2023-06-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ett väldigt spänt läge. Pakistan är kanske det viktigaste landet i Kinas BRI projekt. Genom Pakistan skulle man dra pipelines och järnväg från kusten för att kraftigt förkorta transportvägen från arabländerna och Europa. Men Pakistans ekonomi är i mycket dåligt skick.
Dessa transportleder skall gå igenom ett mycket omstritt område som Kina och Indien gör anspråk på.
Just nu kanske det inte pågår några strider men både Kina och Indien bygger upp militärt i området. Kanske för att stärka sin förhandlingsposition.

Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
https://fof.se/artikel/2020/1/kina-ritar-om-varldskartan-med-nya-sidenvagen/

Du har rätt om den planerade rutten via Pakistan .
Men den är inte den viktigaste rutten utan det är istället den centralasiatiska rutten via Kazakhstan, Kaukasus, Ryssland och Ukraina till Europa
Samt den som går från Centralasien, Iran, Syrien, Turkiet till Balkan och Italien.
Kan Kina i samverkan med BRICS etablera dessa viktiga landrutter kommer inte Kina längre att vara så beroende av Pacific Ocean, Indian Ocean, m,fl havsrutter och kanaler.
Det innebär att USAs flotta inte kommer kunna blockera de viktigaste handelsrutterna för Kina,
Om man studerar planerna förstår man direkt varför Kina är vän med Ryssland och även varför östra Ukraina är viktigt.
Klart är att US känner till dessa planer och agerar därefter.

Kina har många järn i elden för sina transporter västerut.
Järnväg genom Kazachstan-Ryssland till EU tar 15-17 dagar, mot 6-7 veckor med båt.
Persontåg Shanghai-Urumqi tar ca 40 timmar.
Skulle gissa godstransporter Shanghai-Urumqi tar 2,5 dygn, tack vare Kinas snabba järnvägar.
Urumqi ligger nästan precis halvvägs till Europa.
Det finns idag bara en startbana på Urumqis flygplats, men ytterligare 2 banor är snart klara.
Jag antar syftet med denna utbyggnad är att kunna få mycket billigare flygtransporter västerut!

https://www.google.se/maps/@43.915946,87.4810777,5406m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Citera
2023-06-05, 22:14
Medlem
Citat:
Intressant och faktaspäckat inlägg.
Frågan är om "västvärlden" som helhet är beredda att isolera sig mot resten av världen?
Är handeln med USA tillräcklig för att kompensera förlorad handel med BRICS et al?
Det är oligarkerna i US som driver på konkurrensen mot BRICS eftersom de inte vill förlora dollarns hegemoni.
Om det skulle bli alltför ofördelaktigt för EU, Japan och Australien att stå utanför är det möjligt att de väljer att göra som Indien, hålla dörrarna öppna åt båda hållen.
Just nu och här är vi på väg mot en "bipolär" världsordning.

Ja den är i stort sett redan ett faktum. Det är väst mot resten av världen. Jag är inte säker på om EU eller USA ens skulle tillåtas bli medlemmar i BRICS om de ansökte. Själva syftet med BRICS är att knäcka ryggraden på väst. Jag tror inte det är någon större idé att försöka konkurrera utan snarare isolera och ligga lågt. Hoppas att de andra länderna börjar bråka med varandra i stället.
USA bör omedelbart dra hem trupper från andra delar av världen.
Citera
2023-06-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kina har många järn i elden för sina transporter västerut.
Järnväg genom Kazachstan-Ryssland till EU tar 15-17 dagar, mot 6-7 veckor med båt.
Persontåg Shanghai-Urumqi tar ca 40 timmar.
Skulle gissa godstransporter Shanghai-Urumqi tar 2,5 dygn, tack vare Kinas snabba järnvägar.
Urumqi ligger nästan precis halvvägs till Europa.
Det finns idag bara en startbana på Urumqis flygplats, men ytterligare 2 banor är snart klara.
Jag antar syftet med denna utbyggnad är att kunna få mycket billigare flygtransporter västerut!

