2023-06-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Känner du dig träffad?

För andra som inte är lika observanta, så är det bra att påminnas om vad som pågår.
Två inlägg som direkt kan etiketteras komma av den ryska propagandan,
Bra exempel på vad som man bör vara uppmärksam på.
Finns många inlägg som endast är lögn och hittepå.
Intressant är att så fort minsta lilla tecken på en attack kommer, så dyker ryssapologeter upp med sin desinformation.

Träffad? Kolla på min posthistorik ditt mähä. WarGonzo har bekräftat ryska svårigheter tidigare, och det ligger antagligen sanning i att UAF attackerar Novodonetsk nu också. Sen allt som rör detaljer kan du bortse från, men att det kommer kosta att bryta igenom den första försvarslinjen borde alla kunna lista ut.

Det är illa att vissa personer gör allt i sin makt för att den här tråden enbart ska vara en ekokammare där alla stryker varandra medhårs. Cheerleaders är jobbiga oavsett om det rör sig om en ryssbot eller någon som stödjer Ukraina.
Citera
2023-06-05, 12:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vet du om 21st Mechanized Brigade är den "svenska"? Minns att en användare la upp en bild i tråden på Thomas C Theiners förutspådda formationer. Denna bild är nu borta från twitter.
21:a ska ha CV90 och kallas den svenska brigaden.
Citera
2023-06-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan
Vad för framgångar hade Ryssland under sin offensiv? Vilka målsättningar nådde de?

Jag anser inte att Ryssland bedrev någon offensiv, i den mening som man använder ordet strategiskt, precis som Ukraina heller inte haft någon vinteroffensiv. Ryssarna maler bara med överlägset artilleri och stormar en position då och då, förutom i Bakmhut och i kort tid i Vuhledar. Denna typ av moment i en strategi kallar jag inte en offensiv. Kanske är det felaktigt bruk av ordet?
Citera
2023-06-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Man kan bara spekulera. Men det enkla svaret är att Ryssland utgår ifrån att USA trappar upp konfliken och i slutändan involverar resten av nordeuropa i kriget mot Ryssland.

I den konflikten kommer de behöva betydligt fler och större volymer soldater än vad Ukrainakriget kräver.

Ifrån rysk synvinkel är det ganska enkelt:

Ryssland plus Kina är starkare än USA tillsammans. För att slippa den kombon så måste Ryssland krossas av USA och drivas tillbaka till nittiotalets misär då ryssar dog som flugor. Med ett USA-kontrollerat Ryssland så kan Kina indirekt kontrolleras då väldigt mycket av råvarorna Kina behöver då kontrolleras av USA. I detta syfte så utför man kupp i Ukraina och drar upp hetsen mot ryska ukrainare och rysk kultur i Ukraina kombinerat artilleribeskjutning av utbrytarprovinser etc samt vägrar vettiga avtal, vilket föga överraskande leder till krig.

Då USA skiter i om europeiska länder överlever eller inte så används sedan västeuropas NATO-stater som en aggressiv lätt cp-skadad pitbull som när det blir dags kommer sättas in mot Ryssland. Det är då som vi får veta på riktigt vilka militära resurser ryssarna har kvar.

Du verkar ha glömt att det inte är ett krig, utan en SMO, och att den skulle vara över på nån vecka. Dessutom verkar du ha glömt vem som startade operationen (ledtråd - det var inte Nato eller USA).
Citera
2023-06-05, 12:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant artikel för oss krigsexperter på FB. Ukraina har nu nästan lika många stridsvagnar som Ryssland, samt närmar sig när det gäller andra vapen också.
https://euromaidanpress.com/2023/06/01/ukraine-now-probably-has-as-many-tanks-as-russia/

Frågan är hur mycket ammunition de har till dem? Jag tänker på alla de gamla rysk/sovietiska vapnen de tagit från ryssarna. Ett anfall mot Transnistrien skulle kanske lösa det eventuella problemet? De lär ju ha enorma lager vad jag förstått.
Citera
2023-06-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Jag anser inte att Ryssland bedrev någon offensiv, i den mening som man använder ordet strategiskt, precis som Ukraina heller inte haft någon vinteroffensiv. Ryssarna maler bara med överlägset artilleri och stormar en position då och då, förutom i Bakmhut och i kort tid i Vuhledar. Denna typ av moment i en strategi kallar jag inte en offensiv. Kanske är det felaktigt bruk av ordet?

Du lever verkligen kvar i 2021. RuAF hade initialt ett överlägset artilleri, men antalet avfyrade skott har minskat från cirka 60000 till 10000 per dag. Varför går det bara att spekulera i… men en ammunitionsbrist, ett uselt logistiskt system samt att UAF har poppat flera hundra artillerisystem är nog en del av anledningen till varför.

Har du missat alla videos från Vuhledar med omnejd? Har du duckat för alla ryska samt ukrainska rapporter som kom ut från Svatovefronten?
Citera
2023-06-05, 12:23
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Finns några rapporter om det varit i konfrontation ännu ?
Citera
2023-06-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Du lever verkligen kvar i 2021. RuAF hade initialt ett överlägset artilleri, men antalet avfyrade skott har minskat från cirka 60000 till 10000 per dag. Varför går det bara att spekulera i… men en ammunitionsbrist, ett uselt logistiskt system samt att UAF har poppat flera hundra artillerisystem är nog en del av anledningen till varför.

Har du missat alla videos från Vuhledar med omnejd? Har du duckat för alla ryska samt ukrainska rapporter som kom ut från Svatovefronten?

Nej, ryssarna misslyckades i Vuhledar*. Hade de genomfört 1-2 liknande stora anfall ytterligare så hade jag bedömt det som en (misslyckad) vinteroffensiv.

Här är en bra genomgång av det ryska fiaskot: https://www.youtube.com/watch?v=d3-5kUwVR80
Citera
2023-06-05, 12:26
Medlem
Citat:
Nej, ryssarna misslyckades i Vuhledar*. Hade de genomfört 1-2 liknande stora anfall ytterligare så hade jag bedömt det som en (misslyckad) vinteroffensiv.

Här är en bra genomgång av det ryska fiaskot: https://www.youtube.com/watch?v=d3-5kUwVR80

Det du måste förstå är att RuAF inte längre har obegränsade resurser av bepansrade fordon. Förlusterna har som alla vet varit gigantiska, och det går inte att förlora 5-15 stridsvagnar i varje push. Det var precis det som hände i Vuhledar och sen tog materialet slut.
Citera
2023-06-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ja där tycker vi olika helt enkelt. Om någon med 100,000 följare drar sitt subjektiva kriterie på ett ställe så kan du räkna med att många drar det på samma ställe. Men det är ointressant att diskutera vidare med dig.

Så om jag förstår dig rätt så är du inte ute efter sanningen utan vad som är populärast. Då förstår jag varför du dras till Ryssland - Lögnernas rike.

Ett av problemen för Ryssland i detta krig är att alla ljuger. Från lägsta soldat till Putin - Alla ljuger. Hade man inte ljugit så förbannat i Ryssland så hade inte

1 Kriget kanske inte startat

2 Ryssland hade kanske haft en möjlighet att vinna något.
Citera
2023-06-05, 12:28
Medlem
Nu rapporterar Wagner att UAF håller på att ta över Berkhivka nordväst om Bakhmut. Förutsätter att samhället redan är befriat.

Wagner lämnade området för ett tag sedan och är nu förbannade på den ryska arméns inkompetens.
Citera
2023-06-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Tror inte att man sätter in cv90 offensivt. Den är bäst på att retirera. Saknar skydd mot minor. Den kommer att användas för att försvara det man har tagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in