2023-05-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyingElectra
Nu förstår jag resonemanget med att tvätta en bil "nere från och upp"
Så tvättar folk bilar som enbart använder högtryck och orkar inget mera?

Nej inte bara, det blir mindre små partiklar kvar som man gnider runt med svamp/vante när man handtvättar.

/Dick
Citera
2023-05-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siz1
Jag som inte gillar att tvätta bilen själv är lite inne på att låta andra tvätta bilen åt mig. 😅
Har sett att Volvo har ett tvättabonemang, 289:-/månaden alternativt något av deras tvättpaket. Är det något som testat detta och är nöjd? 🙂

Ingen?
Citera
2023-05-26, 21:41
Medlem
Hej,

Tänkte köpa mikrofiberhandske för att tvätta bilen. Men ser så många och priserna skiljer så mycket.

Bilteme har en för 49kr. https://www.biltema.se/bilvard/biltv...ske-2000033992

Sen finns det andra som kostar 200kr+. Kan ni rekommendera någon "bra" mikrofiberhandske för ett vettigt pris?

Tack
Citera
2023-05-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wac0n
Hej,

Tänkte köpa mikrofiberhandske för att tvätta bilen. Men ser så många och priserna skiljer så mycket.

Bilteme har en för 49kr. https://www.biltema.se/bilvard/biltv...ske-2000033992

Sen finns det andra som kostar 200kr+. Kan ni rekommendera någon "bra" mikrofiberhandske för ett vettigt pris?

Tack

Denna duger gott! Finns även "tvättplattor" som andra butiker säljer som jag föredrar. Men det är en smaksak. Den du länkat är mer för fälgarna.

https://www.biltema.se/bilvard/biltv...nte-2000033960
Senast redigerad av Killyourself 2023-05-26 kl. 23:22.
Citera
2023-05-28, 14:53
Medlem
Hej,

Tänkte börja tvätta bilen och letar efter bilschampo. Vilken bilschampo skulle ni rekommendera för ett vettigt pris, 300kr kanske? mekonomen har rea just nu men det är så många val.

Kommer köra handtvätt mikrofiberhandske och hink.

Tack
Citera
2023-05-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej,

Tänkte börja tvätta bilen och letar efter bilschampo. Vilken bilschampo skulle ni rekommendera för ett vettigt pris, 300kr kanske? mekonomen har rea just nu men det är så många val.

Kommer köra handtvätt mikrofiberhandske och hink.

Tack
Oj, det finns ett otal, både märken och schampotyper att välja på och dom allra flesta är ganska likvärdiga idag. Personligen rekommenderar jag att satsa på ett märkesschampo framom t.ex biltema, som kan vara lite hit-and-miss vad gäller tvätteffekt.

Det man behöver tänka på är om man vill ha ett schampo med eller utan någon sorts vax. vaxschampon brukar ha lite sämre rengöringsförmåga än "rena" schampon utan tillsatser.

Med det sagt brukar jag tycka att det är omöjligt att hamna fel med meguiars schampon, antingen deras gula Ultimate vaxschampo eller deras mörklila NXT, som är ett schampo utan vax.
Citera
2023-05-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Oj, det finns ett otal, både märken och schampotyper att välja på och dom allra flesta är ganska likvärdiga idag. Personligen rekommenderar jag att satsa på ett märkesschampo framom t.ex biltema, som kan vara lite hit-and-miss vad gäller tvätteffekt.

Det man behöver tänka på är om man vill ha ett schampo med eller utan någon sorts vax. vaxschampon brukar ha lite sämre rengöringsförmåga än "rena" schampon utan tillsatser.

Med det sagt brukar jag tycka att det är omöjligt att hamna fel med meguiars schampon, antingen deras gula Ultimate vaxschampo eller deras mörklila NXT, som är ett schampo utan vax.

Tack,, det blev en https://www.mekonomen.se/gold-class-...uiars-13377374
Citera
2023-05-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Tack,, det blev en https://www.mekonomen.se/gold-class-...uiars-13377374
Ett solitt val, och en klassiker som stått sig i många år. Du blir säkert nöjd.
Citera
2023-06-05, 19:05
Medlem
Vad för kallavfetning/ Alkalisk avfettning rekommenderar ni?
Även för flygrost.
Citera
2023-06-05, 21:46
Moderator
Citat:
Även för flygrost.
Avfettning funkar inte till flygrost, till det behöver du nån syra. Finns ju lite olika men jag har inte provat nåt annat än lera (som tar bort det mekaniskt).
Jag upplever att kallavfettning, oavsett vilken, funkar till asfaltprickar, men man måste alltid jobba lite med den, skulle säga att man som vanligt börjar med avfettning, sen att spola av bilen noga med högtryck, därefter avfettning på en svamp och ta prickarna som är kvar med svampen.
Skölj av och spraya på nåt som tar flygrosten, som sagt jag har ingen större erfarenhet av hur de medlen funkar, har inte hittat nåt som är klockrent, förutom lera då ... Men då måste man ju polera och vaxa efteråt.
Citera
2023-06-05, 22:12
Medlem
Citat:
Även för flygrost.
Flygrost måste du ta iett separat steg med dedikerad flygrostborttagare, har du vägarna förbi mekonomen kan du t.ex testa sonax surface rust remover.
Citera
2023-07-30, 10:49
Medlem
Halloj, fått hem nya fälgar, tänkte jag skulle skydda dom lite innan montering på bil. Har biltemas keramiska vax (EJ 2k) och sonax flytande hård vax hemma, vad hade ni lagt på och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in