Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Håller med om att CS hade kunnat ta in utländsk expertis för risken är att HR ställer sig tveksamma till ett utlåtande som i alltför hög grad (?) ifrågasätter rättsläkarnas slutsatser.
- Hur bedömer du hans föreslagna alternativ i fråga om dödsorsak?
Bugar, bockar och tackar för berömmet!
Som svar på frågan om Prof Erikssons rättsmedicinska utlåtandet har jag dragit ut det i pappersform liksom ALs utlåtande och suttit och lusläst och jämnfört med läroböcker (bl a skrivna av Eriksson som medförfattare) och annan tillgänglig litteratur. Sammanfattningsvis efter att ha lagt ner lång tid på detta är jag i princip säker på följande:
Tyvärr, för att kanske göra vissa här besvikna; jag är själv besviken, men:
Det kommer inte kunna avkunnas någon livstidsdom i Tove-fallet!
Därför att det inte heller kommer att gå att döma någon för mord av Tove.
Det går med professor Anders Erikssons väl genomförda underbyggda resonemang och uppradade motsägelser och brister för strypmordsutlåtandet
iNTE att utesluta att Tove verkligen dött av enbart 10 sekunders strypgrepp och inte av en manuell strypning som tar 3-4 minuter.
Då kan man inte döma för mord. Då måste man döma för dråp alternativt för vållande till Toves död.
Straffet för dråp är 6-10 års fängelse
Straffet för vållande till död är i ”normalgradsfall” böter till 2 år, i grövre fall 6 månader till 6 år.
Gissningsvis kommer Johanna få 6-8-10 år för dråp med pålaga ett par år för grovt gravfridsbrott.
Gissningsvis kommer Maja få 6-8 år för dråp och kanske något år mindre än J för grovt gravfridsbrott.
Jag beklagar att ingen kommer dömas till mord för Ts död, tycker att de åtalades agerande förtjänar en sådan dom. Men jag kan inte se det som möjligt med de rättsmedicinska fakta som presenterats. Jag tror J ströp ihjäl T under flera minuter och jag tror M höll i.
Men det går - på grund av brand, djurangrepp och förmultning - inte att finna bevis som utesluter att det kan ha gått till på ett annat sätt. Det är fördj..kligt att de åtalades agerande och långa tystnad omöjliggör en morddom. Men det är tyvärr fakta och jag tror inte heller Rullman o co kommer att kunna ändra på det.