2023-06-07, 16:25
Medlem
jhww82s avatar
Enligt vittnesmål så hördes inga missiler innan explosionen. Kan det ha varit en drönare som angrep från endera sida av dammen? Möjligt.

Faktum kvarstår att enda sättet att spränga en sådan här damm är med hjälp av ofantliga mängder dynamit och inifrån.

Det var inte ukrainarna som hade kontroll över dammen. Den var sedan långt tillbaka minerad av ryssarna vilket ryska soldater själv berättat.

Nordstream kan jag förstå om det känns oklart vem som låg bakom. Detta är däremot uppenbart. Ryssarna har gjort det förut (1944) för att då stoppa Hitler. Då dog mellan 20.000 - 100.000 ukrainare. De hade ingen sympati för liv då och inte nu heller. Direkt från den ryska militärdoktrinen
Citera
2023-06-07, 16:32
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Vägen ovanpå dammen är enligt uppgift sprängd sedan ryssarna lämnade Kherson, låter rätt rimligt. Sen har den säkert fått ett gäng smällar efter det också, men en kraftverksdamm är inte nåt lättviktsbygge direkt.
Nä men det har väl hänt att dammar brister. Sen vet jag inte när den var byggd men hört det är Sovjet som byggde den. Kan ju vart illa underhållen och dåligt byggd.
Säger inte att det är det som hänt men möjligheten finns ju och att båda sidor använder det som propaganda.
Citera
2023-06-07, 16:49
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Enig, till detta kan läggas att ryssarna i århundraden använt sig av brända jordens taktik när de blivit jagade. De har landareal nog, och folkförakt nog, för att det skall fungera. Det ligger på sitt sätt i deras gener. Konsekvenserna för markerna, djuren och människorna som blir lidande under lång tid därefter bryr de sig föga om.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brända_jordens_taktik
De bryr sig inte ens om sina egna mobiks, då många av ryzzsvinen drunknat och försvunnit när områdena de själva ockuperat blivit tsunami-översköljda. För att inte tala om alla ammunitionsdepåer, vägar och annan kritisk infrastruktur de desperat behöver och nu har förstörts...

Helt enkelt ytterligare ett taktiskt genidrag i orchernas "5 day special military operation", som visar hur de tänker och fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Detta liknar Nordstream sprängningen. Varför skulle Ryssland förstöra sin egen infrastruktur ?
Varför skjuter Uralmongolerna ihjäl sina egna soldater...? De är inte ett intelligent eller rationellt släkte. Grottmänniskor, kort och gott:
https://news.yahoo.com/russian-troops-wagner-mercenaries-killed-085946555.html
Citat:
Russian troops and Wagner mercenaries opened fire on each other over a dispute about their wartime mistakes.
Soldiers from both forces were killed in the shootout in Luhansk, an eastern Ukrainian region occupied by Russia and Kremlin-backed rebels
(FB) Ryssarna använder barriärtrupper mot sina egna soldater
(FB) Anhöriga till DPR soldater klagar över att tjetjener våldtar dessa soldater
Citera
2023-06-07, 16:58
Medlem
Massor av döda kroppar flyter omkring:

https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1666430079923101701?s=20

Dessa är de rysktalande som Ryzzland sa sig skydda…
Citera
2023-06-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Vägen ovanpå dammen är enligt uppgift sprängd sedan ryssarna lämnade Kherson, låter rätt rimligt. Sen har den säkert fått ett gäng smällar efter det också, men en kraftverksdamm är inte nåt lättviktsbygge direkt.

japp, de sprängde bort ett stycke. och i den andra änden så förstörde ukraina en bit av vägbanan i samband med offensiven mot kherson.

men det lutar nog åt det du skriver. en kontrolerade byggnadsdemolering av dammen innifrån. allt annat hade såväl hörts som synts vida omkring.
Citera
2023-06-07, 17:14
Medlem
anomaligns avatar
Oavsett vem som ligger bakom sabotaget är det ett sånt förbannat cyniskt vanvett att man inte tror att det är sant. Det är massförstörelse på en skala som är svår att nå med bara bomber.
Citera
2023-06-07, 17:30
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Oavsett vem som ligger bakom sabotaget är det ett sånt förbannat cyniskt vanvett att man inte tror att det är sant. Det är massförstörelse på en skala som är svår att nå med bara bomber.

Instämmer. Det är ett fullkomligt vansinnesdåd som utlöst en humanekologisk katastrof under oöverblickbar tid. Man räknar med att dammen kan ta 10-15 år att återställa under fredstid, men då handlar det ju bara om själva cementbygget. Vad konsekvensen blir för ekologin i stort, livsmedelsproduktionen globalt och inte minst människorna i området är svårt att räkna på nu. Men påverkan lär bli global och långvarig.

