efterhand. Det är lite grovt uttryckt - kört, stekt och bortdribblad.
Det går inte att bevisa att T dött av strypning.
HR kan rimligen då inte döma för mord.
Citera
2023-06-06, 19:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Bugar, bockar och tackar för berömmet!

Som svar på frågan om Prof Erikssons rättsmedicinska utlåtandet har jag dragit ut det i pappersform liksom ALs utlåtande och suttit och lusläst och jämnfört med läroböcker (bl a skrivna av Eriksson som medförfattare) och annan tillgänglig litteratur. Sammanfattningsvis efter att ha lagt ner lång tid på detta är jag i princip säker på följande:

Tyvärr, för att kanske göra vissa här besvikna; jag är själv besviken, men:

Det kommer inte kunna avkunnas någon livstidsdom i Tove-fallet!

Därför att det inte heller kommer att gå att döma någon för mord av Tove.

Det går med professor Anders Erikssons väl genomförda underbyggda resonemang och uppradade motsägelser och brister för strypmordsutlåtandet iNTE att utesluta att Tove verkligen dött av enbart 10 sekunders strypgrepp och inte av en manuell strypning som tar 3-4 minuter.

Då kan man inte döma för mord. Då måste man döma för dråp alternativt för vållande till Toves död.

Straffet för dråp är 6-10 års fängelse
Straffet för vållande till död är i ”normalgradsfall” böter till 2 år, i grövre fall 6 månader till 6 år.

Gissningsvis kommer Johanna få 6-8-10 år för dråp med pålaga ett par år för grovt gravfridsbrott.
Gissningsvis kommer Maja få 6-8 år för dråp och kanske något år mindre än J för grovt gravfridsbrott.

Jag beklagar att ingen kommer dömas till mord för Ts död, tycker att de åtalades agerande förtjänar en sådan dom. Men jag kan inte se det som möjligt med de rättsmedicinska fakta som presenterats. Jag tror J ströp ihjäl T under flera minuter och jag tror M höll i.

Men det går - på grund av brand, djurangrepp och förmultning - inte att finna bevis som utesluter att det kan ha gått till på ett annat sätt. Det är fördj..kligt att de åtalades agerande och långa tystnad omöjliggör en morddom. Men det är tyvärr fakta och jag tror inte heller Rullman o co kommer att kunna ändra på det.
Nu hänger jag inte med.
Kan J inte dömas för mord om det gick snabbt? Oavsett tid, dog T för Js hand.

Var inte risken uppenbar att T skulle dö då J satt på bröstkorgen och tog strypgrepp? Borde J inte insett det?

Visar inte Ms handhållande på uppsåt?
Citera
2023-06-06, 19:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ska bli spännande att se hur Socilastyrlesen svarar på det här; om inte mjukdelsblödningarna ändå visar på hårt och långvarigt tryck, avsaknad av petekier (som ju Al har förklarat med det hårda trycket på artärerna) och avsknad av matrester och avsaknad av påverka på epitelet i bronkiolrna/alveolerna som styrker att inandning ej skett.

Vener är mjuka som kokt platt spagetti, artärer är hårda som plastsugrör modell bredare. ( i halsregionen)
Om trycket har varit så hårt att blodet inte kommit till huvudet för att artärerna komprimerades - måste trycket också ha pressat samman venerna som för bort blodet. De ligger bredvid varandra på halsen, två på varje sida.

Eftersom sannolikt lite blod - pga högt blodtryck i området och kollateralkärl - ändå kommit fram till huvudet som dessutom låg ner - borde det ändå bildats petechier även om artärerna var ihoppressade.
Däremot är petechier inte ett alltid förekommande fynd vid strypning - de kan saknas. Men det beror inte på arteriell kompression.
Citera
2023-06-06, 19:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
02:43?
Njae, nu är det nog allt du som svävar iväg ang tidpunkter, vilka du bör ha koll på och inte komma med en massa hittepå om tidpunkter TR tagit ställning till, saxat ur tingsrättens slutliga ställningstagande:

"-Det är genom bevisningen visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022".

Jag hade hellre sett att de kunde varit lite mer generösa med tidpunkt för mordet, inte formulerat sig så precist utan snarare satt en starttid vid omkring 02:15 och stopptid omkring 02:45.

Jag tror att rättsliga rådet kommer att ha en del info om hur lång tid ett strypmord/kvävning tar.

Vilka motbevis syftar du på?

