2023-06-05, 17:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Om vi hade frågat Magdalena Andersson och Ulf Kristersson så hade de alltså gjort tummen upp svenska pansarskott levererade till nazistiska frikårer för attacker inne i Ryssland.
Jag tror att som det är nu, så kanske det inte är så intresserade av att hindra det utan tittar bort. Det var olyckligt att det blev så. Inte heller tror jag att svenskar allmänt sett, skulle vara upprörda.
Utan då handlar det mer om kommunister och rysstroll som ställt sig på fel sida i historien och hatar länder som slåss för sin frihet, då de föredrar diktatorer som kuvar både sitt eget och andra folk.
Citera
2023-06-05, 17:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det var polsktalande milismän.

https://twitter.com/visegrad24/status/1665296317264846848

Och ?

Finns allt ifrån jänkare till ryssar som strider på Ukrainas sida.
Citera
2023-06-05, 17:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Om vi hade frågat Magdalena Andersson och Ulf Kristersson så hade de alltså gjort tummen upp svenska pansarskott levererade till nazistiska frikårer för attacker inne i Ryssland.
Har dom sagt nått om att svenska vapen inte får användas i Ryssland? Jag kan inte påminna mig om att jag har hört det. När jag har hört såna saker så handlar det om långdistansvapen och några såna har ju inte Sverige levererat.
Citera
2023-06-05, 17:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Blev taggad 6 gånger angående omröstningar i Belgorod. Det är beklämmande att folk med flera hundra och tusentals inlägg inte ser skillnad på dessa omröstningar och omröstningar som gjorts i Ukraina.

Fejk är fejk. Det är ingen skillnad på så sätt.
Citera
2023-06-05, 17:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det var polsktalande milismän.

https://twitter.com/visegrad24/status/1665296317264846848
Frivilliga kan väl komma från vilket land som helst. Kanske är det till och med vapen från Polen och därmed har Ukraina inte tillhandahållet dem. Jag förstår inte varför ni är upprörda av det här. Sånt händer hela tiden.
Eller menar du att du fördömer att vissa fick vapen av ryssarna tidigare, från 2014 och framåt. Det tror jag inte. För du är väl inte en hycklare?
Citera
2023-06-05, 17:21
Medlem
Citat:
Sverige och NATO har levererat vapen till Ukraina och Ukraina har levererat vidare till sina bundsförvanter de ryska nazisterna för attacker inne i Ryssland.

Aldrig att Ukraina har levererat till Wagner. Eller menar du att det finns flera ryska nazister? I så fall måste nazismen vara ett ryskt jätteproblem.
Citera
2023-06-05, 17:21
Medlem
Snapcounts avatar
Det börjar komma ut grejer :

Ukraine counteroffensive has begun, reports indicate - as Western officials say 'Russian defences more fragile than thought'

He said information suggested Ukrainian forces had "managed to enter the outskirts of Novodonetsk" (around 60 miles south of Novoselivka, also in Donetsk) and that "fierce battles are going on" for control of the settlement.

He adds: "The situation is heating up. The attack is much more serious than yesterday."

Meanwhile, a Western official with knowledge of the situation told The Economist that Ukrainian forces had advanced in Novodonetsk by up to five or six kilometres.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russia-counteroffensive-wagner-bakhmut-putin-12541713
Citera
2023-06-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Såklart det är ett krig mellan folk närmast att likna vid ett inbördeskrig. Har ju pågått sedan 2014 minst.
Ungefär som i f.d. Jugoslavien.
Allt det andra är bara fernissa.

Nej, det kan inte liknas vid ett inbördeskrig. Det är som att säga att ett krig mellan Sverige och Norge skulle vara ett inbördeskrig bara för att vi ingick i en union för flera hundra år sedan. Nu är norge och Sverige två suveräna stater precis som Ukraina och Ryssland är två helt separata och suveräna stater.
Citera
2023-06-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Helt rätt. Bara promenera in I valfritt grannland, mörda de som opponerar sig, våldta och dräp kvinnor och barn, tvinga lokalbefolkningen att rösta under vapenhot.
Det behöver ju inte vara svårare än så, så jag håller med dig. Jag begriper inte heller hur folk här i tråden kan ha invändningar mot ett sådant förfarande.

PS. Om man är inne i ett skov av svår mental ohälsa skall man börja med att titta inåt, på sig själv alltså innan man ger sig på att analysera sin omvärld
jag säger inte att det är okej - det är tvärtom för jävligt det som sker
men skillnaderna mellan ukrainare och ryssar är hårfina
det handlar om djuprotade konflikter historiskt sett och inte alla vare sig i Ryssland eller Ukraina vill vara i konflikt men nu har det gått för långt
men det är naivt att projicera vårt samhälle på Ukraina som har mycket mer gemensamt med det ryska,
Militarismen, oligarkerna, korruptionen osv ....
För mig är det ungefär som konflikten mellan Armenien och Azerbajan eller Nord- och SydSudan osv.
Citera
2023-06-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Det sjuka är att där bor under 30% ryssar. Där bor nästan lika många Ukrainare. Ändå vill bara 5% slås ihop med Moldavien. Notera att där är fler som vill slås ihop med Ryssland än det finns etniska ryssar i landet.

Min första analys när kriget började var att det vore bra för Europa om "plåstret revs" och Transnistrien blev erövrat av Moldavien (eller Rumänien äter bägge, det vore kanske bättre) nu när det ändå är krig - ett incitament mindre för Ryssland att kriga sig till Odessa. Men det håller inte när det är så impopulärt. I alla fall enligt min begränsade läsning. Ytterligare (kvalitets-)lästips mottages gärna.

Lägg märke till att man kan knappt säga att det är stulet från Moldavien. Moldavien har aldrig riktigt styrt Transnistrien som självständig stat. Transnistrien har funnits sedan sovjets fall. På samma sätt som baltländerna gjorde sig fria från tsar-Ryssland vid oktoberrevolutionen, gjorde transnistrien sig fritt vid sovjets fall.

Jag tror mycket kommer lösa sig av sig självt när man klippt klorna på björnen och dragit ut hans tänder. Förstå vilken lättnadens suck alla dessa stater och områden kan dra när de slipper leva under ett ständigt hot om våld. De utplacerade ryska agenterna i dessa länder kan återvända till Moskva och försöka reparera den skada som hela den sovjetiska tanken ställt till med.
Citera
2023-06-05, 17:29
Medlem
Hade Ryssland satsat allt första månaden hade de tagit detta enkelt.

Av nu dessa 900.000 döda/svårt skadade, 4000 stridsvagnar som nu är eliminerade, 4000 artilleripjäser och 7000 bepansrade fordon som skjutits sönder. 1000 flyg och helikoptrar, 500 luftvärn, 1000 kryssningsmissiler, 7000 lastbilar så hade man kunnat använt 1/3 i en snabb stöt och tagit landet.

Hade de dragit iväg 500 kryssningsmissiler mot militära mål så hade de slagit ut allt Ukraina hade. Nu har Ryssland ingenting kvar att överraska med, inte ens allmänmobilisering hjälper då ingen utrustning finns.
Citera
2023-06-05, 17:30
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Är det efter offensiven som du åker ner och suger av zelensky? Din idol alltså.

Jag hade iof inga planer i den riktningen, men vad har det att göra med svenska pansarskott? Varför är det helt plötsligt en intressant fråga. Då är Carl-Gustaf ett betydligt potentare vapen som används i hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in