https://www.google.se/maps/@43.915946,87.4810777,5406m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Det finns bara ett syfte med alla dessa transportvägar och det är att exportera varor till väst. Att göra väst beroende av deras produkter och tjäna mer pengar som sedan används för att konkurrera ut väst på alla områden. Det kan nog anses vara västvärldens största misstag att man lät Kina tillverka allt de behöver med dess egen teknologi. Det är ett typexempel på den naivitet som har präglat västs syn på världen. Till Afrika och Sydamerika har man pumpat bistånd. I Mellanöstern har man byggt upp en stor oljeindustri. Nu står alla de andra rustade att tillsammans krossa västvärlden som alla ser som arvfienden.
Citera
2023-06-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ja den är i stort sett redan ett faktum. Det är väst mot resten av världen. Jag är inte säker på om EU eller USA ens skulle tillåtas bli medlemmar i BRICS om de ansökte. Själva syftet med BRICS är att knäcka ryggraden på väst. Jag tror inte det är någon större idé att försöka konkurrera utan snarare isolera och ligga lågt. Hoppas att de andra länderna börjar bråka med varandra i stället.
USA bör omedelbart dra hem trupper från andra delar av världen.
Kanske inte EU som helhet men däremot enskilda länder. Exempelvis Australien, Tyskland, Italien, Ungern, Serbien m.fl. Såtillvida att inte EU/G7 förbjuder medlemskap i BRICS.
USA däremot ...nope inte sålänge petrodollarn dominerar världshandel och finansinstitut.
Det handlar mer om att knäcka ryggraden på USAs hegemoni - inte Europa.
Eftersom EU slaviskt eller solidariskt, beror på hur man ser saken, följer Washington eller oligarkerna overseas, kan det synas som att vi exkluderas men det är en konsekvens av vår lojalitet till det som vi upplever som rättmätig supermakt.
t.ex. implementeringen av Nordstream var inget försök att "knäcka ryggen" på Tyskland ekonomiskt i motsats till sabotaget av rören som blev det som de facto gjorde det. Vem det nu var som ställde till det . OT i denna tråd.
Citera
2023-06-05, 23:24
Medlem
Citat:
Kina har ju en ekonomi som är ca 50% större än de övriga BRICS-länderna tillsammans, och kommer säkert mest bestämma vilka länder som kan godtas vid en utvidgning av BRICS.
Frågan är vilka kriterier Peking kommer att ställa på nya medlemmar, förutom att vare emot USA???
Några länder kan säkert godtas som är nära kompisar med Ryssland som Kazachstan, eller Brasilien som Argentina.
Men när det gäller övriga dussintalet länder är det säkert Kina som bestämmer om medlemskap.
Tror ni Peking har några övriga krav på nya medlemmar, förutom att vara mot USA, samt givetvis inte får ha några konflikter med gamla eller nya medlemmar i BRICS???

Som jag förstått det hela finns det inga hinder för en medlem att samtidigt ingå i G20/G7 eller andra internationella konstellationer av militär eller ekonomisk karaktär.
Det ryktas om att G7 vill dra in Indien där men då kommer enigheten i G7 att spricka.
Man måste inte vara vänner med alla de andra i BRICS, se på Kina vs Indien . gamla ärkefiender, och även SA och Iran är påtänkta medlemmar.
BRICS försöker bygga upp alternativstrukturer för en ny global investeringsbank, nytt SWIFT system samt sist men inte minst - alternativ till petrodollarn. Det är INTE ett nytt EU som försöker fungera som en överstatlig regering i Europa.
Vi inom EU är beroende av dollarn men om den så småningom och oundvikligen kommer att ersättas med andra betalningsmedel så gäller det att hoppa av tåget i tid. Om 10 år kan det redan vara försent att ta steget.
Senast redigerad av Pottkusk 2023-06-05 kl. 23:30.
Citera
2023-06-06, 08:33
Medlem
Citat:
Kanske inte EU som helhet men däremot enskilda länder. Exempelvis Australien, Tyskland, Italien, Ungern, Serbien m.fl. Såtillvida att inte EU/G7 förbjuder medlemskap i BRICS.
USA däremot ...nope inte sålänge petrodollarn dominerar världshandel och finansinstitut.
Det handlar mer om att knäcka ryggraden på USAs hegemoni - inte Europa.
Eftersom EU slaviskt eller solidariskt, beror på hur man ser saken, följer Washington eller oligarkerna overseas, kan det synas som att vi exkluderas men det är en konsekvens av vår lojalitet till det som vi upplever som rättmätig supermakt.
t.ex. implementeringen av Nordstream var inget försök att "knäcka ryggen" på Tyskland ekonomiskt i motsats till sabotaget av rören som blev det som de facto gjorde det. Vem det nu var som ställde till det . OT i denna tråd.

