Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag har dålig koll på handstilar. Men tittar man på innehållet i breven så är det ju en rimlig gissning att han skrev Skelleftehamnsbreven för att få in polisen på villospåret med en utländsk mindre gruppering, walkie-talkies, dubbelgångaren och flyktbilen på Snickarbacken (dvs. bort från sig själv). När det gäller Norrtäljebreven har jag svårare att förstå vad SE skulle ha haft för syfte med att skriva de breven. Finns det någon bra förklaringsmodell här? Vad var det i så fall SE ville åstadkomma med Norrtäljebreven?
Precis! De breven handlar om att förvirra.
Norrtäljebreven är tvärtom ärliga i sitt uppsåt, och visar hur brevskrivaren ser på rättvisa, eller rätt och fel:
1. OP var en fara för landet. Därför var dådet en god gärning, enligt författaren.
2. Det är fel att anhålla oskyldiga personer, som 33-åringen och 41-åringen.
Kan en människa förställa två alternativa handstilar? Verkar osannolikt. Norrtäljebreven har vissa likheter med Wiesbaden-lappen medan Skelleftehamn-dito inte är helt olik Skandiamannens 60-talsstil.
Båda är förställda, men i sina sista yttranden från båda håll flyter de ihop en aning... Båda författarna, eller om det var samma, sänker vid varsitt tillfälle garden.
Ska titta närmare på det där när jag får tid.