2023-06-06, 08:15
Medlem
Imnshos avatar
Varför skulle sprängningen göra det svårare för Ukraina att korsa Dnepr? Jag ser det som tvärtom.

Tittar man på kartan så är reservoaren gigantisk, med över en mil från strand till strand. Tömmer man sjön så uppstår snart en återställd, jungfrulig och ominerad "normal" Dnepr att ta sig över, från Zaporizjzja till Nova Kachovka.

Ska bli spännande att se om också "restdammen" håller för vattentrycket, men förr eller senare kommer floden att återgå till det lopp den haft genom årtusenden.
Citera
2023-06-06, 08:16
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
För att summera:

Krim utan vatten.
ZNPP utan kylning.
Ryska försvarslinjer dränkta under vatten.
De mesta av de översvämmade delarna är under rysk kontroll.

Vad säger man?
Citera
2023-06-06, 08:18
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag hatar när man bara slänger fram länkar och säger att det visar på något och inte gör det. Så här står det på din sida.

Den bildas av dammen som är sprängd nu. Jag tror inte du förstå hur mycket vatten som används för kylning. Inte heller hur det fungerar, uppenbart.

Välkommen till vår värld, Ukrobottar som tar någon Aftonbladet rubrik och tror de är experter

Så frågan blir som vanligt Cui Bono? Vem tjänar på att dammen sprängs.

Nackdel för Ryssland;
- Svårare att kyla Zaporizhia NPP
- Svårare att korsa Dniepr floden

Fördel för Ukraina;
- Svårare att korsa Dniepr floden (för Ryssarna)
Citera
2023-06-06, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
För att summera:

Krim utan vatten.
ZNPP utan kylning.

Vad säger man?
Att ryssens förmåga att skjuta sig själv i foten ska aldrig underskattas
Citera
2023-06-06, 08:21
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
För att summera:

Krim utan vatten.
ZNPP utan kylning.

Vad säger man?

Vattenförsörjningen till Krim är inte hotad, den sker längre upp tydligen.. men de andra punkterna stämmer.

https://t.me/Slavyangrad/49371

The destruction of the Novaya Kakhovka dam would have come a lot—a lot—earlier, had the Russian army stayed in Kherson. Assess reality, not fantasy.

PS. The North-Crimean canal, supplying water to Crimea, is up the river from the dam, so it has not been affected. Stay calm.
Citera
2023-06-06, 08:22
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralWaste
Frågan du ska ställa, ditt rysstroll, är varför skulle Ukraina spränga livsviktig infrastruktur?

Du glömde den lilla men viktiga detaljen att den kritiska infrastrukturen ägs av Ryssland (sedan mars 2022).
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det måste finnas något mer skäl för ryssarna. Marken på östra sidan ligger på väldigt låg nivå. så om dammen sprängs så dränker man sin egen sida och sina egna försvarslinjer. Ukrainska sidan ligger mycket högre upp.
Man evakuerade östra sidan direkt man lämnat Kherson, upp till två mil på vissa ställen om jag minns rätt. Men eftersom Ukraina hade soldater nedanför, finns det så klart ingen anledning för Ukraina att göra det. Det måste i alla fall vara uppenbart.
Det var även ryssarna som minerade dammen. Är den sprängd, vem skulle du gissa på?
Citera
Medlem
Ingen liten laddning… nån har ju haft god tid på sig att förbereda ostört.
Citera
2023-06-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det måste finnas något mer skäl för ryssarna. Marken på östra sidan ligger på väldigt låg nivå. så om dammen sprängs så dränker man sin egen sida och sina egna försvarslinjer. Ukrainska sidan ligger mycket högre upp.

Några mil lervälling är ett mycket effektivt försvar mot pansar. Ryssland har skurit ner antalet möjliga platser för offensiven radikalt. Det är bara att sitta och vänta på de få kvarvarande platserna. Samtidigt kanske inte floden är ett säkert försvar för Ukraina längre. Måste hela sträckan besättas med manskap och materiel blir det svårt för Ukraina att få något över till en offensiv.
Citera
2023-06-06, 08:27
Medlem
Citat:
Man evakuerade östra sidan direkt man lämnat Kherson, upp till två mil på vissa ställen om jag minns rätt. Men eftersom Ukraina hade soldater nedanför, finns det så klart ingen anledning för Ukraina att göra det. Det måste i alla fall vara uppenbart.
Det var även ryssarna som minerade dammen. Är den sprängd, vem skulle du gissa på?

Jag gissar ingenting. Det ger inget.

(FB) Nova Kahovka-dammen sprängd (2023-06-06)

Jag väntar tills jag vet mer.
Citera
2023-06-06, 08:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Välkommen till vår värld, Ukrobottar som tar någon Aftonbladet rubrik och tror de är experter

Så frågan blir som vanligt Cui Bono? Vem tjänar på att dammen sprängs.

Nackdel för Ryssland;
- Svårare att korsa Dniepr floden

Fördel för Ukraina;
- Svårare att korsa Dniepr floden (för Ryssarna)
Du tänkte att dom avsiktligt dränkte en massa soldater som de hade på öarna i floden. Så skulle nog bara ryssar göra.
Citera
2023-06-06, 08:30
Medlem
Citat:
Jag hatar när man bara slänger fram länkar och säger att det visar på något och inte gör det. Så här står det på din sida.

Den bildas av dammen som är sprängd nu. Jag tror inte du förstå hur mycket vatten som används för kylning. Inte heller hur det fungerar, uppenbart.

Normalt sett så är det positivt att bifoga länk men hata du.

Länken visar foto på kylslingan längst ner på sidan.
Enligt experter räcker vattnet att kyla de nedstängda reaktorerna gott och väl.

På fotot ser du att dammen som sprängdes ej påverkar slingan.

Jag är ingen expert och har svårt att bedöma vattenmängd men du får gärna upplysa mig.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zaporizhzhia_Nuclear_Power_Plant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in