Det påminner om situationen med NATO och Ryssland. Jag tror de har sökt medlemskap någon gång men fick avslag. De visste naturligtvis om att det skulle bli nej. Men NATO finns ju bara till för att försvara Europa mot Ryssland så hela idén faller ju om Ryssland skulle gå med.
När det gäller valutafrågan så är det naturligtvis US$ som inte får vara med. Men det skulle ändå vara intressant om EU eller Sverige sökte medlemskap i BRICS. Skulle det bli ja och vilka konsekvenser skulle det i så fall få?
En världsvaluta har ju diskuterats länge och ett utvidgat BRICS kan ju tillsammans med Världsbanken vara en grund till detta.
Citera
2023-06-06, 08:33
Medlem
Citat:
Det finns bara ett syfte med alla dessa transportvägar och det är att exportera varor till väst. Att göra väst beroende av deras produkter och tjäna mer pengar som sedan används för att konkurrera ut väst på alla områden. Det kan nog anses vara västvärldens största misstag att man lät Kina tillverka allt de behöver med dess egen teknologi. Det är ett typexempel på den naivitet som har präglat västs syn på världen. Till Afrika och Sydamerika har man pumpat bistånd. I Mellanöstern har man byggt upp en stor oljeindustri. Nu står alla de andra rustade att tillsammans krossa västvärlden som alla ser som arvfienden.
Jag instämmer i att Väst har gjort ett stort misstag med att göra globaliseringen till en politisk religion.
Främst har det drivits på av oligarkerna i US och EU har i sin naivitet följt efter.
Kortsiktigt febrilt sökande efter vinstmaximering genom att förlägga produktionen där arbetskraften är billig. Konsumenterna i Väst har samtidigt jublat över alla billiga produkter vi kunnat shoppa.
Vi har trott att vi hade fixat nya "kolonier" i Asien som snällt levererar det vi behöver utan att konkurrera. De skulle ta hand om "skitjobben" medan vi ägnade oss åt den avancerade utvecklingen.
Problemet är bara att snart kommer även de mer avancerade jobben att förläggas där det kostar mindre och "kolonierna" kommer att kunna överglänsa oss även teknologiskt och vetenskapligt.
Självdestruktionen i EU har dessutom nått sin fulländning när vi gått all-in på "grön omställning" och massimport av lågutbildade från Afrika/MÖ (globalistprojekt båda två).
Vi skulle istället ha storsatsat på utbyggnad av KKV plus kolkraftverk plus kompletterande import av billig energi från Ryssland samt begränsat den utomeuropeiska invandringen genom att prioritera högutbildade.
Vi borde ha bromsat industriflytten österut redan för 25 år sedan genom strategiska politiska beslut i Väst.
Nu är loppet kört och vi måste anpassa oss till omvärlden istället för att styra den.
Nej jag tror inte alls att kineserna ser på Europa som arvfiender. De kan sin historia och Marco Polo.
När Öst och Väst en gång i tiden började handla via Sidenvägen så tjänade båda parter på detta.
Engelsmännen å andra sidan har gjort ett annat avtryck i historien mot Asien, UK och US är av samma skola. Fransmännen och belgarna har gjort bort sig i Afrika.
Tyskland, Italien, Spanien, Ryssland, Skandinavien har däremot relativt obefläckat rykte utanför Europa.
Senast redigerad av Pottkusk 2023-06-06 kl. 08:41.
Citera
2023-06-06, 08:43
Medlem
Citat:
Jag instämmer i att Väst har gjort ett stort misstag med att göra globaliseringen till en politisk religion.
Främst har det drivits på av oligarkerna i US och EU har i sin naivitet följt efter.
Kortsiktigt febrilt sökande efter vinstmaximering genom att förlägga produktionen där arbetskraften är billig. Konsumenterna i Väst har samtidigt jublat över alla billiga produkter vi kunnat shoppa.
Vi har trott att vi hade fixat nya "kolonier" i Asien som snällt levererar det vi behöver utan att konkurrera. De skulle ta hand om "skitjobben" medan vi ägnade oss åt den avancerade utvecklingen.
Problemet är bara att snart kommer även de mer avancerade jobben att förläggas där det kostar mindre och "kolonierna" kommer att kunna överglänsa oss även teknologiskt och vetenskapligt.
Självdestruktionen i EU har dessutom nått sin fulländning när vi gått all-in på "grön omställning" och massimport av lågutbildade från Afrika/MÖ (globalistprojekt båda två).
Vi skulle istället ha storsatsat på utbyggnad av KKV plus kolkraftverk plus kompletterande import av billig energi från Ryssland samt begränsat den utomeuropeiska invandringen genom att fokusera på högutbildade.
Vi borde ha bromsat industriflytten österut redan för 25 år sedan genom strategiska politiska beslut i Väst.
Nu är loppet kört och vi måste anpassa oss till omvärlden istället för att styra den.
Nej jag tror inte alls att kineserna ser på Europa som arvfiender. De kan sin historia och Marco Polo.
När Öst och Väst en gång i tiden började handla via Sidenvägen så tjänade båda parter på detta.
Engelsmännen å andra sidan har gjort ett annat avtryck i historien mot Asien, UK och US är av samma skola. Fransmännen och belgarna har gjort bort sig i Afrika.
Tyskland, Italien, Spanien, Ryssland, Skandinavien har däremot relativt obefläckat rykte utanför Europa.

