2023-06-06, 16:48
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Maja kommer inte bli friad helt. Dock kommer hon bli friad för mord.

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, med den bevisning som nu föreligger så tror jag också att Maja blir friad från mordanklagelserna. Bevisen mot henne räcker helt enkelt inte till.

Nu har jag inga konkreta exempel att jämföra med men ni är medvetna om att det finns GM:s som blivit fällda för mord i HR med betydligt färre indicier än de som finns mot M? Menar ni på fullaste allvar att nämndemännen och domaren i TR har fabulerat ihop en indiciekedja och bevis för att dra slutsatsen att M är en mördare? Menar ni att de ljuger?
Citera
2023-06-06, 16:56
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja, man kan spekulera i att kriminalvården insåg att Johanna kommer oavsett vad att spendera många år hos dem --> Hinseberg direkt, men Maja däremot tvärtom --> ett häkte nära hemstaden i väntan på ett kort fängelsestraff eller frigivning. Inte heller kriminalvården vill krångla till saker mer än nödvändigt. Hade de inte varit fullbelagda i Jönköping hade hon förmodligen fått vara kvar där, då det är lika långt dit från Vetlanda som till Växjö.

Och som du skriver, hon är 18 år, i två veckor och en dag till, då hon fyller 19 år den 21a Juni.

Så du menar att kriminalvården daltar med en livstidsdömd mördare och hennes föräldrar?
Citera
2023-06-06, 16:58
Medlem
Citat:
Jag måste dock säga att jag håller med Johanna i att personalen ska ge fan i att pilla på de intagnas pussel. Men om dom gör det så är det väl inte så mycket annat än en liten bekräftelse på min fördom om att häktes- och fängelsevakter är små pennalister. Å andra sidan så kan jag tänkta att deras pennalism är den typ av straff som kan ge Johanna det lidande hon förtjänar, för att sitta inlåst på anstalt bekommer henne förmodligen, som jag tror du påpekade häromdagen, inte så mycket.

Inom Kriminalvården är de flesta ”plitar” skolade till att störa i olika former.
De intagna ska inte kunna fortsätta ha kriminella värderingar eller ha kriminella aktiviteter som rekrytering.
”Störandet” kan ta form av visiteringar, att plötsligt dyka upp på avdelning, att en hel extern vaktstyrka dyker upp och gör storvisitering på hela avdelningen, att de inte får ha metallbestick längre, att de blir slumpmässigt intagna, utan förvarning på UP…
Lite så.

Kanske behövdes pusslet plockas undan för kunna visiteras när de intagna är inlåsta i bostadsrummen… kanske plockades det isär för att pliten kände sig bättre när hen hade just isär det.
Johanna verkar komma in rutinerna, hon verkar dock inte förstå att hon bör likt Maja hålla låg profil, hon är liksom under observation.
Citera
2023-06-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så du menar att kriminalvården daltar med en livstidsdömd mördare och hennes föräldrar?

Det blir bara värre och värre i denna tråd.

Ja, man kan spekulera i att kriminalvården insåg att Johanna kommer oavsett vad att spendera många år hos dem --> Hinseberg direkt, men Maja däremot tvärtom --> ett häkte nära hemstaden i väntan på ett kort fängelsestraff eller frigivning. Inte heller kriminalvården vill krångla till saker mer än nödvändigt.

Och när fan blev kriminalvården en domstol, Kriminalvården sätter folk där det finns plats och inte pga av närheten till hem eller föräldrar.
Citera
2023-06-06, 18:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Nu har jag inga konkreta exempel att jämföra med men ni är medvetna om att det finns GM:s som blivit fällda för mord i HR med betydligt färre indicier än de som finns mot M? Menar ni på fullaste allvar att nämndemännen och domaren i TR har fabulerat ihop en indiciekedja och bevis för att dra slutsatsen att M är en mördare? Menar ni att de ljuger?

Nej, just det, du hade inte ett enda konkret exempel, mer än så behöver jag väl ändå inte kommentera ett sådan påstående ryckt rakt ut ur det blå.

Vet inte vad du har för definition av att ljuga, men Ja, när tingsrätten påstår att mordet skedde efter 02:43, då är det något de själva hittat på för vilket det inte finns ett enda bevis, utan tvärtom motbevis. Om det är en lögn för dig, så ja, då ljuger rätten.
Senast redigerad av flashmaner 2023-06-06 kl. 18:25.
Citera
2023-06-06, 18:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Johanna ville förflyttas till Hinseberg.

