2023-06-06, 12:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vad tror du att hennes föräldrar gör om Maja erkänner för dem att hon hjälpte till att mörda TT?
Ska man som kristen försvara och skydda sina barn no matter what? Eller är sanningen viktigare? Sanningen som ska göra oss fria?

Jag har ingen aning och heller ingen uppfattning om vad hennes föräldrar kan tänkas göra. Jag är inte den typ av person, som vissa andra här i tråden, som har så bestämda uppfattningar om andra totalt främmande människor. Frågan är väl snarare varför du undrar vad jag har för uppfattning om någonting så för trådens ämne totalt irrelevant som hur vissa religiösa skall förväntas agera i olika situationer.

Är inte sanningen alltid viktigast? Vad tycker du själv? Du har aldrig någonsin ljugit för någon, eller hur!?
Citera
2023-06-06, 12:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"M*ja H*llman ska främst hålla sig för sig själv på sitt rum, där hon ofta målar. För att komma ut mer ska hon nyligen ha tilldelats städuppgifter på häktet i Växjö.
Vid ett flertal tillfällen ska hon också ha uttryckt att hon mår dåligt och att hon inte vill dela rum med någon annan.
Samtidigt ska hon ha uttryckt att hennes mående blivit bättre med tiden, då hon börjat landa i sin tillvaro."

//
"J*hanna L*shem J*nsson uppges däremot ha ett socialt liv där hon tränar regelbundet och umgås mycket med de andra intagna på häktet på Hinseberg.
Samtidigt ska hon tidigare i vår ha hamnat i en konflikt med personal i pysselrummet på häktet.
Bland annat ska hon ha lämnat en lapp med en text, där hon uppmanat personalen att låta bli de intagnas pussel, enligt uppgifter."

Jag måste dock säga att jag håller med Johanna i att personalen ska ge fan i att pilla på de intagnas pussel. Men om dom gör det så är det väl inte så mycket annat än en liten bekräftelse på min fördom om att häktes- och fängelsevakter är små pennalister. Å andra sidan så kan jag tänkta att deras pennalism är den typ av straff som kan ge Johanna det lidande hon förtjänar, för att sitta inlåst på anstalt bekommer henne förmodligen, som jag tror du påpekade häromdagen, inte så mycket.
Citera
2023-06-06, 12:23
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har ingen aning och heller ingen uppfattning om vad hennes föräldrar kan tänkas göra. Jag är inte den typ av person, som vissa andra här i tråden, som har så bestämda uppfattningar om andra totalt främmande människor. Frågan är väl snarare varför du undrar vad jag har för uppfattning om någonting så för trådens ämne totalt irrelevant som hur vissa religiösa skall förväntas agera i olika situationer.

Är inte sanningen alltid viktigast? Vad tycker du själv? Du har aldrig någonsin ljugit för någon, eller hur!?

Maja kommer inte bli friad helt. Dock kommer hon bli friad för mord.
Citera
2023-06-06, 12:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Var inte så säker på det. Det finns många med diagnoser i samhället och ni håller ju på med.en kampanj här för att människor med diagnoser ska slippa straff för de brott de begår.

Jag har inte sett någon sådan kampanj här. Det är bara dina hjärnspöken som är i farten.

Det faktum att det brister i bevisningen emot Maja, och att det är ett faktum som kan bero på att hon är oskyldig, är det vissa i tråden som inte förstår, och istället inbillar sig att det är någon "kampanj" som pågår. Foliehattar är väl ett begrepp som dyker upp.

Men nej, jag tror inte Maja kommer råka illa ut. Jag tror att hon redan har mött den psykopat som orsakat henne sitt största lidande i livet, hela livet.
Citera
2023-06-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Buissnes as usual för J och M kämpar med att hantera förändringen. Häktespersonalen har ersatt J som "uppdragsgivare".

För J är inte avsaknaden av M något större bekymmer, men M är I behov av en "ersättare" för J, någon som står för aktivitetsinitiativ och motverkar musselbeteende.
Blir ganska intressant när det händer något med Lapp-Leshem.. de intagna har fått henne i arbete.
Alltså "någons" ... kanske rinner det till snart vem vet
Citera
2023-06-06, 13:39
Avslutad
https://anonfiles.com/1dl03cv2zd/G_ta_HR_B_1735_23_Aktbil_68_Yttrande_fr_n_adv_Sang born_pdf

Här är Cleas yttrande över den "nya bevisningen" som inlämnats genom den köpta beställningsjobbet av "professorn"
Citera
2023-06-06, 13:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Blir ganska intressant när det händer något med Lapp-Leshem.. de intagna har fått henne i arbete.
Alltså "någons" ... kanske rinner det till snart vem vet
Jo, vi lär nog få höra mer om Js internaktiviteter.
Citera
2023-06-06, 15:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://anonfiles.com/1dl03cv2zd/G_ta_HR_B_1735_23_Aktbil_68_Yttrande_fr_n_adv_Sang born_pdf

Här är Cleas yttrande över den "nya bevisningen" som inlämnats genom den köpta beställningsjobbet av "professorn"
"...
att det våld utövats mot TTs hals, inte kan anses visa att detta våld har orsakat döden, särskilt som alternativa dödsmekanismer föreligger
..."

