2023-06-06, 10:01
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Hoppas det stämmer. Annars har vi en ny Bagdad Bob.

Det stämmer tyvärr inte. Ukrainska energimyndigheten konstaterar att dammen är nödvändig för kärnkraftverkets långsiktiga kylbehov.

https://t.me/energoatom_ua/13412
Citera
2023-06-06, 10:03
Medlem
Jäkla galningar som tror att Ukraina sprängde den.
Förutom att Ryssland kontrollerar den, och har minerat den, och fyllde den ordentligt innan, och att Ukrainas motoffensiv sinkas..
Ukraina vill knappast riskera sina egna medborgares liv, och förstöra deras eget land. Och inte minst: tänk vilka konsekvenser det skulle få för västs stöd om det skulle upptäckas att Ukraina gjorde det. Stödet skulle ju minska, fördömanden från alla håll skulle komma, och Zelensky skulle bli hatad av det Ukrainska folket.
Citera
2023-06-06, 10:03
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
…oavsett hur/varför explosionen utlöstes så kan ju ryssarna omöjligt snacka sig ur det faktum att den minerades av dem under deras kontroll.

Framförallt är Ryssland ytterst ansvariga för hade de inte invaderat Ukraina hade detta inte hänt.
Citera
2023-06-06, 10:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det förstår jag givetvis. Det var en retorisk fråga till det ursprungliga inlägget som påstod att det var Ukraina som orsakat detta samt att det var Ukrainas fel att en damm under rysk kontroll hade haft de högsta vattennivåerna på sju år.
Att fylla upp dammen till bredden ju ha varit ett försök från ryssen till avskräckning mot Ukraina.
Citera
2023-06-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja du får tycka det. Jag väntar på mer information från källor inte från anonyma skribenter på ett forum som tycker saker.

Så du tror alltså att ryssen kommer basunera ut sanningen i media? Haha.

När Ryssland är involverad får du faktiskt ta och lägga ihop ett plus ett själv och dra en slutsats. Ryssen kommer aldrig ta på sig skulden för något och det vet du om. I det här fallet gynnas Ukraina inte på något sätt att dammen sprängdes. Framförallt inte då UAF redan nu hade flyttat över soldater till andra sidan plus att kärnkraftsverket snart kommer hamna inne på ukrainsk kontrollerat område igen.
Citera
2023-06-06, 10:06
Medlem
Bilder visar tydligt att själva kraftverket är sprängt.
I min uppfattning är det en mycket kraftig smäll.

Själva dammen är också borta - Troligtvis skadades ena delen av dammen - och kan ha sedan spolats med av vattnet.

På den här bilden ser man en liten rest av turbinhallen som står och lutar - den delen som var närmast dammen.

Enligt min uppfattning ser det ut som explosionen skett nästan mitt i kraftstationen. Skulle kunna vara något träffat själva kraftstationen nästan mitt i. I min uppfattning ser det ut som någon bomb träffat kraftstationen österifrån. Eftersom ena byggnadsdelen är förskjuten åt väster.

https://youtu.be/cALesMyx4UA?t=9
Citera
2023-06-06, 10:08
Medlem
Hur i helvete kan folk tror att det var Ukraina som sprängde dammen?

Det är som att skylla på grannen för vattenskador när man låter kranen stå på i lägenheten samtidigt som man sitter där 10 pers i lägenheten.
Nä men grannen dyrkade upp dörren, gick in framför våra ögon vred på kranen och lät den stå!
Mitt framför våra ögon!
Jag vet inte hur det gick till men det var inte vi utan som sagt grannen!
Citera
2023-06-06, 10:09
Medlem
Desperat åtgärd från Putin att spränga dammen. Man får väl hoppas att ryska motståndsmän inte efterapar detta beteende och spränger dammar i Ryssland. Eller kanske lite bränsleinfrastruktur i Sibirien.
Citera
2023-06-06, 10:09
Medlem
Detta illdåd bevisar att Ryssland inser att de kommer att förlora. De förstör då hellre för segraren.
Citera
2023-06-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
USA skulle basunera ut om det var Ryssland. Men det är tyst, precis som Nordstream och Krimbron.

Zelensky, som många anser är en amerikansk puppet, beskyller Ryssland.

https://twitter.com/zelenskyyua/status/1665952784665964545?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g
Citera
2023-06-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
I och med sprängningen av dammen så är Krim numera utan vatten.

Min teori: Ryssarna vet att de är på väg att förlora Krim, så nu fuckar de upp hela området. Terrorbombningar mot civila och förstörelse av infrastruktur verkar vara det enda ryssarna har att komma med. De duger inte till något annat.

Jag var snabb med att ropa ryssjävlar, men verkar ju mer logiskt att ukraina skulle sprängt den om krim drabbas hårt.
Citera
2023-06-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Bilder visar tydligt att själva kraftverket är sprängt.
I min uppfattning är det en mycket kraftig smäll.

Själva dammen är också borta - Troligtvis skadades ena delen av dammen - och kan ha sedan spolats med av vattnet.

På den här bilden ser man en liten rest av turbinhallen som står och lutar - den delen som var närmast dammen.

Enligt min uppfattning ser det ut som explosionen skett nästan mitt i kraftstationen. Skulle kunna vara något träffat själva kraftstationen nästan mitt i. I min uppfattning ser det ut som någon bomb träffat kraftstationen österifrån. Eftersom ena byggnadsdelen är förskjuten åt väster.

https://youtu.be/cALesMyx4UA?t=9

Kan ett flygplan träffa med en bomb så precis - eller vad behövs för att åstadkomma denna skada, i en smäll? Vad finns det för missiler i trakten?

Alltså spekulationer vem som gjort det - beror också på teknisk bevisföring. Vem har förmågan att göra en sådan stor precisionssprängning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in