2023-06-06, 20:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, det är inte JÅS. JÅS är troligtvis den man utan huvudbonad men med glasögon han beskriver innan den här mannen. JÅS talar dessutom med dialekt.

Menar du att det är JÅS JA beskriver som mannen i 50-60 årsåldern också?

JÅS verkar vara standardlösningen på alla problem. Han är flera personer, i alla möjliga åldrar och med alla möjliga sätt att prata. ibland med huvudbonad och ibland utan.

Och läs mitt svar till Henrikofsweden så ser du att SE aldrig säger något om han pratar med någon i bilarna i det här skedet.

Fast LL säger att en person kommer fram medan han sitter och ringer, d.v.s. det man kan höra på LAC-bandet. Denne man funderar han på om det kan vara SE. Men vi vet att det är JÅS:

"Efter denna [mitt förtydligande: den vita taxin] kör även en annan bil av märke stor amerikansk combi och även JÅS kör över och ställer sig framför denna bil. Han går ur och kollar med den amerikanska bilen om denne har larmat polis och ambulans [...]"

Så den LL och JA ser dyka upp framför motorhuven är med 100 procent säkerhet JÅS.

Menar du att det inte är han som säger "de e bra":

https://youtu.be/szpr0I4OaVI
Senast redigerad av Dalulven 2023-06-06 kl. 20:40.
Citera
2023-06-06, 20:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Har du fått en stroke?

Du påstår att mördaren hade en handledsväska när ingen av dem som såg mordet sett någon sådan.

I själva verket så berättar de att mördaren stoppade undan/hölstrade vapnet.

Du klarar uppenbarligen inte att tänka klart - eller har du gett upp?

Du tar Engströms uppgifter som sanning avseende utstämplingen och om han pratade med någon - men han ljuger om allt annat?

Utstämplingstiden är dokumenterad och kontrollerad.

Skandiamannens uppgifter stämmer inte med övriga vittnens.

Ingen såg i och för sig den vänstra sidan av gärningsmannens kropp.

Är det annars otänkbart att väskan var nedstoppad eller på annat sätt dold?

Uppenbarligen hade GM en väska med sig, eftersom han höll på med den uppe på åsen.
Citera
2023-06-06, 20:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast LL säger att en person kommer fram medan han sitter och ringer, d.v.s. det man kan höra på LAC-bandet. Denne man funderar han på om det kan vara SE. Men vi vet att det är JÅS:

"Efter denna [mitt förtydligande: den vita taxin] kör även en annan bil av märke stor amerikansk combi och även JÅS kör över och ställer sig framför denna bil. Han går ur och kollar med den amerikanska bilen om denne har larmat polis och ambulans [...]"

Så den LL och JAS ser dyka upp framför motorhuven är med 100 procent säkerhet JÅS.

Menar du att det inte är han som säger "de e bra":

https://youtu.be/szpr0I4OaVI
Nej, det är JÅS som säger det. Missförstår du allt medvetet eller? Jag påstår väldigt sällan sakerna du verkar ta ut ur det jag skriver.

Som du kan läsa så beskriver inte LL en man utan två. Och JÅS är inte två män. Han är en enda.

Jag vet om att JÅS kommer fram och pratar. Det är tydligt på LAC-bandet och beskrivs av JA och LL. Men de beskriver också en till man. Som har glasögon, pratar utan dialekt och är i 50-60 årsåldern.

Det är en beskrivning som passar väldigt bra in på SE. Eller då någon helt oidentifierad man.

Eller menar du att de beskriver JÅS som både man 1 och man 2?
Citera
2023-06-06, 20:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Han mörkar inte. Han berättar bara inte

Och det är väl för att det är helt oviktigt i sammanhanget eller för att han glömmer att nämna den här obetydliga detaljen. Och som du har sett får han ju aldrig någon fråga om det. Han skulle absolut när han fick frågan om han pratade med någon i bilarna efteråt kunnat berätta att han inte gjort det då, dock tidigare. Det hade varit fullt naturligt att berätta. Men det är heller inte konstigt att bara uppriktigt svara på frågan som ställs.

