2023-06-06, 14:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Kolla på denna video. Vilka enorma mängder vatten som strömmar genom resterna av dammen.
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1665952784665964545
Citera
2023-06-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Och ändå finns det klara belägg för att en attack på dammen varit på den ukrainska agendan. Här från december 2022:

Det finns liksom heller ingen logik i påståendet att ryssarna skulle spränga dammen i det här läget. De största skadorna vi nu ser är på rysskontrollerat territorium och vill det sig illa kan detta underlätta för Ukraina att korsa Dnjepr uppströms.

Möjligtvis är detta en olycka p.g.a. flera olika sammanträffanden som att just Ukraina attackerat dammen tidigare och kanske försvagat strukturer i kombination med högt vattenstånd.

Men försök diskutera det i detta forum.

Det höga vattenståndet är Rysslands fel och ansvar, även om det inte passar in i din agenda.
Senast redigerad av Sidlinjen18 2023-06-06 kl. 14:39.
Citera
2023-06-06, 14:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kolla på denna video. Vilka enorma mängder vatten som strömmar genom resterna av dammen.
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1665952784665964545
Att vattnet är nästan lika högt på båda sidorna av dammen visar att flodfåran inte har en möjlighet att hålla undan. Så jag tror det där hålet går rätt djupt ned och är rätt stort. Hur stort får man se när vattnet sjunkit undan. För det borde innebära att hålet är nästan lika stort som själva flodfåran.
Citera
2023-06-06, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tydligen sprängde ryssarna bara ett litet hål först, men sedan rasade mer och mer av dammen. På bilden ser man nu hur mer än halva dammen är borta. Så ryssarna ville översvämma öarna i Dnipr som Ukraina tagit kontroll över men nu översvämmade de ett stort område som de själva hade trupper i.
https://twitter.com/VolodyaTretyak/status/1666015265971118082
Jag är ingen expert på hydrologi och kraftverksdammar men vore det inte enklare för ryssen att öppna en dammlucka lagom mycket för att uppnå önskad effekt nedströms?

Shit, my mistake, jag glömde att ryssarna är för efterblina att öppna en dammlucka utan spränger dammen istället. Ryska militärer är ju inga Einsteins direkt.
Citera
2023-06-06, 14:41
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Det höga vattenståndet är Rysslands fel och ansvar, även om det inte passar in i din agenda.

Vilket är dubbelt oansvarigt med tanke på att dammen hade skador sen innan när ryssarna sprängde vägbron över dammen. Och återigen, hade Ryssland aldrig invaderat Ukraina hade detta aldrig hänt.
Citera
2023-06-06, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Krimhalvön har ju sitt färskvatten via den sprängda reservoaren. Varför skulle Ryssarna spränga den då kan man undra? Lika korkat som att spränga Nordstream.
Reznikov har ju dessutom hintat om att de kommer att göra Krim obeboeligt, och att de kommer att erövra området utan strid.
Inte osannolikt att det var sprängningen av dammen han syftade på.

https://www.ukrinform.net/amp/rubric-ato/3703739-minister-reznikov-crimea-we-will-take-without-a-fight.html

Och ändå har ryssarna gjort båda sabotagen du nämner. Tänk efter lite så inser du att det inte går att finna logik i det ryssland håller på med. Hela idén med det olagliga kriget mot Ukraina är ologiskt, ogenomtänkt. Typiskt ryssland, med facit i hand...
Citera
2023-06-06, 14:45
Medlem
Jag tror att ryssarna sket i det blå skåpet nu. Otroligt många Cherson-bor som spyr ut sitt hat mot ryssarna nu på nätet. Tror att lokalbefolkningen, även de som var pro Putin kommer bli farliga för de ryska soldaterna. Den här sprängningen kan bli en game-changer.
Citera
2023-06-06, 14:46
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag är ingen expert på hydrologi och kraftverksdammar men vore det inte enklare för ryssen att öppna en dammlucka lagom mycket för att uppnå önskad effekt nedströms?

Shit, my mistake, jag glömde att ryssarna är för efterblina att öppna en dammlucka utan spränger dammen istället. Ryska militärer är ju inga Einsteins direkt.
Svårt att skylla på Ukraina om man bara öppnar luckan…
Citera
2023-06-06, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Svårt att skylla på Ukraina om man bara öppnar luckan…
Du har en poäng där men det är ju allmänt känt att pizzryska militären inte den mest kognitivt begåvade!
Det har dom visat gång på gång. De enda dom klarar bra är att förstöra, lemlästa och döda oskyldiga.
Eller hur?

Tillägg: Jag tror på riktigt att pissryssen är så korkad att de spränger i stället får att öppna en lucka i dammen.
Senast redigerad av jonkebonke 2023-06-06 kl. 15:01.
Citera
2023-06-06, 14:56
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Jag tror att ryssarna sket i det blå skåpet nu. Otroligt många Cherson-bor som spyr ut sitt hat mot ryssarna nu på nätet. Tror att lokalbefolkningen, även de som var pro Putin kommer bli farliga för de ryska soldaterna. Den här sprängningen kan bli en game-changer.
Tror också det och dömmer man av de här bilderna har de god anledning att vara pissed off

https://t.me/bazabazon/18325
Citera
2023-06-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Och ändå har ryssarna gjort båda sabotagen du nämner. Tänk efter lite så inser du att det inte går att finna logik i det ryssland håller på med. Hela idén med det olagliga kriget mot Ukraina är ologiskt, ogenomtänkt. Typiskt ryssland, med facit i hand...
Nej, jag undrar om det inte är Ukraina som gjort detta.
Motivet för ryssarna är ytterst långsökt. Experten (!) Peter Lidén gör ändå ett tappert försök. 😂

”– Man skulle kunna se det som ett led i att Ryssland förstår att de inte kommer kunna hålla Krim. För det blir outhärdligt utan sötvatten, säger Peter Lindén.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/abkOlE/kachovka-darfor-kan-ryssland-ha-sprangt-dammen
Senast redigerad av MacMackay 2023-06-06 kl. 15:02.
Citera
2023-06-06, 14:59
Medlem
1754s avatar
Hur blir det med vattenivån i Svarta havet nu då? Kommer det bli följdverkningar i omkringliggande länder, osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in