"strax efter" är inte som du påstår "precist"

Det är inte särskilt svårt att förstå vad rätten menar när de säger "strax efter 02:40". Rätten bestämmer själva att mordet sker efter att Maja har kommit in på toaletten, och menar att rörelseregistreringarna i Majas telefon bevisar detta. De rörelseregistreringarna har tidsstämpel just 02:43. Rätten menar att Maja då har kommit in på toaletten och därefter deltagit i mordet, som då alltså måste ha skett efter 02:43 eftersom Maja skall hinna komma in och placera sig varpå Johanna skall fälla Tove, tumult uppstå och Maja hålla fast Toves händer, varefter Johanna stryper Tove under tiden Maja håller Toves händer. Jag har som du kan se koll, det är du som behöver skärpa till dig och inte komma med en massa hittepå om att 02:40 är en "precis" tidpunkt, när domstolen sagt "strax efter" och varit tydliga med att det är rörelseregistreringen i Majas telefon som visar att hon då kom in på toaletten, vilket alltså är 02:43 om man skall gå på Majas telefon.

Att rätten inte har satt en så bred tidsram för mordet som 0215-0245 beror just på rättens fördomsfulla behov av att kunna placera Maja inne på toaletten samtidigt som mordet begicks, och det går då enbart att göra med rättens ihåliga resonemang, vid 02:43.

Rättsliga rådet kommer nog inte ha någon ny information kring hur lång tid en kvävning, eller strypning tar. Möjligen har de en åsikt om huruvida den ovetenskapliga modell som professor emeritus tar till är tillämplig i ett fall som detta eller inte. Det kan bli stökigt i svenska domstolar om man skall kasta vetenskapen överbord när man dömer.
Citera
2023-06-06, 20:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu hänger jag inte med.
Kan J inte dömas för mord om det gick snabbt? Oavsett tid, dog T för Js hand.

Var inte risken uppenbar att T skulle dö då J satt på bröstkorgen och tog strypgrepp? Borde J inte insett det?

Visar inte Ms handhållande på uppsåt?

Om T dog av att ”Ts kropp gjorde misstaget att sätta maginnehåll i halsen” är det inte säkert att detta uppstod av strypgreppet, av fallet, av kompressionen på bröstkorgen, av Ts alkoholintag, av Ts ögonskada eller av något annat.
Det går inte att visa varför Ts maginnehåll hamnade där.
Det går naturligtvis inte heller att visa att J ”visste” att Ts maginnehåll skulle hamna fel och att T skulle dö.

Avsikt, orsak och verkan går helt enkelt inte att visa och bevisa.
Därför kan det inte bli mord, möjligen dråp.
Citera
2023-06-06, 20:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Kriminalvården utgår först och främst när det gäller häktade som väntar på förhandling i TR eller HR om det finns plats på ett häkte i samma stad eller ett i en närliggande stad pga transport till och från häktet.

Ja den dömde kan lägga fram ett önskemål om placering när det gäller anstalt men det gäller bara korta straff, för längre straff så som mord, våldtäkt etc så placeras manliga dömda på kumla och kvinnliga dömda på Hinseberg, och placering bestäms då av Kumla eller Hinseberg, Så ja vid kortare straff så kan den dömde önska placering på någon öppen anstalt i staden hen bor, men vid långa straff så bestämmer kriminalvården placering.

Maja och Johanna satt i Jönköping tills huvudförhandling var avklarad, därefter flyttades de av olika anledningar, bland annat för att det saknas kvinnoavdelning i Jönköping. I övrigt är du ute och cyklar rätt rejält, Johanna Möller sitter t.ex. för mord på livstid i Ystad.
Citera
2023-06-06, 20:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag läste igenom han sutlåtande på nytt (slutet), och Som jag ser det har AL redan kommenterat de flesta invändninga han har under rättegången, vilket han ju har lyssnat till.

Han blandar också (precis som Clea) det preliminära utlåtandet i sin bedömning, vilket inte kan anses vara riktigt.

Visserligen nämnar han den microskopiska undersökningen av bronkiolerna/alveolerna, men inte i det sammanhang där han för diskussionen om möjliga dödsorsaker:

Avsaknad av petekier har AL redan förklarat, vilket då även inluderar cyanosen. Hudavskrapningar har hon även det diskuterat under rättegångenvarör detta kan saknas. Vad gäller avsaknad av blödning vid tugroten, det har jag inget svar på, men AL har nämnt mjukdelsvullnade vid sköldbroskets bakre övere horn, samt matstrupen, och varför frakturer saknas på tungben, sköldbrosk och ringbrosk.