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Inte jag, det är BayouX som menar det, som du ser ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Det blir bara värre och värre i denna tråd.

Ja, man kan spekulera i att kriminalvården insåg att Johanna kommer oavsett vad att spendera många år hos dem --> Hinseberg direkt, men Maja däremot tvärtom --> ett häkte nära hemstaden i väntan på ett kort fängelsestraff eller frigivning. Inte heller kriminalvården vill krångla till saker mer än nödvändigt.

Och när fan blev kriminalvården en domstol, Kriminalvården sätter folk där det finns plats och inte pga av närheten till hem eller föräldrar.

Enligt BayouX sätter kriminalvården folk där de själva vill vara, som du kan se ovan.

I sanningens namn så väger kriminalvården in ett antal olika faktorer vid placering av häktade och dömda. Såväl egna önskemål som närhet till familj kan vara sådana faktorer. Tycker man att det är att dalta med livstidsdömda så får man tycka det.
Citera
2023-06-06, 18:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon är inte så där jättesmart den där Clea, det är ett som är säkert.

Hon påstår med stöd av professor emeritus utlåtande

men professor emeritus utlåtande säger

Korkade lilla Clea, rent ut sagt.

Att hennes inlagor till domstolen sedan förefaller skrivna av en mellanstadieelev såväl till innehåll som utformning är kanske av mindre betydelse, men man undrar ju hur det står till med fröken Sangborn när hon inte klarar av att uttrycka sig bättre än ovan, i en inlaga till en domstol i ett så viktigt och uppmärksammat fall som detta. Hur fasiken blev hon delägare hos Johan Eriksson undrar man.

Nåja, domstolens slutsats borde i alla fall inte bli annat än att professor emeritus vidhåller att det är det våld mot Tove som Johanna orsakat som är dödsorsaken, och att det är bevisat att Johanna hade såväl avsikt som motiv och uppsåt att döda Tove, och att det därför är bevisat att Johanna mördade Tove. Huruvida det våldet sedan har orsakat döden genom det ena eller andra medicinska förloppet är av underordnad betydelse.

Ja, hon borde rådgjort med sin expert innan hon skickade in yttrandet.

Jag undrar om någon kan lägga upp hennes yttrande på alternativ länk? Mitt virusskydd larmat för annonfiles.
Citera
2023-06-06, 18:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Håller med om att CS hade kunnat ta in utländsk expertis för risken är att HR ställer sig tveksamma till ett utlåtande som i alltför hög grad (?) ifrågasätter rättsläkarnas slutsatser.

- Hur bedömer du hans föreslagna alternativ i fråga om dödsorsak?

Bugar, bockar och tackar för berömmet!

Som svar på frågan om Prof Erikssons rättsmedicinska utlåtandet har jag dragit ut det i pappersform liksom ALs utlåtande och suttit och lusläst och jämnfört med läroböcker (bl a skrivna av Eriksson som medförfattare) och annan tillgänglig litteratur. Sammanfattningsvis efter att ha lagt ner lång tid på detta är jag i princip säker på följande:

Tyvärr, för att kanske göra vissa här besvikna; jag är själv besviken, men:

Det kommer inte kunna avkunnas någon livstidsdom i Tove-fallet!

Därför att det inte heller kommer att gå att döma någon för mord av Tove.

Det går med professor Anders Erikssons väl genomförda underbyggda resonemang och uppradade motsägelser och brister för strypmordsutlåtandet iNTE att utesluta att Tove verkligen dött av enbart 10 sekunders strypgrepp och inte av en manuell strypning som tar 3-4 minuter.

Då kan man inte döma för mord. Då måste man döma för dråp alternativt för vållande till Toves död.

Straffet för dråp är 6-10 års fängelse
Straffet för vållande till död är i ”normalgradsfall” böter till 2 år, i grövre fall 6 månader till 6 år.

Gissningsvis kommer Johanna få 6-8-10 år för dråp med pålaga ett par år för grovt gravfridsbrott.
Gissningsvis kommer Maja få 6-8 år för dråp och kanske något år mindre än J för grovt gravfridsbrott.

