Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Oavsett vem som ligger bakom sabotaget är det ett sånt förbannat cyniskt vanvett att man inte tror att det är sant. Det är massförstörelse på en skala som är svår att nå med bara bomber.
Instämmer. Det är ett fullkomligt vansinnesdåd som utlöst en humanekologisk katastrof under oöverblickbar tid. Man räknar med att dammen kan ta 10-15 år att återställa under fredstid, men då handlar det ju bara om själva cementbygget. Vad konsekvensen blir för ekologin i stort, livsmedelsproduktionen globalt och inte minst människorna i området är svårt att räkna på nu. Men påverkan lär bli global och långvarig.
Sedan finns det väl en del saker som tydligt pekar på att det är Ryssland som ligger bakom detta (att de kontrollerat dammen i 10+ månader och därtill höjde vattenreserven till max innan man detonerade t.ex.) men sådana diskussioner har jag tröttnat på att ta. Det är lite som med Ryssland i stort just nu, det är en motståndare som behöver nedkämpas, inte resoneras med.
Vi får väl se hur övriga världen ställer sig till detta, jag antar att det kommer ta lite tid för världssamfundet att samla sig efter chocken. Men attentatet var en fullständigt enorm eskalering, så reaktionen lär bli kraftig.
Jag lider något fruktansvärt med alla som drabbas. Människorna som flyr undan vattenmassorna och nu riskerar att törsta ihjäl på sina hustak. Vrålet från djurparkerna när alla djuren drunknar på samma gång. Det är ett fullständigt jävla beckmörker. Helvetet räcker inte till för Putin och hans lakejer.