Om jag inte minns fel (får kolla närmare) säger AL heller inte att man undersökt det som JJ berättat om att hon suttit på Toves bröskorg, då man inte kan avgöra det, men att det kan uteslutas att det påverkat.

Här ser man alltså att han blandar in det preliminära utlåtandet, och nämner hellr inte att man efter sett gjort microskopisk us. De adra fynden har ju AL kommenterat redan, tt de kan finnas även vid strypning (utspända lungor, skummigt slem).

Så när han skriver så här, stämmer väl inte det då:

"Det enda fynd som påvisats, och som bekräftar att ett visst våld utövats mot
TTs hals, är de fokala blödningarna i halsens mjukdelar. Min bedömning är därför att uttalandet
om dödsorsaken – dvs att obduktionsfynden ”talar starkt för” att dödsorsaken varit kvävning till
följd av manuell strypning – är felaktigt.
"

Mycket diskussion om saker som sakans i det preliminära utlåtandet. Tänker att där kan han väl inte komma så långt? T ex att det inte står något om mjukdelsblödningarna i halsen.

Här kan det visserligen låta som att han har något på spåren, men så kommer då diskussionen om att man kan typ sätta någon större matbit i halsen och kvävas, vilket ju inte är applicerbart här.

Och så diskusson om de två alternativ han har, varav den ena, tryck på sinus croitcus, vilken han själv menar är omtvistat (så varför ta han då upp det?) och så aspiration, som då verkar vara ändå hans huvudtes.

Han tror ju på kortvarigt tryck, då han menar att de mjukdelsblödningar som finns inte bevisar hårt långvarigt tryck. Där ser de två rättsläkarna på dessa blödningar på helt olika sätt.

Och så tar han upp att AL använt felaktigt en preparationsteknik som löser upp fett. Man undrar.

Ja, finns redan mycket som jag ser att AL svarat på, verkat säker på.

Jag tror att AE invändningar inte är felaktiga, men till stor del lönlösa, då AL har svar på de flesta av dessa frågor.

Han pratar också om at maginnehåll kan rinna in i lungorna efter döden, men så blandar han ju in det preliminära utlåtandet i diskussionen, vilket kan verka diskutabelt.

Ja, jag instämmer i det mesta du skriver. Problemet med den köpta professor emeritus är att han har tagit på sig skygglappar, och blundar för alla omständigheter. Han säger t.ex. att blödningarna inte är ett bevis för långvarigt tryck och insinuerar att det därmed skulle bevisa ett kortvarigt tryck. Slutsatsen att det är kvävning, och inte aspiration, kommer inte enbart av blödningen, utan av summan av alla omständigheter, men här väljer då AE att blunda för alla dessa omständigheter och istället ta till några egna omständigheter som inte på något vis bevisar det han påstår, som ex.vis avsaknad av petekier, som stöd för sin påhittade teori. Men i själva verket finns en alldeles utmärkt förklaring till avsaknad av petekierna. Och den största missen av allt i hans teori, som vi får hoppas att AL och åklagaren pekar på, HUR skulle Tove ha dött av aspiration, om hon var vid medvetande och ingen höll fast henne? En vaken frisk människa kvävs inte av sina egna spyor, man hostar ut dem. Och som grädde på moset, AE påstår att de luftkuddig lungorna visar på aktiv andning, men samtidigt finns inga magrester i lungorna. Också detta "glömde" han visst att förklara.

Nej, en riktig, kunnig, professionell professor, med lite pedagogiska förmågor, som alla professorer skall ha, hade gjort ett mycket bättre jobb att förklara alla dessa bitar, men då sannolikt med ett helt annat slutresultat än det AE fått betalt för att komma fram till.

Det ska bli riktigt intressant att se det rättsliga rådets slutsatser här. Hoppas att de åstadkommer just ett sådant utlåtande som jag förväntar mig, tydligt och koncists där man lutar sig mot fakta och binder samman omständigheter på ett objektivt sätt.

Och inte minst, som du skriver, om mjukdelsblödningarna verkligen visar på ett långvarigt tryck eller inte. Min uppfattning är dock att det är summan av fynden som visar på manuell kvävning och att det är det faktum att manuell kvävning är dödsorsaken, som leder till att det måste ha varit ett långvarigt tryck, men om blödningarna också pekar på detta, så är det så klart bara till åklagarens fördel. Men jag menar alltså att även om blödningarna inte säger det, så är det i sig inte så viktigt.
Citera
2023-06-06, 20:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det är väl för mycket begärt att be dig sluta ful-citera och förvränga. Ingenstans har jag skrivit att det daltas med kriminella.