Så hon menar att T hade dött även om J inte utövat våld mot Ts hals ... samtidigt som hon medger att våld utövats.

Hade T fått hjärtstopp om inte J utövat våld mot Ts hals?
Oups! Ojsan! Kan man dö så lätt för ett litet tryck på halsen? Jag skulle ju bara skrämmas lite.

Hade T kräkts om J inte suttit på henne och utövat våld mot Ts hals?
Jag flyttade mig direkt när T började klökas, så hon kunde vänt sig och inte fått ner det i lungorna

Hade T dött om J inte rört vid henne?
Hm!

Hur man än vänder och vrider på det, hade T fortfarande varit i livet om J inte utövat våld mot henne.

Var det en befogad reaktion på att T stötte till J? Eller visar den uppsåt?

Var Ms hållande av Ts händer en förutsättning för olyckshändelsen? Det som skulle stärka Js trovärdighet och sänka Ms kan nog bli en kvarnsten.
Citera
2023-06-06, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Tack för förtydligandet.
Det finns ingen, jag upprepar, ingen här i tråden som ens antytt att Maja är helt oskyldig. Maja har dessutom erkänt viss delaktighet. Förstår inte den sidan av debatten riktigt.
Det finns ett antal hjärntvättade individer som hävdar att Maja enbart är skyldig till det som Maja själv har erkänt, dvs att hon medverkat i dumpningen av kroppen. I övrigt är Maja helt oskyldig. Bevis: Majas egna uppgifter i förhör.

När det inte behövs mer bevis är obestyrkta uppgifter i förhör av en individ som är anklagad för mord så kan vi lägga ner stora delar av polisens utredningsverksamhet. Om man brett börjar tillämpa Maja-tillskyndarnas bevisvärdering av uppgifter lämnade i förhör så behöver vi inga fängelser heller.
Citera
2023-06-06, 16:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Hon är inte så där jättesmart den där Clea, det är ett som är säkert.

Hon påstår med stöd av professor emeritus utlåtande

Citat:
att det våld utövats mot TTs hals,
inte kan anses visa att detta våld har orsakat
döden, särskilt som alternativa dödsmekanismer föreligger,

men professor emeritus utlåtande säger

Citat:
att i första hand bör övervägas våld mot halsen
inklusive någon form av kvävning som dödsorsak.

Korkade lilla Clea, rent ut sagt.

Att hennes inlagor till domstolen sedan förefaller skrivna av en mellanstadieelev såväl till innehåll som utformning är kanske av mindre betydelse, men man undrar ju hur det står till med fröken Sangborn när hon inte klarar av att uttrycka sig bättre än ovan, i en inlaga till en domstol i ett så viktigt och uppmärksammat fall som detta. Hur fasiken blev hon delägare hos Johan Eriksson undrar man.

Nåja, domstolens slutsats borde i alla fall inte bli annat än att professor emeritus vidhåller att det är det våld mot Tove som Johanna orsakat som är dödsorsaken, och att det är bevisat att Johanna hade såväl avsikt som motiv och uppsåt att döda Tove, och att det därför är bevisat att Johanna mördade Tove. Huruvida det våldet sedan har orsakat döden genom det ena eller andra medicinska förloppet är av underordnad betydelse.
Citera
2023-06-06, 16:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Maja kommer inte bli friad helt. Dock kommer hon bli friad för mord.

Ja, med den bevisning som nu föreligger så tror jag också att Maja blir friad från mordanklagelserna. Bevisen mot henne räcker helt enkelt inte till.
Citera
2023-06-06, 16:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I en tidigare artikel i Aftonbladet (om uppgifterna nu stämmer) stod det att J var social på häktet och umgicks med andra på Hinseberg. Om M stod det att hon höll sig för sig själv. Så färgpennor och PS 2 blir väl ett sätt att få distraktion i cellen och dämpa stressreaktioner. Att M blev placerad på häktet i Växjö (nära familjen) fanns kanske en tanke bakom, hon är ju bara 18.

Ja, man kan spekulera i att kriminalvården insåg att Johanna kommer oavsett vad att spendera många år hos dem --> Hinseberg direkt, men Maja däremot tvärtom --> ett häkte nära hemstaden i väntan på ett kort fängelsestraff eller frigivning. Inte heller kriminalvården vill krångla till saker mer än nödvändigt. Hade de inte varit fullbelagda i Jönköping hade hon förmodligen fått vara kvar där, då det är lika långt dit från Vetlanda som till Växjö.

Och som du skriver, hon är 18 år, i två veckor och en dag till, då hon fyller 19 år den 21a Juni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in