Så vi har två som ser en man som beskrivs som SE vid bilen och en SE som inte säger bu eller bä om detta. Det logiska borde ju då vara att anta att det troliga är att de som faktiskt beskriver honom där har rätt.

Herregud. Hur går det?

Nej, vi har tre som beskriver JÅS framme vid bilen medan LL ringer: LL, JA och JÅS själv.

Dessutom hörs denna händelse i början på LAC-bandet.

SE pratade däremot inte med någon i bilarna under kvällen:

"F: Får jag fråga, har du pratat med någon i bil, i något fordon efter denna händelse, ett fordon som har stått i närheten? Någon som har suttit i ett fordon?
SE: Nej, du menar den kvällen?
F: Ja.
SE: Nej, det har jag inte gjort."

Hur lyckas ni alltid dra rakt motsatt slutsatser till vad materialet visar?
Citera
2023-06-06, 20:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Herregud. Hur går det?

Nej, vi har tre som beskriver JÅS framme vid bilen medan LL ringer: LL, JA och JÅS själv.

Dessutom hörs denna händelse i början på LAC-bandet.

SE pratade däremot inte med någon i bilarna under kvällen:

"F: Får jag fråga, har du pratat med någon i bil, i något fordon efter denna händelse, ett fordon som har stått i närheten? Någon som har suttit i ett fordon?
SE: Nej, du menar den kvällen?
F: Ja.
SE: Nej, det har jag inte gjort."

Hur lyckas ni alltid dra rakt motsatt slutsatser till vad materialet visar?
Men nu bekräftar du ju återigen det jag sa i förra inlägget. Jag vet att JÅS är där och är beskriven. Men de beskriver två män. Så jag frågar återigen. Är båda de här männen JÅS?

Och vad fint att du klistrade in den där biten. Läs det igen och glöm inte bort att läsa "Efter den här händelsen"
Citera
2023-06-06, 20:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej, det är JÅS som säger det. Missförstår du allt medvetet eller? Jag påstår väldigt sällan sakerna du verkar ta ut ur det jag skriver.

Som du kan läsa så beskriver inte LL en man utan två. Och JÅS är inte två män. Han är en enda.

Jag vet om att JÅS kommer fram och pratar. Det är tydligt på LAC-bandet och beskrivs av JA och LL. Men de beskriver också en till man. Som har glasögon, pratar utan dialekt och är i 50-60 årsåldern.

Det är en beskrivning som passar väldigt bra in på SE. Eller då någon helt oidentifierad man.

Eller menar du att de beskriver JÅS som både man 1 och man 2?

Var någonstans, 1986, beskriver LL två personer? Kan du citera?

Inte heller JA beskriver 1986 två personer. Han talar om "mannen". En person i singularis.

1989, däremot, minns han hur han har pratat han med en äldre man i 50-årsåldern med keps. Detta en tre minuter efter skotten, strax innan polisen dök upp. Fast då befann sig SE enligt egen utsago invid kroppen, och JA var aldrig fram dit.
Citera
2023-06-06, 21:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Var någonstans, 1986, beskriver LL två personer? Kan du citera?

Inte heller JA beskriver 1986 två personer. Han talar om "mannen". En person i singularis.

1989, däremot, minns han hur han har pratat han med en äldre man i 50-årsåldern med keps. Detta en tre minuter efter skotten, strax innan polisen dök upp. Fast då befann sig SE enligt egen utsago invid kroppen, och JA var aldrig fram dit.
Jag har alldeles nyss citerat det åt dig. Du får gärna läsa vad jag skriver innan du svarar. Han beskriver en man i glasögon och utan huvudbonad. Sedan mannen i glasögon utan dialekt.

