• 1
  • 2
2023-06-05, 12:28
Medlem
Postens gula gamla postcyklar verkar helt och hållet utskrotade till förmån för dessa små eldrivna fyrhjuliga fordon som enligt fordonsregistrerat klassas som motorcykel.

I princip överallt så kör de med dem på trottoarer och cykelbanor. Men får de verkligen göra det? Och vilket lagstöd har de i så fall för det?
Citera
2023-06-05, 12:32
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Postens gula gamla postcyklar verkar helt och hållet utskrotade till förmån för dessa små eldrivna fyrhjuliga fordon som enligt fordonsregistrerat klassas som motorcykel.

I princip överallt så kör de med dem på trottoarer och cykelbanor. Men får de verkligen göra det? Och vilket lagstöd har de i så fall för det?
Är inte det brott mot terränglagen?
Citera
2023-06-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar

Är det ett enormt problem i ditt liv?
Citera
2023-06-05, 12:55
Medlem
Cindells avatar
"Våra chaufförer måste följa lagar och regler precis som alla andra, det finns inget generellt undantag för postbilar för att få köra på exempelvis trottoarer. Det förekommer dock lokala undantag där vi fått dispens av kommunen att köra på trottoarer och cykelbanor för att underlätta vid utdelningen av posten.

I PostNords uppförandekod, som ska följas av alla våra medarbetare, framgår det att medarbetare som kör någon typ av fordon i tjänsten ska följa gällande trafikregler och köra på ett hänsynsfullt sätt så att ingen utsätts för onödiga faror eller risker."

(källa)

Själv är jag tacksam att de kör (snällt och försiktigt) på cykelvägen utanför mitt hus och levererar min post.
1. Det hade varit livsfarligt om de stannade sin pyttebil ute på den vältrafikerade vägen vid varje brevlåda.
2. Postutdelningen hade tagit mycket längre tid om de måste kliva ut och in ur bilen vid varje hus.
Senast redigerad av Cindell 2023-06-05 kl. 12:59.
Citera
2023-06-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen

Nej
Citera
2023-06-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Inte jag som är TS, men jag tycker det är otroligt fascinerande med folk som skiter i lagarna, det är väl egentligen allt.

Där jag bodde förut var det regelbundet det låg post i trappuppgången då brevbäraren inte orkat ta med sig posten tillbaka till kontoret, eller vad fan de nu gör med post när personen uppenbart inte bor kvar längre. Kontakt med PostNord om det hela resulterade i "Har du bildbevis?" som svar. Med 8 bilder på post från sjukhus, skolor och diverse myndigheter skickade till folk som inte bor i trappuppgången längre får jag svaret
"Vi har strikta regler att inte göra så, jag ska kolla med brevbäraren så vi inte brister i våra rutiner"
En månad senare dyker posten upp i trappuppgången igen. Nytt mejl skickas. Ett mejl de helt skiter i att svara i.

Ingen av breven i trappen var mina så det påverkade mig inte ett dugg, men attityden som PostNord har är helt otrolig.
Citera
2023-06-05, 15:24
Medlem
Flufffens avatar
När jag jobbade på posten så var det sagt att det fick vi inte göra men så länge ingen kund klagade så var det lugnt. Utdelningsturerna är så stora idag att man aldrig hade hunnit färdigt om man måste kliva ur bilen och gå ett par meter vid varje tillfälle.

En postslinga som går bland villaområden har säkert minst 800 brevlådor som ska besökas, jämfört med förr 300-400. Så rundorna är dubbelt så långa idag om inte mer.
Citera
2023-06-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Är inte det brott mot terränglagen?

Hur skulle det kunna vara ett brott mot terränglagen att köra på cykelbana….? Hur tänkte du nu….? Är anlagd cykelbana terräng menar du….?
Citera
2023-06-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Inte jag som är TS, men jag tycker det är otroligt fascinerande med folk som skiter i lagarna, det är väl egentligen allt.

Där jag bodde förut var det regelbundet det låg post i trappuppgången då brevbäraren inte orkat ta med sig posten tillbaka till kontoret, eller vad fan de nu gör med post när personen uppenbart inte bor kvar längre. Kontakt med PostNord om det hela resulterade i "Har du bildbevis?" som svar. Med 8 bilder på post från sjukhus, skolor och diverse myndigheter skickade till folk som inte bor i trappuppgången längre får jag svaret
"Vi har strikta regler att inte göra så, jag ska kolla med brevbäraren så vi inte brister i våra rutiner"
En månad senare dyker posten upp i trappuppgången igen. Nytt mejl skickas. Ett mejl de helt skiter i att svara i.

Ingen av breven i trappen var mina så det påverkade mig inte ett dugg, men attityden som PostNord har är helt otrolig.
Rent slarv eller att strunta i att dela ut så att det drabbar kunderna retar mig också, men nu gällde det ju körning på trottoaren, förmodligen för att spara tid på en redan stressig dag, det stör mig inte.
Citera
2023-06-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
. Utdelningsturerna är så stora idag att man aldrig hade hunnit färdigt om man måste kliva ur bilen och gå ett par meter vid varje tillfälle.
.
Jag tror ärligt talat att dom flesta förstår det.
Citera
2023-06-05, 18:58
Medlem
Att köra ett motorfordon på gång- och cykelbana utgör brott mot 2 kap 2§ och 3 kap 6§ Trafikförordingen. Enligt 14 kap 3§ straffas detta med penningböter. Det spelar ingen roll hur man företagit handlingen och det räcker med att man genomfört den överhuvudtaget.
Citera
2023-06-05, 20:09
Medlem
dom har säkert tillstånd från kommunen som diverse skötselbolag har att framföra sina fordon på gång/cykelbanor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in