Om BRICS kan leda till verklig globalisering så vore det kanske bra. Att alla börja de samarbeta utan att konkurrera. Men jag tror bara detta är en utopi. All de stora länderna drömmer om världsdominans. Det handlar inte om att man verkligen vill det bästa för mänskligheten.
BRICS är inte ett steg mot en fredligare och mer globaliserad värld utan snarare en samlad attack mot det land som har störst makt och mest pengar. När man har lyckats får ner USA på knä så kommer något annat land försöka sätta sig på tronen, och det landet blir troligen Kina.
Citera
2023-06-06, 08:58
Medlem
Citat:
Om BRICS kan leda till verklig globalisering så vore det kanske bra. Att alla börja de samarbeta utan att konkurrera. Men jag tror bara detta är en utopi. All de stora länderna drömmer om världsdominans. Det handlar inte om att man verkligen vill det bästa för mänskligheten.
BRICS är inte ett steg mot en fredligare och mer globaliserad värld utan snarare en samlad attack mot det land som har störst makt och mest pengar. När man har lyckats får ner USA på knä så kommer något annat land försöka sätta sig på tronen, och det landet blir troligen Kina.
Nej, Kina kommer aldrig att kunna få den hegemoni som US har haft de senaste 75 åren. Ingen nation kommer att kunna uppnå det.
Europa koloniserade Nordamerika, utrotade ursprungsbefolkningen och byggde upp ett nytt, större och mycket rikare slags UK med vissa andra etniska inslag. De hade ett unikt fönster i historien som inte kan upprepas.
Bara inkompetenta ledare tror att de kan uppnå världsdominans. Kloka statsledare vet att de måste samverka med andra länder för att den egna nationen ska kunna blomstra.
Det kommer ständigt att uppkomma intressekonflikter mellan olika nationer och folk - det är oundvikligt.
Senast redigerad av Pottkusk 2023-06-06 kl. 09:07.
Citera
2023-06-06, 11:55
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Vi får väl snart se i augusti efter BRICS toppmöte, hur det går med utvidgningen?
Men kan tänka att USA tar en mycket mer defensiv roll redan i höst, men allra senast efter presidentvalet 2024.
Frågan är dock vilket område USA kommer "lämna i sticket" först, Europa och NATO eller sina allierade i Ostasien?
Har dock svårt att se någon konflikt som skulle leda till något jättekrig!
Jag tror att de lämnar Europa. Det verkar som om de just nu bygger upp en stor militär i Polen. De flesta ukrainare flydde till Polen, och nu tror jag att jag förstår varför. Detta var troligtvis en plan, då globalisterna planerar att bygga upp en stor arme där med en massa ukrainska soldater. Vad jag har hört kommer Polens arme att bestå av 300 000 soldater, och vara den starkaste i Europa.