Vem är det annars? Och om det är JÅS. Antar du att han inte minns att JÅs pratar med dialekt?
Citera
2023-06-06, 21:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men nu bekräftar du ju återigen det jag sa i förra inlägget. Jag vet att JÅS är där och är beskriven. Men de beskriver två män. Så jag frågar återigen. Är båda de här männen JÅS?

Och vad fint att du klistrade in den där biten. Läs det igen och glöm inte bort att läsa "Efter den här händelsen"

Är det inte bättre att läsa fortsättningen, där SE säger att han inte pratade med någon i bilarna den kvällen. Det är nog här som Klonis fallerar, tror jag, ni stirrar er blinda på några ord istället för att försöka förstå texten.

Hur skulle han kunna prata med någon i bilarna när han skildrar att han höll på att snubbla på kroppen, sen pratade med LP, hjälpte till med HLR, befann sig på huk eller knästående invid kroppen och sedan sprang efter polisen. Det stämmer inte ihop med hans egen berättelse.
Citera
2023-06-06, 21:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag har alldeles nyss citerat det åt dig. Du får gärna läsa vad jag skriver innan du svarar. Han beskriver en man i glasögon och utan huvudbonad. Sedan mannen i glasögon utan dialekt.

Vem är det annars? Och om det är JÅS. Antar du att han inte minns att JÅs pratar med dialekt?

Jag hör ingen speciell dialekt på JÅS i rättegången.

Har heller inte sett något citat. Du får gärna posta det igen.
Citera
2023-06-06, 21:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag hör ingen speciell dialekt på JÅS i rättegången.

Har heller inte sett något citat. Du får gärna posta det igen.
Hör inte och ser inte alltså. Hör du inte att JÅS pratar dialekt som låter som södra Småland? Det skulle alltså inte LL som pratar rätt ordentligt stockholmska uppfatta?

Nä, jag orkar inte posta fler gånger om du inte ens kan ge mig respekten att ens snabbt läsa igenom vad jag skriver utan helt fritt svara på något annat och helt misstolka vad jag skriver.
Citera
2023-06-06, 21:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
”Tidigt” kan kanske diskuteras.

Förhöret är som sagt länkat i tråden i ett inlägg av ”ursprungligen”.

Men finns det inte med ”i boken”, den heliga skriften, så betraktas det som hittepå. Tryggare kan ingen vara…
Jag tror att jag har själv länkat till dokumentet med PH-förhöret

(FB) Skandiamannen

Han säger bland annat att om han hade fått frågan för 30 år sedan om polisen borde prata med någon ytterligare gammal personal på Skandia, så hade han kanske varit villigare att säga något som skulle gynna saken. Han sa också att det är svårt att känna någon förväntan eller engagemang för detta nu när han vet hur svårt detta är.

PH var luttrad efter polisens ointresse för 30 år sedan, tappat tron till dem helt enkelt. Han kan säkert ha varit trött på både Skandiamannen, polisen, TP och andra journalister på grund av det som varit. Det här får ni i förnekarsekten till att PH trodde SE var oskyldig, varför håller ni på så där, desperation månne?
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-06 kl. 21:50.
Citera
2023-06-06, 21:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hör inte och ser inte alltså. Hör du inte att JÅS pratar dialekt som låter som södra Småland? Det skulle alltså inte LL som pratar rätt ordentligt stockholmska uppfatta?

Nä, jag orkar inte posta fler gånger om du inte ens kan ge mig respekten att ens snabbt läsa igenom vad jag skriver utan helt fritt svara på något annat och helt misstolka vad jag skriver.

Inte särskilt tydlig dialekt, men vem vet, är man från Stockholm kan man säkert snabbt uppfatta folks dialekter utifrån några få ord i en mycket stressig situation där man sitter och ringer 90 000.

Har läst igenom dina svar men inte hittat något citat.

Så jag frågar igen: Var någonstans, 1986, beskriver LL två personer?

Och för all del: Var någonstans, 1986, beskriver JA två personer?

Båda dessa personer var alltså fram och pratade, medan LL satt och ringde i bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in