2023-06-05, 12:31
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Finns några rapporter om det varit i konfrontation ännu ?
Nej.
Citera
2023-06-05, 12:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Nu rapporterar Wagner att UAF håller på att ta över Berkhivka nordväst om Bakhmut. Förutsätter att samhället redan är befriat.

Wagner lämnade området för ett tag sedan och är nu förbannade på den ryska arméns inkompetens.

Var en stund sedan någon rysk befälhavare fick sparken, kanske dags igen då ?

Sedan så, nej..jag tror inte att ryssarna skulle ha lyckats stoppa den ukrainska offensiven "på dag ett" närmast. Beskrivs ju lite som man skulle ha kört direkt i en mur. Om nu ens "detta" är offensiven ? Antar att man försöker lite gjuta mod hos de egna styrkorna, är ju si och så med den saken.
Citera
2023-06-05, 12:37
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Man kan bara spekulera. Men det enkla svaret är att Ryssland utgår ifrån att USA trappar upp konfliken och i slutändan involverar resten av nordeuropa i kriget mot Ryssland.

I den konflikten kommer de behöva betydligt fler och större volymer soldater än vad Ukrainakriget kräver.

Ifrån rysk synvinkel är det ganska enkelt:

Ryssland plus Kina är starkare än USA tillsammans. För att slippa den kombon så måste Ryssland krossas av USA och drivas tillbaka till nittiotalets misär då ryssar dog som flugor. Med ett USA-kontrollerat Ryssland så kan Kina indirekt kontrolleras då väldigt mycket av råvarorna Kina behöver då kontrolleras av USA. I detta syfte så utför man kupp i Ukraina och drar upp hetsen mot ryska ukrainare och rysk kultur i Ukraina kombinerat artilleribeskjutning av utbrytarprovinser etc samt vägrar vettiga avtal, vilket föga överraskande leder till krig.

Då USA skiter i om europeiska länder överlever eller inte så används sedan västeuropas NATO-stater som en aggressiv lätt cp-skadad pitbull som när det blir dags kommer sättas in mot Ryssland. Det är då som vi får veta på riktigt vilka militära resurser ryssarna har kvar.

Otroligt att någon så blåst som Putin kunde förutse allt detta och ÄNDÅ försöka invadera Ukraina, istället för att bara låta bli och faktiskt ha en minimal chans att få nåt att säga till om Geopolitiskt.

Fast är man blåst så är man…
Citera
2023-06-05, 12:38
Medlem
Nu ska jag ta upp Ukrainska problem. De är mindre än Rysslands men båda länderna härstammar från samma stat - Sovjet unionen. Det innebär att båda sidor i grunden har samma militära tänkande.

"Ukraine has fought mostly a defensive war and will be transitioning to the offense. The ratio of troops in the offense versus the defense can be 3 to 1 (6 to 1 in urban combat). Add in high-intensity urban operations, and that ratio goes up. Ukraine has yet to conduct major offensive operations in a large city or to perform a major river crossing. Both of these operations are very complex and resource- /manpower-intensive, requiring close synchronization of all assets to include infantry, armor, artillery, logistics, and medical to be successful." (Länk nedan)

"The challenging part is changing the mentality of senior leaders who have spent decades in the Soviet system to a mission command philosophy that allows for flexibility and initiative with the understanding that it will not result in a disaster or a prison sentence but rather battlefield victory." (Länk nedan)

Ukraina behöver komma bort från det sovjetiska tänkandet. Ryssarna verkar inte ha klarat av det. Vi kommer få svaret på frågan när offensiven startar. Om de har gjort det så kommer de att segra.

Artikeln är mycket bra och är mycket längre än mitt citat.

https://warontherocks.com/2023/06/what-the-ukrainian-armed-forces-need-to-do-to-win/
Citera
2023-06-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Var en stund sedan någon rysk befälhavare fick sparken, kanske dags igen då ?

Sedan så, nej..jag tror inte att ryssarna skulle ha lyckats stoppa den ukrainska offensiven "på dag ett" närmast. Beskrivs ju lite som man skulle ha kört direkt i en mur. Om nu ens "detta" är offensiven ? Antar att man försöker lite gjuta mod hos de egna styrkorna, är ju si och så med den saken.