Jag tror faktiskt att det kommer att bli ett stort krig. Både i Asien och i Europa. Jag hoppas verkligen att jag har fel, men jag tror det. Det finns lite som även tyder på att Israel planerar att attackera Iran.
Citera
2023-06-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Jag tror att de lämnar Europa. Det verkar som om de just nu bygger upp en stor militär i Polen. De flesta ukrainare flydde till Polen, och nu tror jag att jag förstår varför. Detta var troligtvis en plan, då globalisterna planerar att bygga upp en stor arme där med en massa ukrainska soldater. Vad jag har hört kommer Polens arme att bestå av 300 000 soldater, och vara den starkaste i Europa.

Jag tror faktiskt att det kommer att bli ett stort krig. Både i Asien och i Europa. Jag hoppas verkligen att jag har fel, men jag tror det. Det finns lite som även tyder på att Israel planerar att attackera Iran.

Att de bygger upp en stor arme i Polen tyder väl snarast på att man tror att Ukraina kommer att falla och då vill man vara säker på att man kan förhindra att Ryssarna går vidare. Något anfall mot Ryssland blir det inte.

Men om dollarn faller och därmed USAs ekonomi så kommer USA att tvingas dra sig tillbaka. De kommer inte att ha råd att stödja Ukraina och inte heller Sydkorea eller Taiwan. Så dessa länder kan lämnas i sticket vilket innebär att Kina och Nordkorea tar över.

Israel är väl det sista som USA överger.
Citera
2023-06-06, 15:27
Medlem
Citat:
https://fof.se/artikel/2020/1/kina-ritar-om-varldskartan-med-nya-sidenvagen/

Du har rätt om den planerade rutten via Pakistan .
Men den är inte den viktigaste rutten utan det är istället den centralasiatiska rutten via Kazakhstan, Kaukasus, Ryssland och Ukraina till Europa
Samt den som går från Centralasien, Iran, Syrien, Turkiet till Balkan och Italien.
Kan Kina i samverkan med BRICS etablera dessa viktiga landrutter kommer inte Kina längre att vara så beroende av Pacific Ocean, Indian Ocean, m,fl havsrutter och kanaler.
Det innebär att USAs flotta inte kommer kunna blockera de viktigaste handelsrutterna för Kina,
Om man studerar planerna förstår man direkt varför Kina är vän med Ryssland och även varför östra Ukraina är viktigt.
Klart är att US känner till dessa planer och agerar därefter.

Problemen med de järnvägslinjer och vägar Kina planerat eller byggt genom Centralasien, Ryssland, Mellanöstern och Kaukasus är

1. Transportkapaciteten över järnväg är extremt begränsad, jämfört med transportkapaciteten över världshaven, där världens största containerfartyg skeppar oändliga mängder varor mellan kontinenterna.

Det är också avsevärt dyrare att skicka varor via järnväg, jämfört med via containerfartyg.

Järnvägstransport mellan kontinenter, är bara lönsam för små och mycket dyrbara produkter, som mobiltelefoner och bärbara datorer.

2. Alla Kinas planerade och byggda järnvägsförbindelser till Europa, passerar genom några av världens värsta konfliktzoner: Regionen Kurdistan, länderna Iran, Irak, Syrien, Ryssland och Ukraina.

Antingen är de länderna under EUs sanktioner, och eller så pågår krig och väpnade konflikter där. Och därför är det omöjligt att skicka värdefulla exportvaror genom de områdena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in