Sedan finns det väl en del saker som tydligt pekar på att det är Ryssland som ligger bakom detta (att de kontrollerat dammen i 10+ månader och därtill höjde vattenreserven till max innan man detonerade t.ex.) men sådana diskussioner har jag tröttnat på att ta. Det är lite som med Ryssland i stort just nu, det är en motståndare som behöver nedkämpas, inte resoneras med.

Vi får väl se hur övriga världen ställer sig till detta, jag antar att det kommer ta lite tid för världssamfundet att samla sig efter chocken. Men attentatet var en fullständigt enorm eskalering, så reaktionen lär bli kraftig.

Jag lider något fruktansvärt med alla som drabbas. Människorna som flyr undan vattenmassorna och nu riskerar att törsta ihjäl på sina hustak. Vrålet från djurparkerna när alla djuren drunknar på samma gång. Det är ett fullständigt jävla beckmörker. Helvetet räcker inte till för Putin och hans lakejer.
Citera
2023-06-07, 17:52
Avslutad
Ryssland ska utplånas till damm efter att landet har tömts på allt av värde och getts till Ukraina. De ansvariga ska sitta i en fängelsehåla livet ut där de ska spottas på och enbart få mögligt bröd att leva på.
Det är den enda rättvisa som är rimlig.
Citera
2023-06-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ryssland vet att det var deras fel och försöker nu skylla på några lokala förmågor (släpptes för en timma sedan):
Several of our sources reported that the disaster at Kakhovskaya HPP was the result of a mistake. The administration of the hydroelectric plant and the military commandant wanted to adjust the water level, but could not take into account the critical deterioration of the structure. As a result of a local explosion there was a breakthrough and critical destruction. The source said that the Russian military command has put the perpetrators under court martial and they expect a long prison term. At the same time, Russia does not think that the situation was its fault. The reason is technical, the Kremlin is convinced.
https://t.me/thekremlinru/242
Men det kommer nog fram mer om någon dag om ordergången.

Låter som kreml försöker två sina händer och inser vilket sinnesjukt terrorbrott man bär ansvaret för.

Det löser man väl lätt genom att slänga några ryska soldater i en fängelsecell?
Då är dom nog snart tillbaka i Ukraina genom någon PMC som tillåts rekrytera från fängelserna då.

Nåväl, ansvaret vilar fortfarande helt och hållet på putler och hans vidriga nazi-vänner.
Citera
2023-06-07, 17:56
Medlem
Jag vet fan ta mig inte vad jag ska tro längre. Ryssen är boven i det här jävla dramat men å andra sidan så talade ju ALLA i samband med Nordstream att det var Ryssland som hade gjort det själva och nu visar det sig snarare att det var Ukrainska elitgrupper...

Det bör enligt all logik och rimlighet vara ryzzen som utförde detta men sen samtidigt finns det två saker som talar emot det.

1: Detta gör att Krim kommer ha problem med vattenförsörjningen och Krim är Putins bebis. Det är Krim han framförallt vill ha med allt vad det innebär.

2: Många utav samhällen runt om dammen är ryska, för att inte säga absoluta merparten.
Citera
2023-06-07, 18:08
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jag vet fan ta mig inte vad jag ska tro längre. Ryssen är boven i det här jävla dramat men å andra sidan så talade ju ALLA i samband med Nordstream att det var Ryssland som hade gjort det själva och nu visar det sig snarare att det var Ukrainska elitgrupper...

Det bör enligt all logik och rimlighet vara ryzzen som utförde detta men sen samtidigt finns det två saker som talar emot det.

1: Detta gör att Krim kommer ha problem med vattenförsörjningen och Krim är Putins bebis. Det är Krim han framförallt vill ha med allt vad det innebär.

2: Många utav samhällen runt om dammen är ryska, för att inte säga absoluta merparten.

Kul att du tror att kreml bryr sig om ryska byar och ryska liv....
Normala humana tankar och regler gäller inte när vi pratar om ryzzen...
Citera
2023-06-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Putin skiter i det ryska folket. Om det ger honom en lite större chans att hålla Krim genom att spränga en damm så gör han det, bevisligen. Sen får ryssarna svälta, det rör inte honom i ryggen.

Alla samhällen runt dammen är ukrainska. Det finns inga ryska samhällen i Ukraina. Detta är bara en lögn som Kreml försöker lura folk att tro.

När det gäller Nordstream så talar det mesta fortfarande för att det är ryssarna som ligger bakom sprängningen. Tyvärr finns inga bevis publicerade som pekar ut någon aktör än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in