En befälhavare från den ryska armén blev misshandlad av Wagner och tvingad till att be om ursäkt offentligt till Wagner för ett par dagar sedan. Motsättningarna är stora och Prigozhin verkar bara vilja se saker brinna.
Citera
2023-06-05, 12:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
En befälhavare från den ryska armén blev misshandlad av Wagner och tvingad till att be om ursäkt offentligt till Wagner för ett par dagar sedan. Motsättningarna är stora och Prigozhin verkar bara vilja se saker brinna.

Det kan faktiskt ligga i fatet för Prigozin en vacker dag. En åtalspunkt om man vill städa undan honom.
Citera
2023-06-05, 12:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nått som övergår mitt förstånd med ryssarnas krigföring är just,
Varför vänta med att plocka fram de bästa soldaterna?
Varför vänta med att plocka fram de bästa krigsmaterialet från guldgruvan i Ural?
Vad tjänar Putin/Ryssland och dess invånare på detta?
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Man kan bara spekulera. Men det enkla svaret är att Ryssland utgår ifrån att USA trappar upp konfliken och i slutändan involverar resten av nordeuropa i kriget mot Ryssland. I den konflikten kommer de behöva betydligt fler och större volymer soldater än vad Ukrainakriget kräver.

Jag tycker att händelserna i Belgorod (mininvasionen av Belgorod) visar att det inte finns några betydande ryska reserver med vältränade kvalitetssoldater någonstans, som inte redan är upptagna i Ukraina. Enligt den ryska propagandan så finns det förstås sådana soldater, men inte i verkligheten.

Citat:
– För en tid sedan lovade fienden att ta sina militära operationer till ryskt territorium. Nu håller fienden vad den lovar, säger Morozov i tv-klippet som delats och översatts på Twitter av journalisten Julia Davis.
– Jag tror att den så kallade motoffensiven är det vi bevittnar nu.

Den militäre experten Mikhail Khodaryonok menar att den ukrainska planen sannolikt innebär fler attacker på rysk mark – och på fler ställen. Han menar att militären måste slå en järnring kring gränsen där rysk milis som kämpar på den ukrainska sidan slagit till.

Vi behöver få dit trupper, materiel, artilleri, pansarfordon, stridsflyg. Var ska vi ta det ifrån? Antingen från förbanden som nu deltar i intensiva strider i Cherson, Zaporizjzja eller Donetsk. Eller från arméns reserver. Var de än tas ifrån kommer det försvaga de fronter där den ryska militären genomför operationer, säger Khodaryonok.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4oGzga/varnar-motoffensiv-fran-ukraina-kommer-bli-varre-for-alla-i-ryssland

Hade ryssarna haft stora reserver någonstans, så hade de fort täppt till Belgorod-gränsen. Men i stort sett inget har skett. Istället har Wagner-gruppen sagt att de kan åta uppdraget att skydda Belgorod.

Citat:
Wagner Troops Will Defend Belgorod Region, Warns Prigozhin

https://www.newsweek.com/wagner-troops-defend-belgorod-region-warns-prigozhin-russia-ukraine-1804286

Ryssland har satt in nästan allt de har i Ukraina. Utöver det, så har de inte så mycket mer.

De kan visserligen massmobilisera, men kvaliteten på de soldaterna kommer att vara låg. De kräver dessutom månader med utbildning.
Citera
2023-06-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Kanske läge att påminna om att en viss D. Trump hade massvis av följare.

Dessutom är det fetade helt obegripligt, även om man tänker bort de rent grammatiska felaktigheterna.

Du har rätt i att det var grammatiskt felaktigt, tack.

