2023-06-05, 19:20
Medlem
leachs avatar
Ryska MOD har sagt att allt går enligt plan,... eller inte.

A Russian T-90M shooting through the ruins of Mar’inka was destroyed by a mine, killing the driver and pulverizing the vehicle. Only the GoPro survived the explosion.
https://twitter.com/Tendar/status/1665761471785992204
Citera
2023-06-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Varför är ryska videos så dåliga? Har de hämtat videokameror från 70-talet på ett museum eller är det för att inte skall se vad de föreställer? De kan ju köpa en billig kinesisk mobiltelefon så får de bättre bild.

Men självklart kommer Ukraina får mer förluster nu när de går på offensiv. Det fick de förut i Kherson också. Men inte när de bröt igenom i Kharkiv. Så om Ukraina bara lyckas bryta igenom de ryska linjerna någonstans så blir det annorlunda hoppas jag.

Problemet är att ryssarna nu har förberett försvarslinjer i över ett halvår.
Citera
2023-06-05, 19:22
Medlem
De där Freedom f Russia-snubbarna tycks ju ta by efter by för tillfället. Ryska ordningsmakten har lämnat byarna åt sina öden. Undrar hur långt de kan avancera?
Citera
2023-06-05, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
AMX-10RC är mer sannolikt givet silhuetten. Med tanke på att luckorna är öppna och besättningen frånvarande är det rimligt att anta att de är övergivna. Detta är också vad telegramkanalen (det sköts av ryska marininfanterister som deltar i striden) som spelade in och postade bilderna påstår.
Nej då, besättningen har antagligen lunchrast.
Citera
2023-06-05, 19:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
De ryska frivilligstyrkorna imponerar. Att de med några få kompanier (om ens det?) lyckas hålla en avsevärd bit av ryskt territorium så här länge hade jag verkligen inte trott när jag läste om de första räderna över gränsen. Eller om det bara är så att de ryska reguljära styrkorna i området är helt inkompetenta. Något verkar ju inte gå rätt om deras högste chef i området springer runt i det direkta stridsområdet iaf.

Dels tror jag rebellerna är skickliga, de har nog stridit länge mot Putins styrkor i Ukraina och fått erfarenhet. Dels så är trupperna i Belgorod värnpliktiga, gränsvakter, säkerhetstjänsten etcetera. Alla de bästa trupperna är i Ukraina.
Citera
2023-06-05, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
De ryska frivilligstyrkorna imponerar. Att de med några få kompanier (om ens det?) lyckas hålla en avsevärd bit av ryskt territorium så här länge hade jag verkligen inte trott när jag läste om de första räderna över gränsen. Eller om det bara är så att de ryska reguljära styrkorna i området är helt inkompetenta. Något verkar ju inte gå rätt om deras högste chef i området springer runt i det direkta stridsområdet iaf.

Det kanske är större än vi förstått. motståndshennerna kanske tas emot med öppna armar som befriare och inte alls som fiender.
Citera
2023-06-05, 19:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Problemet är att ryssarna nu har förberett försvarslinjer i över ett halvår.

Ja och jag tror det största hindret är minor; även deras egna minor. (D.v.s. Ukraina har ju också lagt minor på fronten).
Citera
2023-06-05, 19:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Intressant, men hur vet du att man bara är 10 km från Tokmak? Vad innebär detta, hur många kilometrar har man avancerat?

Om det är fallet har de avancerat 15 km cirka.
Citera
2023-06-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja och jag tror det största hindret är minor; även deras egna minor. (D.v.s. Ukraina har ju också lagt minor på fronten).

Förhoppningsvis har dom kartor över sina egna minfält. Men det kommer att försvåra för dom. Ukraina måste vara försiktiga då man inte har horder av män att slänga fram i våg efter våg som ryssland.
Citera
2023-06-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Jag vet inte, det framgick inte. Några kanske vill bli en del av Ukraina? Där finns en stor ukrainsk minoritet. Ett annat alternativ är att de vill vara en del av Rumänien. Eller så säger de "vet inte" för att de hatar den moldaviska regeringen men kanske skulle vara OK att gå med i Moldavien med en annan typ av regim (ryssvänlig).

Poängen är att en ukrainsk expansion av ukrainakriget till Moldavien, med syftet att eliminera Transnistrien som de facto stat och låta den uppgå i Moldavien är synnerligen impopulärt.
Så var hittar man den här undersökningen?
Citera
2023-06-05, 19:39
Medlem
guldkorns avatar
Det har gått ganska långt när till och med de ryska propagandisterna medger att den ryska ledningens hot och stora ord ”bara är tomma ord som inte följs av handling” och att de är avsedda för att lugna den inhemska publiken:

https://youtu.be/sSLtEXpk4lc

Det har dock inte trådens alla pro-ryssar fattat än…
Citera
2023-06-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja du har fan rätt. Kollade upp direkt i GK nu och det är faktiskt förbjudet att bomba miiltära sjukhus och mobila enheter. Konstigt att jag kunde ha läst så fel. Dock finns det ju ett tillägg som säger typ "om det inte ger klara militära fördelar". Med det menas att man inte får gömma vapen i sådana "medical units", men det är ju rätt så självklart.

https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/gci-1949
Men det inkluderar inte civila sjukhus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in