Det är väl för mycket begärt att be dig sluta komma med falska anklagelser. Jag har inte fulciterat någon och allra minst dig. Citatet av det du skrev är exakt. För övrigt har inte jag heller skrivit att det daltas med kriminella, men inte gråter jag som en bebis för det. Du får ge dig på smokeonthewater om du vill bråka angående daltandet med kriminella, det var hen som skrev det, vilket framgick i klartext i inlägget du svarade på!

Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
”Enligt 20-åringens advokat har hon flyttats för att bryta isoleringen. Nu får hon bland annat umgås med andra intagna, ta emot besök och telefonsamtal utan att åklagaren godkänt det.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1101900

Just precis, eftersom det på häktet i Jönköping inte fanns någon kvinnoavdelning, precis som jag skrev i ett annat inlägg nyss. På häktet i Växjö där Maja sitter har de nyligen byggt ut ganska rejält, så möjligen har de då också skapat en kvinnoavdelning där nu, för tidigare fanns det i alla fall ingen sådan där, och då är förmodligen det också anledningen att hon flyttats dit.
Citera
2023-06-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja och Johanna satt i Jönköping tills huvudförhandling var avklarad, därefter flyttades de av olika anledningar, bland annat för att det saknas kvinnoavdelning i Jönköping. I övrigt är du ute och cyklar rätt rejält, Johanna Möller sitter t.ex. för mord på livstid i Ystad.

Möller var först på Hinsan på det enda riksintaget för kvinnor, därefter Ystad.
Maja ska också till Hinsan för bedömning efter HR.
Jeeeeezuz!
Citera
2023-06-06, 20:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ja, jag beklagar, men jag tror att det kommer sluta med dom för dråp, inte för mord i HR.

Prof Eriksson beskriver väldigt tydligt vad AL med kollega har missat - och det är tyvärr en del viktiga punkter. Bl a har man inte undersökt/uttalat sig om petechier runt ögonen eller elasticitet på lungorna. Väldigt viktiga undersökningar vid mordmisstanke, fr a om strypmord misstänks.

När man har undersökt halsen måste detta göras blodtomt, dvs blodet i kärlen måste först spolas bort så man inte själv orsakar en ”blödning” vid dissektion. Det framgår inte i obduktionsprotokollet om undersökningen gjorts blodtomt.

Det är ytterligare ett flertal likartade punkter som Prof Eriksson slår ner på.
Han räknar upp så många punkter som är osäkra att det helt enkelt inte går att med säkerhet slå fast att T dött av strypning.

Det går inte att motsäga att dessa osäkra punkter faktiskt existerar - de går inte att göra ”säkra” i efterhand. Det är lite grovt uttryckt - kört, stekt och bortdribblad.
Det går inte att bevisa att T dött av strypning.
HR kan rimligen då inte döma för mord.

Du, och professor emeritus, missar själva fler saker än ni påstår att rättsläkaren missar. Den mest uppenbara saken du missar är när du påstår att Johanna inte kan dömas för mord därför att det inte går att

Citat:
med säkerhet slå fast att T dött av strypning.

Men vi har inte krav på absolut bevisning i Sverige, och tur är väl det.

Det räcker med att det är bevisat utom rimligt tvivel.

Och när man tittar till rättsläkarens slutrapport samt vittnesmål, så är den betydligt mer gedigen än det skygglappsförsedda utlåtande som AE har presterat med förutbestämt resultat mot betalning.

Sedan är det bara en liten detalj att du påstår att det inte går att slå fast med säkerhet att Tove dött av strypning, samtidigt som professor emeritus skriver i sitt utlåtande att det mest sannolika är att det är just våldet mot halsen som föranlett Toves död, alltså strypningen. Vad det hela sedan handlar om är uppsåtet. Om Johanna hade uppsåt att mörda, då är det mord, om hon inte hade det, så är det vållande till annans död, givet AE's version. Men i bägge fallen så är det strypningen som lett till döden.

Och när vi då ändå hamnar här, så kan vi ta upp en andra sak som du missar, som inte är utan vikt, och det är just uppsåtet, det är bevisat utom rimligt tvivel att Johanna önskade se Tove död och att hon hade såväl motiv som avsikt och därmed uppsåt.

Att Johanna kommer att dömas för mord i HR även med den köpta gamla avdankade professor emeritus utlåtande råder det inget tvivel om, just till följd av Johannas uppsåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in