Jag ser det så här. Vi kommer inte få tillgång till Ukrainas generalstabs plan och definitioner, vilket är det enda objektiva kriteriet på om offensiven har startat. Därför har vi bara ett antal proxy-variabler, exempelvis:
- Antal soldater och övrig material allokerat för anfall
- Operationernas storlek (plutonnivå, bataljonsnivå, brigadnivå...)
- Hur aggressiva de är (dvs hur mycket förluster de får)
- Hur mycket territorium de tar

Alla dessa variabler har värden som finns på skalor. Vad som bedöms vara en offensiv är vid en viss nivå (gränsvärde) på dessa skalor, som är subjektivt satta av bedömaren. Vissa kommer att kräva att anfall på bataljonsnivå, andra kommer kräva brigadnivå. Var sätter du ditt gränsvärde? (det var det jag menade, vilket du inte kunde förstå).
Citera
2023-06-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Kanske läge att påminna om att en viss D. Trump hade massvis av följare.

Dessutom är det fetade helt obegripligt, även om man tänker bort de rent grammatiska felaktigheterna.

Jag ser det så här. Vi kommer inte få tillgång till Ukrainas generalstabs plan och definitioner, vilket är det enda objektiva kriteriet på om offensiven har startat. Därför har vi bara ett antal proxy-variabler, exempelvis:
- Hur mycket territorium de försöker ta

Alla dessa variabler kan placeras på skalor. En bedömare har en viss punkt på skalan som är ett gränsvärde. Under gränsvärdet är det inte en offensiv, över gränsvärdet en offensiv. Vissa kommer kräva anfall på bataljonsnivå, andra brigadnivå. Det är gränsvärdena som jag avsåg.
Citera
2023-06-05, 12:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Frågan är hur mycket ammunition de har till dem? Jag tänker på alla de gamla rysk/sovietiska vapnen de tagit från ryssarna. Ett anfall mot Transnistrien skulle kanske lösa det eventuella problemet? De lär ju ha enorma lager vad jag förstått.

Jag tror det problemet främst gäller artilleri. Stridsvagnar och stridsfordon gör inte av med samma enorma mängder dygnet runt; utan bara vid vissa tillfällen när de attackerar etc. Och det är samma sak för båda sidor.

Länder i Östeuropa har ökat produktionen av Sovjetstandard-ammunition, och även Ryssland. Men artilleriet har nog fortfarande brist.
Citera
2023-06-05, 12:52
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu

- Hur mycket territorium de försöker ta

Alla dessa variabler kan placeras på skalor. En bedömare har en viss punkt på skalan som är ett gränsvärde. Under gränsvärdet är det inte en offensiv, över gränsvärdet en offensiv. Vissa kommer kräva anfall på bataljonsnivå, andra brigadnivå. Det är gränsvärdena som jag avsåg.

Vad avsåg byfånen Putin när han försökte invadera Ukraina? Att förgöra Ryssland?
Att bli slav under Xi Jinping?
Det är han på god väg att lyckas med.
Citera
2023-06-05, 12:56
Medlem
attogs avatar
Citat:
Träffad? Kolla på min posthistorik ditt mähä. WarGonzo har bekräftat ryska svårigheter tidigare, och det ligger antagligen sanning i att UAF attackerar Novodonetsk nu också. Sen allt som rör detaljer kan du bortse från, men att det kommer kosta att bryta igenom den första försvarslinjen borde alla kunna lista ut.

Det är illa att vissa personer gör allt i sin makt för att den här tråden enbart ska vara en ekokammare där alla stryker varandra medhårs. Cheerleaders är jobbiga oavsett om det rör sig om en ryssbot eller någon som stödjer Ukraina.

mähä?
ok om det är det bästa du kan komma med.
Jo, jag kollade din historik, för att försöka förstå personen bakom kommentaren.
Det kanske du inte gjorde med mig?

I en debatt, som kantas av rysk propaganda och ryskt narrativ, är det inte alls konstigt att sätta ner foten och tala om att det inte är ok att sprida skit, enligt min uppfattning. Och det får jag väl ha, en uppfattning, även från dig?
Har du öht studerat debattekniken och innehållet från dessa två? Om ja, så borde du inte han en avvikande uppfattning.
Din uppfattning om allt skit ska få vara representerat utan att outas, får stå för dig.

Slava Ukraini!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in