2023-06-06, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Zelensky, som många anser är en amerikansk puppet, beskyller Ryssland.

https://twitter.com/zelenskyyua/status/1665952784665964545?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g
Självklart beskyller Zelensky Ryssland. Alternativet är ju han själv. Men hans partner är tyst.
Citera
2023-06-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hur i helvete kan folk tror att det var Ukraina som sprängde dammen?

Det är som att skylla på grannen för vattenskador när man låter kranen stå på i lägenheten samtidigt som man sitter där 10 pers i lägenheten.
Nä men grannen dyrkade upp dörren, gick in framför våra ögon vred på kranen och lät den stå!
Mitt framför våra ögon!
Jag vet inte hur det gick till men det var inte vi utan som sagt grannen!
Vatniksen är galna som sagt. Vad som helst för att försvara diktatorns meningslösa anfallskrig som bringar lidande och död till hundratusentals människor.
Citera
2023-06-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
USA vet redan vilka som gjorde det, och om det var Ukraina så är det locket på. Precis som Nordstream. Det behöver inte Zelensky oroa sig för.
Absolut det måste vara Ukraina när det är Ryssland som har konttollen över verket.

Är det någon jävla mission impossible där några ukrainska soldater tagit sig förbi tusentals ryska soldater som bevakar området och på dataspelsvis tagit ut och slunkit förbi vakter för att sedan placera flera stora bomber som man i praktiken inte kan bära runt på och sedan spränga dessa?

Ett spränga en vattenkraftverk av betong kräver väldigt mycket sprängkraft.
Citera
2023-06-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hur i helvete kan folk tror att det var Ukraina som sprängde dammen?

Det är som att skylla på grannen för vattenskador när man låter kranen stå på i lägenheten samtidigt som man sitter där 10 pers i lägenheten.
Nä men grannen dyrkade upp dörren, gick in framför våra ögon vred på kranen och lät den stå!
Mitt framför våra ögon!
Jag vet inte hur det gick till men det var inte vi utan som sagt grannen!

Eller så kastade grannen in en granat genom rutan bara...

Ukraina hade inte behövt vara på plats vid dammen för att spränga den, dom hade kunnat skicka en välriktad och tillräckligt kraftig missil bara.
Citera
2023-06-06, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag försvarar inte en psyksjuk regim. Det kan mycket väl vara som svensk massmedia skriver och Ukrainsk säkerhetstjänst säger att ryssarna gjorde det i panik. Om så är fallet vem gav ordern. Det borde ju inte varit soldaten Ivan då Ryska styrkorna är centralstyrda. Men var det den lokala befälhavaren eller ännu högre upp?

I grunden vill jag ha mer på benen innan jag säger bu eller bä. Jag skulle vilja att folk hänvisar till källor. Dammen sprängdes i natt. Så man kan avvakta. Vem som än gjorde det och varför så är konsekvensen att båda sidor får leva med en ny verklighet runt floden.

https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt

Det är precis samma bröl som sägs om vem som sprängde gasledningarna. Båda sidor säger den andra sidan gjorde det. Men inga bevis eller källor presenteras.
Eftersom att Ryzzjävlarna alltid ljuger och ständigt skyller på det kollektiva väst i alla sammanhan så kommer ingen att kunna uttala sg om någonting om vad Ryzzjävlarna håller på med. Oavsett frågeställning.

Är det rimligt?
Citera
2023-06-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Så du tror alltså att ryssen kommer basunera ut sanningen i media? Haha.

När Ryssland är involverad får du faktiskt ta och lägga ihop ett plus ett själv och dra en slutsats. Ryssen kommer aldrig ta på sig skulden för något och det vet du om. I det här fallet gynnas Ukraina inte på något sätt att dammen sprängdes. Framförallt inte då UAF redan nu hade flyttat över soldater till andra sidan plus att kärnkraftsverket snart kommer hamna inne på ukrainsk kontrollerat område igen.

?

Nej jag brukar använda mig av amerikanska experter så som Michael Kofman
Citera
2023-06-06, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Eller så kastade grannen in en granat genom rutan bara...

Ukraina hade inte behövt vara på plats vid dammen för att spränga den, dom hade kunnat skicka en välriktad och tillräckligt kraftig missil bara.
Kastade in en granat för att spränga ett vattenkraftverk av betong.
Det krävs otroligt mycket mer än en granat.

Inte ens missil är troligt.
Snarare väldigt kraftiga laddningar i turbinrummet där vägarna är som svagast.
Citera
2023-06-06, 10:20
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja du får tycka det. Jag väntar på mer information från källor inte från anonyma skribenter på ett forum som tycker saker.
De som har "rätt" information om läget är de som vinner på att sprida desinformation så länge som de kan vinna något på eländet. Nu ska de rika bli än mer rika undertiden som eländet fortsätter och blir värre...
Citera
2023-06-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Eftersom att Ryzzjävlarna alltid ljuger och ständigt skyller på det kollektiva väst i alla sammanhan så kommer ingen att kunna uttala sg om någonting om vad Ryzzjävlarna håller på med. Oavsett frågeställning.

Är det rimligt?

Då väntar jag på till ex amerikanska källor till ex Michael Kofman, Dara Massicot och Dmitri Alperovitch
Citera
2023-06-06, 10:23
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Som vanligt så är din iver att kommentera större än din kunskap.

Verket kyls av en sluten slinga din dyngspridare.

Det går åt tusentals ton av vatten i timmen för att kyla reaktorerna när verket är i drift. Det vattnet kommer från reservoaren. Hamnar intagsrören över vattenytan så får kärnkraftverket ligga i malpåse tills man byggt om dem.
Citera
2023-06-06, 10:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Vänstra stranden (Östra) av Dniepr i Kherson-länet är låglänt och sank. Det är den sidan som kommer svämmas över. Den hålls av Ryssland men stora sanka öar i floden hålls av Ukraina. Jag tror Ryssland sprängt dammen för att hindra Ukraina från att göra offensiv över floden. Nya breda sankmarker och kanske en bredare flod gör det svårt. Men ryssarna kanske själva måste retirera från floden längre österut.
Citera
2023-06-06, 10:26
Medlem
Vem tjänar mest på det här? Det här känns som ett typiskt ryskt drag. Dom vet att dom är fucked så dom passa på att jävlas lite till innan dom drar. Som att inte Ukraina kommer över med sin offensiv. Istället ska dom jävlas med 16 tusen människor i ett område dom kontrollerade.
Snacka om att skriva om kartan när man gör ett sådant här ingrepp på miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in