Jag beklagar att ingen kommer dömas till mord för Ts död, tycker att de åtalades agerande förtjänar en sådan dom. Men jag kan inte se det som möjligt med de rättsmedicinska fakta som presenterats. Jag tror J ströp ihjäl T under flera minuter och jag tror M höll i.

Men det går - på grund av brand, djurangrepp och förmultning - inte att finna bevis som utesluter att det kan ha gått till på ett annat sätt. Det är fördj..kligt att de åtalades agerande och långa tystnad omöjliggör en morddom. Men det är tyvärr fakta och jag tror inte heller Rullman o co kommer att kunna ändra på det.
Senast redigerad av coli 2023-06-06 kl. 19:13.
Citera
2023-06-06, 18:56
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Nej, just det, du hade inte ett enda konkret exempel, mer än så behöver jag väl ändå inte kommentera ett sådan påstående ryckt rakt ut ur det blå.

Vet inte vad du har för definition av att ljuga, men Ja, när tingsrätten påstår att mordet skedde efter 02:43, då är det något de själva hittat på för vilket det inte finns ett enda bevis, utan tvärtom motbevis. Om det är en lögn för dig, så ja, då ljuger rätten.

02:43?
Njae, nu är det nog allt du som svävar iväg ang tidpunkter, vilka du bör ha koll på och inte komma med en massa hittepå om tidpunkter TR tagit ställning till, saxat ur tingsrättens slutliga ställningstagande:

"-Det är genom bevisningen visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022".

Jag hade hellre sett att de kunde varit lite mer generösa med tidpunkt för mordet, inte formulerat sig så precist utan snarare satt en starttid vid omkring 02:15 och stopptid omkring 02:45.

Jag tror att rättsliga rådet kommer att ha en del info om hur lång tid ett strypmord/kvävning tar.

Vilka motbevis syftar du på?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-06-06 kl. 18:58.
Citera
2023-06-06, 19:04
Medlem
Citat:
Inte jag, det är BayouX som menar det, som du ser ovan.

Enligt BayouX sätter kriminalvården folk där de själva vill vara, som du kan se ovan.

I sanningens namn så väger kriminalvården in ett antal olika faktorer vid placering av häktade och dömda. Såväl egna önskemål som närhet till familj kan vara sådana faktorer. Tycker man att det är att dalta med livstidsdömda så får man tycka det.

Kriminalvården utgår först och främst när det gäller häktade som väntar på förhandling i TR eller HR om det finns plats på ett häkte i samma stad eller ett i en närliggande stad pga transport till och från häktet.

Ja den dömde kan lägga fram ett önskemål om placering när det gäller anstalt men det gäller bara korta straff, för längre straff så som mord, våldtäkt etc så placeras manliga dömda på kumla och kvinnliga dömda på Hinseberg, och placering bestäms då av Kumla eller Hinseberg, Så ja vid kortare straff så kan den dömde önska placering på någon öppen anstalt i staden hen bor, men vid långa straff så bestämmer kriminalvården placering.
Citera
2023-06-06, 19:18
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Inte jag, det är BayouX som menar det, som du ser ovan

Det är väl för mycket begärt att be dig sluta ful-citera och förvränga. Ingenstans har jag skrivit att det daltas med kriminella.

”Enligt 20-åringens advokat har hon flyttats för att bryta isoleringen. Nu får hon bland annat umgås med andra intagna, ta emot besök och telefonsamtal utan att åklagaren godkänt det.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1101900
Citera
2023-06-06, 19:22
Medlem
colis avatar
Enligt Prof Eriksson rättsmedicinska second opinion utlåtande finns inga fynd som bevisar att Tove skulle blivit ”svårt misshandlad” separat före döden i badrummet. De skador kroppen uppvisade kan ha uppstått under fallet och under tumultet.
Toves vänstra öga och vänstra stora tuggmuskel var skadade, möjligen i samband med tumultet eller strypgreppet. Skador på bakhuvud, rygg, armbågar och en hand kan ha uppstått av fall eller under tumultet, enligt Prof Eriksson.

Och viktigast av allt - Johanna kan ha släpp strypgreppet efter 10 sekunder och Tove kan ändå ha dött av andra saker såsom ex aspirerat maginnehåll.

Då går det inte att klassa som ett strypmord. Inte heller som grov misshandel före.
Senast redigerad av coli 2023-06-06 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in